یکی از راه های تشخیص قلب سالم، منظم بودن ضربان قلب است. در بسیاری از موارد افرادی که ضربان قلب نامنظمی دارند از بیماری های قلبی رنج می برند. فیبریلاسیون دهلیزی یکی از انواع بیماری های قلبی است که در آن ضربان قلب در ناحیه دهلیز ها نامنظم است. این بیماری ممکن است در صورت درمان نشدن با عوارضی مانند تنگی نفس، سکته مغزی، نارسایی قلب، فشار خون و… همراه باشد. به همین دلیل باید برای درمان فیبریلاسیون دهلیزی هر چه سریع تر به متخصصان قلب مراجعه کرد.

معمولاً پزشک متخصص با توجه به وضعیت بیمار از روش های متعددی برای درمان بیماری اقدام می کند. در این محتوا به بررسی فیبریلاسیون دهلیزی و روش های درمان آن می پردازیم. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

منظور از فیبریلاسیون دهلیزی چیست؟

فیبریلاسیون دهلیزی یکی از انواع بیماری های قلبی است که در آن حفره های دهلیزی از ضربان قلب استاندارد و منظمی برخوردار نیستند. در این بیماری دهلیز ها به سرعت منقبض می شوند و ضربان قلب نامنظمی را ایجاد می کنند. انقباض سریع و ضربان قلب نامنظم باعث ایجاد اختلال در پمپ کردن خون می شود. پمپ نادرست خون در قلب باعث بروز مشکلاتی چون تنگی نفس، سنکوپ، تعرق شدید، خستگی و… می شود. به همین دلیل این بیماری بهتر است هر چه زودتر درمان شود.

درمان فیبریلاسیون دهلیزی

روش های متعددی برای درمان این بیماری وجود دارد. معمولاً پزشک متخصص با توجه به شرایط بیمار و وضعیت بیماری از روش های جراحی و غیر جراحی برای کاهش علائم بیماری فیبریلاسیون دهلیزی استفاده می کند. در این دو روش با حفظ ریتم فیبریلاسیون دهلیزی و برگرداندن فیبریلاسیون به ریتم نرمال به درمان این بیماری می پردازند. روش های درمان فیبریلاسیون دهلیزی عبارتند از:

دارو درمانی

یکی از راه های درمان فیبریلاسیون دهلیزی استفاده از داروهای ضد آریتمی است. با استفاده از انواع دارو فیبریلاسیون دهلیزی را به ریتم سینوسی تبدیل می کنند. معمولاً برای برگرداندن فیبریلاسیون از انواع دارو آمیودارون، فلکاینید و… استفاده می کنند. این داروها باعث بهبود وضعیت بیمار می شوند. البته این دارو ها ممکن است بعد از مصرف با عوارضی همراه باشند؛ بنابراین بهتر است بیمار تحت نظر پزشک متخصص قرار بگیرد.

جراحی ابلیشن (Ablation)

جراحی ابلیشن روشی است که در آن به اصلاح مسیر حرکت الکتریکی می پردازند. این روش باعث برگرداندن فیبریلاسیون دهلیزی به ریتم سینوسی می شود. در این روش ابتدا با استفاده از ابزاری به نام کاتتر برشی را در دهلیز سمت چپ ایجاد می کنند. این برش باعث اصلاح حرکت مدار می شود. معمولاً کاتتر از طریق حرارت یا سرما باعث ایجاد برش می شود. این عمل در صورتی که تکرار شود با نتایج مثبتی همراه است.

پیس میکر

پیس میکر دستگاهی است که باعث ایجاد ضربان قلب می شود. این دستگاه با نام ضربان ساز قلب شناخته می شود و از حمله های قلبی جلوگیری می کند. در صورتی که ضربان قلب پایین باشد، از این روش برای بهبود وضعیت ضربان قلب استفاده می کنند.

شوک الکتریکی

از دیگر راه هایی که برای درمان فیبریلاسیون دهلیزی استفاده می شود، شوک الکتریکی است. این روش باعث تنظیم ضربان قلب می شود و وضعیت مطلوبی را در قلب ایجاد می کند.

فیبریلاسیون دهلیزی و روش های درمان آن
فیبریلاسیون دهلیزی و روش های درمان آن

نکاتی که بیماران فیبریلاسیون دهلیزی باید به آن توجه کنند

روش های متعددی برای کاهش عوارض این بیماری وجود دارد که کمک می کند بیمار کمتر به علائم این بیماری دچار شود. رعایت برخی نکات کمک می کند تا فرد در شرایط بهتری به لحاظ جسمی قرار بگیرد و آسیب کمتری به قلب وارد شود. نکاتی که بیماران فیبریلاسیون دهلیزی باید رعایت کنند عبارتند از:

رژیم غذایی مناسب

داشتن یک رژیم غذایی مناسب یکی از مهم ترین نکاتی که در بیماران فیبریلاسیون دهلیزی باید رعایت شود. افرادی که به بیماری فیبریلاسیون دهلیزی دچار هستند باید مصرف غذا های شور و پر چرب را کنار بگذارند. خوردن این غذاها باعث افزایش خون و تشدید علائم بیماری فیبریلاسیون دهلیزی می شود.

کاهش وزن

کاهش وزن از دیگر راه کار های ساده ای است که باعث کاهش علائم این بیماری می شود. کاهش وزن باعث تنظیم ضربان قلب و تنفس راحت تر می شود. افرادی با وزن پایین کمتر دچار خستگی می شوند و می توانند راحت تر به انجام فعالیت های روزمره بپردازند. داشتن وزنی استاندارد یکی از راه کارهایی است که باعث حفظ سلامت قلب می شود.

ورزش کردن

انجام حرکات کششی و ورزش کردن یک راه حل مناسب برای بهبود وضعیت قلب است. ورزش کردن باعث تقویت عضلات قلب و سلامت آن می شود. ورزش کردن راه حلی است که علاوه بر سلامت جسمی باعث بهبود شرایط روحی، کاهش استرس، خواب آرام، احساس شادابی و مزایای دیگر می شود. این ویژگی ها باعث می شوند تا علائم این بیماری کمتر بروز دهند و قلب در وضعیت طبیعی قرار بگیرد.

فیبریلاسیون دهلیزی و روش های درمان آن
فیبریلاسیون دهلیزی و روش های درمان آن

مراجعه به پزشک

در این محتوا به بررسی فیبریلاسیون دهلیزی و روش های درمان آن پرداختیم. اگر چه ممکن است این بیماری به صورت مستقیم خطر چندانی نداشته باشد، اما این بیماری باعث بروز عوارضی چون سکته مغزی و بالا رفتن ضربان قلب می شود که برای انسان بسیار خطرناک است؛ بنابراین در صورتی که فردی در ناحیه قلب خود با علائم فیبریلاسیون دهلیزی همراه است، باید هر چه سریع تر برای معاینه به پزشک متخصص مراجعه کند.

دکتر محمد رضا مبینی متخصص قلب و عروق با معاینه بیمار و انجام تست های متعدد، به وجود این اختلال در فرد اطمینان حاصل می کند. شما می توانید با مراجعه حضوری به مطب دکتر محمد رضا مبینی برای درمان این بیماری اقدام نمایید.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 5 عدد و میانگین امتیازها 4]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *