بیماری آنوریسم آئورت یا برآمدگی شریان اصلی چیست؟

بیماری آنوریسم آئورت یکی از انواع بیماری های قلبی است که باعث اختلال در عملکرد قلب و بروز مشکلات چون خونریزی در بخش های مختلف بدن می شود.

آنوریسم یکی بیماری نسبتاً شایع خصوصاً در بین مردان بالای 60 سال است که معمولاً به صورت ژنتیکی یا به دلیل عواملی مانند مصرف کلسترول، فشار خون بالا و برخی بیماری ها در بدن ایجاد می شود. متاسفانه درمان نشدن بیماری برآمدگی عروق خونی در مواردی باعث مرگ و میر می شود. به همین دلیل ما در این مطلب به بررسی عواملی که باعث آنوریسم آئورت می شود و روش های درمان آن می پردازیم.

بیماری آنوریسم آئورت چگونه باعث به خطر افتادن عملکرد بدن می شود؟

بیماری آنوریسم آئورت یکی از مشکلات عروقی است که در آن بزرگ ترین سرخرگ بدن یعنی سرخرگ آئورت به دلیل نازک یا ضعیف شدن دیواره خود، بزرگ می شود. در واقع ضعف دیواره آئورت منجر به بزرگ شدن شریان و ایجاد برآمدگی در مسیر سرخرگ آئورت می شود. افزایش قطر دیواره رگ ها ممکن است بین 1 تا 5 سانتی متر افزایش پیدا کند. آنوریسم آئورت بعد از بزرگ شدن در معرض پارگی وجود دارد. پارگی برآمدگی های موجود در شریان اصلی باعث خونریزی رگ ها شده و خطرات بسیاری را به وجود می آورد.

بیماری بر آمدگی شریان اصلی یا عروق خونی با چه علائمی همراه است؟

در صورتی که آنوریسم در ناحیه قلب یا قفسه سینه ایجاد شود معمولاً بیمار با علائمی چون تنگی نفس، احساس درد در ناحیه قفسه سینه، درد های تیز در قلب، تیر کشیدن کمر و گردن، کم اشتهایی، کاهش وزن، ضعف و… همراه هستند. در برخی موارد ممکن است آنوریسم آئورت در بخش های دیگر بدن مانند کلیه یا شکم ایجاد شود که باعث ایجاد درد و ضربان های غیر معمول در این ناحیه می شود.

چه عواملی باعث بروز بیماری آنوریسم آئورت می شوند؟

برخی از عواملی که باعث بروز این بیماری می‌شود، به شرح زیر است:

افزایش فشار خون

افزایش فشار خون یکی از علل مهمی است که به دلیل فشار زیاد به دیواره رگ ها باعث ضعیف شدن آن ها و در نتیجه بروز بیماری برآمدگی آئورت می شود.

تصلب شرایین

دومین عاملی که باعث بروز این بیماری در سنین بالای 60 سال می شود، تصلب شرایین است. رگ های خونی در اثر عوامل متعددی مانند جمع شدن کلسترول و چربی درون رگ ها و ایجاد رسوب باعث بسته شدن عروق و در نتیجه افزایش فشار خون یا نرسیدن خون به قلب می شوند. بسته شدن عروق باعث افزایش فشار به دیواره و نازک شدن آن می شوند. در اثر نازک شدن دیواره بیماری برآمدگی شرایین اصلی ایجاد می شود.

ضعف مادرزادی سرخرگ آئورت

برخی از افراد به صورت مادرزادی دارای سرخرگ هایی با دیواره ضعیف هستند که در سنین بالاتر این عارضه باعث بروز بیماری آنوریسم در سرخرگ آئورت می شود.

عفونت آئورت بعد از جراحی

در مواردی ممکن است سرخرگ های قلب بعد از جراحی دچار عفونت شوند. عفونت در سرخرگ ها باعث ضعیف شدن دیواره و در نتیجه بروز بیماری آنوریسم می شود.

ضربه یا صدمات فیزیکی

ضربه یا صدمات فیزیک به رگ ها باعث ضعیف شدن دیواره آئورت می شود که ممکن است در مواردی باعث بروز بیماری آنوریسم شود.

بیماری آنوریسم آئورت چیست

درمان این بیماری به چه شیوه ای انجام می شود؟

تشخیص به موقع بر آمدگی سرخرگ از مهم ترین عواملی است که از بروز خطرات جدی این بیماری مانند خونریزی و مرگ جلوگیری می کند. برای درمان این بیماری باید به متخصص قلب و عروق ماهر و با تجربه مراجعه شود. پزشک متخصص از طریق انجام تست هایی چون سونوگرافی، اکوکاردیوگرام، نوار قلب، آنژیوگرافی، سی تی اسکن و… به تشخیص بیماری آنوریسم و علت آن می پردازد. سپس با توجه به شدت بیماری و علت آن از روش های جراحی و غیر جراحی برای درمان استفاده می کند.

جراحی بیماری آنوریسم آئورت چگونه انجام می شود؟

در صورتی که میزان برآمدگی بیشتر از 5 سانتی متر باشد، پزشک متخصص از طریق جراحی برای درمان اقدام می کند. در طی جراحی، بخش های بر آمده سرخرگ آئورت با استفاده از رگ های مصنوعی جایگزین می شوند. بعد از انجام جراحی، بیمار باید دائماً تحت کنترل قرار بگیرد و میزان فشار خون خود را در حالت متعادلی نگه دارد. مصرف مواد مخدر، خوردن غذاهای چرب، افزایش وزن، مصرف غذای شور، افزایش فشار خون و… از عواملی هستند که باعث عود مجدد بیماری آنوریسم آئورت می شوند.

بیماری آنوریسم آئورت چیست

مراجعه به پزشک برای درمان

در این مطلب به بررسی بیماری آنوریسم آئورت یا بر آمدگی عروق خونی پرداختیم. بیماری آنوریسم که در اغلب موارد در بزرگ ترین سرخرگ قلب یعنی آئورت رخ می دهد، ممکن است در صورت درمان نشدن مشکلات بسیاری را چون خونریزی داخلی به وجود آورد. به همین علت بهتر است برای درمان این عارضه هر چه سریع تر به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه شود.

دکتر محمد رضا مبینی متخصص قلب و عروق یکی از پزشکان با تجربه در زمینه بیماری های قلبی و عروقی است. در صورتی که از بیماری آنوریسم رنج می برید یا با علائم این بیماری همراه هستید، بهتر است به مطب دکتر مبینی مراجعه کنید. دکتر مبینی بعد از تشخیص علت بیماری، به درمان از طریق روش های جراحی و غیر جراحی می پردازد.