اکوکاردیوگرافی قلب به طور معمول از طریق قفسه سینه و فضاهای بین دنده ایی انجام می‌شود اما در مواردی که به اکوی قلب از راه دهان و مری نیاز است، اکوکاردیوگرافی مری (TEE) توسط پزشک تجویز می‌شود. در این مقاله در مورد اکوکاردیوگرافی مری صحبت می‌کنیم و به این سؤال پاسخ می‌دهیم که چه زمانی توسط پزشک تجویز می‌شود.

اکوکاردیوگرافی مری (TEE) چیست؟

TEE آزمایشی است که از امواج صوتی استفاده می‌کند تا از حفرات و عضلات قلبی، دریچه‌ها و لایه خارجی قلب و عروق خونی که به قلب متصل هستند، تصویری ایجاد کند. این روش تصویر واضح‌تری از قلب ارائه می‌دهد چرا که امواج صوتی لازم نیست از پوست، عضلات و بافت‌های استخوانی عبور کنند.

اکوکاردیوگرافی مری چه زمانی توسط پزشک تجویز می شود؟

زمانی که پزشک به اطلاعات دقیق‌تر و بیشتری به نسبت اطلاعاتی که اکوکاردیوگرافی قلب استاندارد به آن‌ها می‌دهد، نیاز داشته باشد اکوکاردیوگرافی مری را تجویز می‌کند. همچنین زمانی که بیمار چاق باشد، دیواره قفسه سینه ضخیمی داشته باشد یا برای کمک به تنفس از دستگاه ونتیلاتور استفاده شده باشد پزشک اکوکاردیوگرافی مری را درخواست می‌کند. از دیگر مواردی که اکوکاردیوگرافی مری ممکن است نیاز باشد می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • در بیماری‌هایی که شک به درگیری ساختمان‌های خلفی قلب وجود دارد مانند بیماری‌های مادرزادی وریدهای ریه یا سوراخ‌های قلبی.
  • تنگی دریچه میترال برای دیدن لخته خون داخل قلب
  • بررسی پارگی عروق اصلی و دایسکشن (پارگی پوشش) آئورت
  • تشخیص عفونت‌های داخل قلب و آبسه‌های قلبی
  • بررسی علت‌های قلبی وقوع سکته‌های مغزی مانند سوراخ‌های مادرزادی قلب
  • سایر شرایطی که ممکن است نیاز به انجام الکتروکاردیوگرافی مری داشته باشد:
  • ارزیابی قلب پس از بیهوشی در اتاق عمل

اکوکاردیوگرافی مری چگونه انجام می شود؟

در این روش پروب (وسیله تولید امواج صوتی)، از طریق یک لوله بلند و از راه دهان وارد مری شده و از طریق آن اکوکاردیوگرافی مری انجام می‌شود. در این روش ناحیه حلق به وسیله اسپری بی حسی یا قورت دادن پماد برای کاهش رفلکس عق زدن، بی حس می‌شود. پزشک به آرامی پروب را از راه دهان به حلق و مری هدایت می‌کند. پزشک داروی آرام بخش به بیمار تجویز می‌کند. محافظ گزش داخل دهان کار گذاشته می‌شود. در بعضی موارد لازم است بیمار با قورت دادن پروب پزشک را کمک کند. در نهایت تصاویری از قلب روی مانیتور تولید می‌شود. انجام این تست کمتر از یک ساعت طول می‌کشد.

اکوکاردیوگرافی مری چیست و چه زمانی توسط پزشک تجویز می شود؟
اکوکاردیوگرافی مری چیست و چه زمانی توسط پزشک تجویز می شود؟

خطرات اکوکاردیوگرافی مری چیست؟

  • مشکلات تنفسی
  • مشکلات ریتم قلب
  • عفونت دریچه‌های قلب
  • خونریزی مری در موارد نادر
  • آسیب به دهان، گلو و مری

مراقبت قبل از اکوکاردیوگرافی مری چیست؟

  • بیمار باید حدود چهار ساعت قبل از انجام اکو مری ناشتا باشد و مایعات و غذا مصرف نشود. (اگر بیمار در تخلیه معده با تأخیر مواجه است باید مدت زمان بیشتری را از خوردن خودداری کند.)
  • بیمار باید در صورت مصرف هر گونه دارو یا داشتن سابقه حساسیت دارویی، حساسیت به بیهوشی موضعی و لاتکس به پزشک خود اطلاع بدهد.
  • پزشک باید از هرگونه بیماری مانند بیماری‌های دریچه‌ای قلب، بیماری‌های مادرزادی یا سابقه آندوکاردیت مطلع باشد.
  • در صورتی که بیمار دندان مصنوعی داشته باشد باید خارج کند.

مراقبت بعد از اکوکاردیوگرافی مری چیست؟

هنگامی که عملکرد فک به حالت عادی بازگشت و علائم حیاتی پایدار شد و سطح هوشیاری بالا رفت، الکترودهای ECG ، لوله اکسیژن و خط تزریق وریدی برداشته می‌شود. به علت تزریق داروی خواب آور لازم است بیمار با خود همراه داشته باشد و از انجام کارهای سنگین یا رانندگی در همان روز اجتناب کند.

عوارض بعد از اکوکاردیوگرافی مری چیست؟

این روش خطرات احتمالی کمی برای بیمار دارد اما برخی از بیماران ممکن است به مدت چند ساعت در حنجره خود احساس زخم و ناراحتی کنند. برای کاهش ریسک ناشی از انجام تست، علائم حیاتی و ضربان قلب توسط پزشک تحت نظر قرار می‌گیرد. بیشتر عوارضی که بروز می‌کنند در اثر داروی آرام بخش ایجاد می‌شوند که بدون درمان خودبه‌خود رفع می‌شوند.

دوران نقاهت بعد از اکوکاردیوگرافی چقدر است؟

اکثر افراد بعد از 24 ساعت می‌توانند به فعالیت‌های روزمره خود بازگردند. در صورتی که بیمار بیش از یک روز گلو درد و بی حسی داشته باشد، حتماً باید به پزشک خود اطلاع دهد.

اکوکاردیوگرافی مری چیست و چه زمانی توسط پزشک تجویز می شود؟
اکوکاردیوگرافی مری چیست و چه زمانی توسط پزشک تجویز می شود؟

در چه مواردی اکوکاردیوگرافی از راه مری توصیه نمی شود؟

گاهی ممکن است بیمار دچار مشکلاتی باشد که انجام الکتروکاردیوگرافی از راه مری برای او مناسب نباشد؛ بنابراین پیش از انجام اکوی مری باید مشکلاتی که ممکن است باعث افزایش ریسک شوند، ارزیابی و بررسی شوند؛ در این صورت اگر بیمار دارای مشکلات مری از قبیل واریس مری، انسداد مری یا جراحت مری باشد و یا تحت پرتو درمانی منطقه مری قرار گرفته باشد، ممکن است خطرات اکوکاردیوگرافی مری برایش محتمل‌تر بوده و نتواند اکوی مری انجام دهد. همچنین در صورتی که بیمار یک بار اکوی مری انجام داده و نیاز به بررسی مجدد داشته باشد، انجام مجدد اکوی مری توصیه نمی‌شود.

انجام اکوکاردیوگرافی مری

برای انجام اکوکاردیوگرافی مری می‌توانید به کلینیک قلب و واریس دکتر مبینی مراجعه کنید. جهت رفاه حال شما عزیزان و با توجه به شیوع کرونا ویروس می‌توانید با استفاده از رزرو آنلاین و بدون نیاز حضوری به مطب، زمان مد نظر خود را جهت ویزیت تعیین نمایید.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 13 عدد و میانگین امتیازها 4.1]

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *