یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که در سنین پایین و به صورت مادرزادی باعث بروز مشکلات قلبی می‌شود، بیماری ASD است. علائم بیماری ASD معمولاً در سنین بزرگسالی باعث بروز ناراحتی‌های قلبی می‌شود. این بیماری بیشتر در زنان شایع است و به عنوان یکی از بیماری‌های نقص مادرزادی شناخته می‌شود.

طبق بررسی‌های انجام شده بیشتر از 10 درصد بیماری‌های مادرزادی را عارضه ASD شامل می‌شود. این بیماری در صورت درمان نشدن باعث بروز انواع بیماری غیر قابل درمان می‌شود. روش‌های مختلفی برای درمان بیماری ASD وجود دارد. در این مقاله به بررسی روش‌های درمان بیماری ASD می‌پردازیم. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

بیماری ASD چیست؟

بیماری ASD یا Atrial Septal Defect از انواع نقص‌های مادرزادی است که معمولاً باعث آسیب‌دیدگی دهلیز راست و دهلیز چپ می‌شود. در این بیماری بین دهلیز راست و چپ سوراخی وجود دارد که باعث ورود بیش از حد خون اکسیژن دار به داخل دهلیز راست می‌شود. ورود بیش از حد خون اکسیژن دار به داخل دهلیز راست باعث خستگی قلب، تپش قلب و علائم دیگر می‌شود. این بیماری با علائمی چون سوفل قلب، تنگی نفس، سکته مغزی، عفونت و… همراه است. به همین دلیل بهتر است برای درمان این بیماری هر چه سریع‌تر اقدام شود.

انواع بیماری ASD

بیماری ASD در انواع مختلفی وجود دارد و به صورت مادرزادی باعث آسیب و سوراخ دهلیزها می‌شود. در واقع محل آسیب‌دیدگی نشان دهنده نوع ASD است. هر یک از انواع بیماری ASD علائم خاص خودشان را دارند و با روش‌های متنوعی درمان می‌شوند. انواع بیماری ASD عبارتند از:

ASD اولیه

یکی از انواع بیماری‌های ASD، مدل اولیه آن است که به دلیل تشکیل نشدن دیواره اولیه ایجاد می‌شود. سوراخ بین دهلیزی پریمیوم یا اولیه باعث بروز انواع بیماری قلبی در فرد می‌شود. شدت علائم بیماری ASD اولیه نسبت به انواع دیگر بیشتر است و با استفاده از دارو یا روش‌های غیر جراحی درمان نمی‌شود. معمولاً بیشتر پزشکان از روش‌های جراحی برای درمان بیماری ASD اولیه اقدام می‌کنند.

ASD ثانویه

شایع‌ترین نوع بیماری ASD، ASD ثانویه است که باعث بروز انواع ناراحتی قلبی می‌شود. این بیماری در بیشتر موارد از طریق روش‌های غیر جراحی قابل درمان است. در این نوع بیماری ASD دیواره ثانویه دهلیزها در دوران جنینی تشکیل نمی‌شود. البته در برخی از افراد بیماری ASD ثانویه به دلیل تشکیل ناقص دیواره ثانویه ایجاد می‌شوند.

ASD سینوس کرونری

سینوس کرونری ناحیه‌ای است در سیاهرگ قلب که باعث انتقال خون تیره به داخل دهلیز می‌شود. سینوس کرونری از بین دیواره دو دهلیز عبور می‌کند و در صورت سوراخ بودن باعث ترکیب خون اکسیژن دار و بدون اکسیژن می‌شود. ترکیب این دو خون باعث بروز اختلالات قلبی و بروز بیماری ASD ثانویه می‌شود.

ASD سینوس وریدی

در صورتی که سوراخ بین دهلیزی در ناحیه سینوسی قلبی ایجاد شود، به آن ASD سینوس وریدی می‌گویند. ناحیه سینوسی، منطقه‌ای است در پشت دهلیز راست که سیاهرگ‌های فوقانی و تحتانی به دهلیز وارد می‌شوند.

روش های درمان بیماری ASD
روش های درمان بیماری ASD

درمان بیماری ASD

درمان بیماری ASD بر اساس نوع ASD تعیین می‌شود. برای درمان بیماری ASD ابتدا پزشک متخصص از طریق روش‌های ام آر آی قلب، اکوکاردیوگرافی مری، اکوکاردیوگرافی، آنژیوگرافی، اکوکاردیوگرام و… برای تعیین نوع بیماری ASD اقدام می‌کند. سپس با تعیین نوع بیماری ASD روش درمان را تعیین می‌کند. برای درمان بیماری ASD تنها از دو روش اقدام می‌کنند که عبارتند از:

درمان بیماری ASD به روش اینترونشن

درمان بیماری ASD به روش اینترونشن تنها برای درمان ASD از نوع ثانویه امکان‌پذیر است. در واقع برای درمان انواع دیگر بیماری ASD از این روش استفاده نمی‌کنند. برای درمان ASD به روش اینترونشن ابتدا با استفاده از اکو مری میزان سوراخ بین دهلیزی را مشخص می‌کنند. همچنین با انجام تست‌های مختلف شرایط بیمار را برای درمان به روش اینترونشن بررسی می‌کنند.

برای درمان بیماری ASD ثانویه به روش اینترونشن از رگ‌های کشاله ران کمک می‌گیرند. کادر درمان ابتدا بیمار را از طریق داروهای بی حسی برای درمان آماده می‌کنند. سپس لوله‌های باریکی را به سیاهرگ فمورال که در کشاله ران قرار دارد متصل می‌کنند. در ادامه از طریق دستگاه‌های آنژیوگرافی، کاتتر یا لوله باریک را به سوراخ قلب نزدیک می‌کنند و شیء مخصوصی را روی سوراخ‌های دهلیز قرار می‌دهند.

درمان بیماری ASD به روش جراحی قلب باز

برای درمان انواع بیماری ASD از روش جراحی قلب باز استفاده می‌کنند. برای درمان بیماری ASD از طریق جراحی قلب باز ابتدا شکاف کوچکی را در قفسه سینه ایجاد می‌کنند. این شکاف برای دسترسی به دهلیزها ایجاد می‌شود. سپس محل سوراخ دهلیز را تعیین می‌کنند و با استفاده از پچ‌های مخصوصی، سوراخ بین دهلیز را مسدود می‌کنند. اگرچه این روش ممکن است با عوارضی سختی همراه باشد اما تنها راه و بهترین روش برای درمان انواع بیماری ASD است.

روش های درمان بیماری ASD
روش های درمان بیماری ASD

مراجعه به پزشک

در این مقاله به بررسی روش‌های درمان بیماری ASD پرداختیم. بیماری ASD در صورت درمان نشدن ممکن است باعث بروز مشکلاتی از قبیل آریتمی‌های قلبی، سکته مغزی، لخته خون، نارسایی قلبی و… شود. به همین دلیل بهتر است برای درمان بیماری ASD به پزشک متخصص مراجعه شود.

شما می‌توانید برای درمان بیماری ASD به مطب دکتر محمد رضا مبینی متخصص قلب و عروق مراجعه کنید. دکتر محمد رضا مبینی بعد از انجام معاینات و تست‌های مختلف مطابق با شرایط جسمانی بیمار برای درمان بیماری ASD اقدام می‌کند.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 3 عدد و میانگین امتیازها 3.7]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *