اثرات مفید استفاده از محصولات غذایی دریایی در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی

ماهی، میگو و دیگر محصولات دریایی از مهم ترین مواد غذایی شمال و جنوب کشور به شمار می آیند. استان های شمالی و جنوبی غذاهای دریایی را به شیوه های مختلفی طبخ می کنند. نتایج بدست آمده نشان می دهد که غذاهای دریایی نقش موثری در جلوگیری از بروز بیماری های شایع جهان مانند بیماری های قلبی دارند. بر همین اساس بسیاری از پزشکان توصیه می کنند برای حفظ سلامت قلب و پیشگیری از بیماری های قلبی از انواع غذاهای دریایی به شیوه های مختلف استفاده شود.

در این مطلب به بررسی اثرات مفید استفاده از محصولات غذایی دریایی در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی می پردازدیم. برای دریافت اطلاعات بیشتر در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

چرا محصولات غذایی دریایی در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی مفید هستند؟

مواد غذایی دریایی دارای ارزش غذایی بالایی هستند. غذاهای دریایی به دلیل داشتن مقدار زیادی پروتئین باعث تقویت ماهیچه های قلب می شوند. امروزه در بسیاری از غذاهای روزانه مقداری زیادی کلسترول یا چربی بد وجود دارد که باعث بروز بیماری های قلبی عروقی و افزایش چربی بدن می شود. میزان کلسترول در غذاهای دریایی بسیار پایین است. به همین دلیل مصرف غذاهای دریایی باعث افزایش چربی و کلسترول در بدن نمی شود. بنابراین بهتر است روزانه از انواع مواد غذایی دریایی مانند گوشت انواع ماهی، میگو، صدف، خرچنگ و… در برنامه غذایی استفاده شود.

فواید استفاده از محصولات غذایی دریایی در پیشگیری از بیماری های قلبی

ماهی ها و دیگر محصولات غذایی دریایی حاوی مقدار زیادی امگا 3 هستند. امگا 3 ماده ای است که باعث سلامت قلب و عروق می شود. امگا 3 با نام چربی اشباع نشده شناخته می شود. این چربی های برای بدن مفید هستند و بر خلاف چربی های اشباع شده باعث بسته شدن عروق نمی شوند. امگا 3 باعث کاهش التهابات در بدن می شود. هر چه میزان التهاب در بدن کمتر باشد، احتمال بروز سکته قلبی و بسته شدن عروق کرونری کاهش پیدا می کند. تحقیقات بدست آمده نشان می دهد که امگا 3 موجود در غذاهای دریایی باعث جلوگیری از ضربان قلب نامنظم، سکته قلبی، حمله قلبی، لخته شدن خون و همچنین کاهش فشار خون در بدن می شود.

محصولات غذایی دریایی حاوی مقدار زیادی ویتامین هستند که باعث حفظ سلامت بدن و جلوگیری از چاقی می شوند. محصولات دریایی حاوی مقدار زیادی ویتامین d، مواد معدنی، ید، امگا 3 و دیگر ویتامین های مورد نیاز بدن هستند که علاوه بر تقویت سیستم ایمنی باعث شادابی و کاهش افسردگی می شوند. بالا بودن ارزش غذایی محصولات دریایی باعث شده است که میزان تری گلیسرید در بدن کاهش پیدا کند. پایین بودن میزان کلسترول و تری گلیسرید باعث بهبود وضعیت عروق کرونری می شود. هر چه میزان کلسترول یا چربی بد در بدن بیشتر باشد احتمال مسدود شدن عروق کرونری افزایش پیدا می کند.

در برخی موارد حملات قلبی، سکته قلبی، بسته شدن عروق کرونری و بسیاری از مشکلات قلبی دیگر به دلیل لخته شدن خون در رگ ها ایجاد می شود. بنابراین باید برای پیشگیری از این بیماری ها، از مواد طبیعی یا داروهای رقیق کننده خون استفاده شود. یکی از غذاهایی که باعث رقیق شده خون در رگ ها می شود امگا 3 است. در واقع امگا 3 موجود در ماهی و محصولات غذایی دریایی مانع از تولید مواد تشکیل دهنده پلاکت در بدن می شوند و از لخته شدن خون در رگ ها جلوگیری می کنند.

تحقیقات بدست آمده نشان می دهد که مواد مغذی موجود در ماهی های آزاد باعث بهبود گردش خون در رگ ها می شوند. سالانه درصد بالایی از انسان ها به دلیل سکته مغزی و قلبی جان خود را از دست می دهند. سکته قلب و مغزی به دلیل نرسیدن خون اتفاق می افتند. ماهی های آزاد حاوی موادی هستند که باعث افزایش گردش خون در رگ ها می شود. به همین علت بهتر است در طول هفته دو تا سه بار این ماده غذایی با ارزش استفاده شود.

پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی
پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی

آیا مصرف محصولات غذایی دریایی باعث ایجاد مصمومیت در بدن می شوند؟

برخی از تحقیقات نشان می دهد که ماهی ها حاوی مقداری جیوه و مواد شیمیایی هستند که باعث به خطر افتادن سلامت انسان می شوند، اما خوشبختانه به دلیل ارزش غذایی بالای محصولات غذایی دریایی مصرف ماهی خطر ساز نمی شود، اما بهتر است برای جلوگیری از ایجاد مصمومیت ناشی از جیوه در بدن، مصرف ماهی و دیگر غذاهایی دریایی درهفته محدود شود. بیشتر پزشکان توصیه می کنند در طول هفته دوبار از غذاهای دریایی استفاده شود. همچنین ممکن است جیوه و مواد شیمیایی موجود در ماهی برای دسته ای افراد خطرساز باشد. پزشکان توصیه می کنند که زنان باردار، مادران شیر ده و کودکان خردسال بهتر است از این ماده غذایی زیاد استفاده نکنند.

پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی
پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی

سخن پایانی

با توجه به شیوع روز افزون بیماری های قلبی عروقی در جهان بهتر است از راه هایی برای پیشگیری و درمان آن کمک گرفته شود. تغذیه یکی از مهم ترین عواملی است که باعث پیشگیری و درمان بیماری های قلبی عروقی می شود. با مصرف غذاهای دریایی میتوان تا حد زیادی از بروز بیماری های قلبی عروقی، فشار خون و دیگر بیماری های بدن جلوگیری کرد. بر همین اساس بهتر است از انواع ماهی، میگو، صدف، روغن جگر ماهی و… در برنامه غذایی روزانه استفاده شود.

بیماری های قلبی عروقی در بسیاری از موارد کشنده هستند و باعث بروز خطرات جدی در فرد می شوند. به همین علت بهتر است از یک پزشک متخصص قلب و عروق برای چکاپ سالیانه و اطلاع از وضعیت قلب کمک گرفته شود. دکتر محمدرضا مبینی متخصص قلب و عروق یکی از پزشکان حاذق و با تجربه در زمینه تشخیص بیماری های قلبی و واریس است که با استفاده از روش های جراحی و غیر جراحی به درمان بیماری های قلبی و عروقی می پردازد.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 4 عدد و میانگین امتیازها 4]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *