استعمال دخانیات یکی از مهم‌ترین عواملی است که باعث بروز بسیاری از بیماری‌های ریوی و قلبی و عروقی می‌شود. متأسفانه امروزه درصد بالایی از افراد به دلیل مصرف سیگار دچار حملات قلبی و سکته‌های مغزی می‌شوند. طبق تحقیقات انجام شده استعمال سیگار احتمال بروز بیماری‌های قلبی و عروقی را 2 تا 3 برابر افزایش می‌دهد.

استعمال دخانیات به مرور زمان باعث آسیب قلب، عروق و اختلال در عملکرد آن‌ها می‌شود. به همین دلیل بر آن شدیم تا در این محتوا به بررسی نقش استعمال دخانیات در بروز بیماری‌های قلبی بپردازیم. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

استعمال دخانیات چگونه باعث بروز بیماری های قلبی می شود؟

استعمال دخانیات مانند مصرف سیگار از راه‌های مختلفی باعث بروز بیماری‌های قلبی می‌شود. در وهله اول این مواد باعث تنگ شدن عروق کرونر می‌شوند. به طور کلی تنها راه برای زنده ماندن قلب، ورود خون از طریق عروق کرونر است. در صورتی که این عروق به دلیل استعمال دخانیات دچار تنگی شوند، خون کافی به قلب فرد وارد نمی‌شود و علائم بیماری‌های قلبی در فرد پدید می‌آید. البته مصرف دخانیات با ایجاد لخته خون و همچنین ورود کربن مونوکسید، باعث بروز بیماری‌های قلبی در فرد می‌شوند.

عوارض استعمال دخانیات بر بدن

استعمال دخانیات علاوه بر آسیب قلب و عروق باعث اختلال در عملکرد بخش‌های مختلف بدن انسان می‌شود. عوارض استعمال دخانیات عبارتند از:

  • در دخانیات موادی به نام نیکوتین وجود دارد که باعث اختلال در عملکرد مغز می‌شود. این ماده می‌تواند فشار خون را تا درصد بالایی افزایش دهد و باعث بروز سکته قلبی و سکته مغزی شود.
  • استعمال دخانیات باعث بروز بیماری‌های آریتمی، حمله قلبی، نارسایی قلبی، درد در قفسه سینه و… می‌شود.
  • استعمال دخانیات باعث آسیب دیواره رگ‌های خونی می‌شود. این آسیب‌دیدگی می‌تواند تا حدود بسیاری در جریان خونی که به قلب وارد می‌شود، اختلال ایجاد کند.
  • در حین مصرف سیگار گازی به نام کربن مونوکسید تولید می‌شود که میزان ورود اکسیژن را بسیار کاهش می‌دهد. ورود این گاز سمی به داخل قلب و دیگر اعضای بدن باعث تنگی نفس و مشکلات دیگر می‌شود.
  • دودی که حین استعمال دخانیات خارج می‌شود یکی از عواملی است که احتمال بروز بیماری‌های قلبی در کودکان را افزایش می‌دهد.
  • سیگار کشیدن باعث تنگ شدن شریان‌های قلبی و بروز سکته قلبی در فرد می‌شود.
نقش استعمال دخانیات در بروز بیماری های قلبی
نقش استعمال دخانیات در بروز بیماری های قلبی

راه کارهایی برای سلامت قلب و عروق

در صورتی که فردی به دلیل استعمال دخانیات در ناحیه قلب و عروق احساس درد می‌کند، با ترک سیگار و رعایت نکات مختلف می‌توانند باعث بهبود وضعیت قلب و سلامت آن شود. راه‌هایی که باعث سلامت قلب و عروق می‌شوند عبارتند از:

کنترل چربی

بدن انسان برای حفظ سلامت خود نیاز به مصرف انواع مواد معدنی، کربوهیدرات، چربی، پروتئین، قند و… دارد؛ اما چربی یکی از عواملی است که باعث بسته شدن عروق و بروز بیماری‌های قلبی می‌شود؛ بنابراین بهتر است مصرف چربی در بدن به‌گونه‌ای کنترل شود که احتمال بروز بیماری‌های قلبی را تا حدود زیادی کاهش دهد. همچنین بهتر است از چربی‌های سالم به‌جای چربی‌های ترانس دار استفاده شود.

ترک مصرف دخانیات

بهترین راه برای بهبود وضعیت قلب و حفظ سلامت آن، ترک مصرف سیگار است. دخانیات باعث آسیب قلب، ایجاد لخته خون، آسیب دیواره عروق و… می‌شوند. به همین دلیل بهتر است با ترک دخانیات از بروز آسیب‌های بیشتر به قلب جلوگیری شود.

ورزش کردن

ورزش کردن یک عادت روزانه مناسب برای جلوگیری از مصرف دخانیات است. ورزش کردن باعث سلامت بدن و جلوگیری از بروز بسیاری از بیماری‌های قلبی می‌شود. به همین دلیل بهتر است افراد سیگاری به‌جای مصرف دخانیات، ورزش کردن را جایگزین عادات بد کنند.

خوابی کافی

خواب کافی از دیگر راه‌کارهایی است که باعث سلامت قلب می‌شود. طبق بررسی‌های انجام‌شده افرادی که از خواب نامنظمی برخوردار هستند و به اندازه کافی استراحت ندارند، بیشتر از سایر افراد در معرض بیماری‌های قلبی قرار دارند.

نقش استعمال دخانیات در بروز بیماری های قلبی
نقش استعمال دخانیات در بروز بیماری های قلبی

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی نقش استعمال دخانیات در بروز بیماری‌های قلبی پرداختیم. قلب و عروق خونی به دلیل استعمال دخانیات در معرض آسیب‌های بسیاری قرار دارند. به همین دلیل بهتر است با ترک مصرف دخانیات از بروز بسیاری از بیماری‌های قلبی و مغزی جلوگیری شود.

با این حال کسانی که از به دلیل مصرف سیگار و انواع دخانیات در ناحیه قلب احساس درد می‌کنند و با علائمی چون زرد شدن پوست، تنگی نفس، درد قفسه سینه و… همراه هستند، می‌توانند با مراجعه به متخصص قلب تحت کنترل پزشک قرار بگیرند. دکتر محمد رضا مبینی متخصص قلب و عروق با انجام تست‌های مختلف به بررسی وضعیت بیمار می‌پردازد و از روش‌های جراحی و غیر جراحی برای درمان بیماری‌های مرتبط با قلب اقدام می‌کند.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 2 عدد و میانگین امتیازها 3.5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *