تفاوت آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی چیست؟ آیا تابه‌حال متوجه تفاوت این دو اصطلاح با یک دیگر شده‌اید؟ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی دو اصطلاح پزشکی هستند که متأسفانه امروزه به دلیل افزایش بیماری‌های قلبی بسیاری از افراد با آن آشنا هستند.

بیماری‌های قلبی از شایع‌ترین عواملی هستند که باعث افزایش مرگ و میر در جهان شده‌اند. آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی از راه‌های تشخیص و درمان بیماری‌های قلبی هستند که برخی از افراد به تفاوت این دو اصطلاح و کاربرد آن آگاه نیستند. در این مطلب به بررسی تفاوت آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی می‌پردازیم. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

آنژیوگرافی چیست؟

آنژیوگرافی یک راه حل قطعی برای تشخیص بیماری‌های قلبی و عروقی است که توسط پزشک متخصص قلب و عروق انجام می‌شود. قلب‌ها از سرخرگ‌ها و سیاهرگ‌های کرونری تشکیل شده‌اند. سرخرگ‌ها وظیفه انتقال خون و اکسیژن به ماهیچه قلب را بر عهده دارند. در مواردی ممکن است به دلیل تجمع چربی، سلول و کلسترول در دیواره سرخرگ‌های کرونری، خون و اکسیژن کافی به ماهیچه قلب نرسد و فرد دچار سکته قلبی شود. آنژیوگرافی یکی از راه تشخیصی است که برای اطلاع از وضعیت عروق کرونری انجام می‌شود. در آنژیوگرافی قلب محل بسته شدن عروق و میزان مسدود شدن رگ ها مشخص می‌شود. آنژیوگرافی با تعیین نوع و میزان مسدود شدگی سرخرگ‌ها روش درمان را مشخص می‌کند و با استفاده از اشعه x به بررسی وضعیت رگ‌های کرونری می‌پردازند.

آنژیوگرافی چگونه انجام می شود؟

در تشخیص بیماری‌های قلبی و عروقی با آنژیوگرافی ابتدا به بیمار آرام‌بخشی برای جلوگیری از استرس تزریق می‌شود. برای انجام آنژیوگرافی از رگ موجود در کشاله ران یا ساعد دست کمک می‌گیرند. ابتدا کشاله ران یا ساعد را بی حس می‌کنند و سپس لوله بسیار نازکی به نام کاتتر را به داخل سرخرگ وارد می‌کنند. این لوله تا سمت سرخرگ‌های نزدیک قلب هدایت می‌شود. برای دیدن درون سرخرگ با اشعه ایکس ابتدا مایعی شفافی را وارد لوله می‌کنند. این مایع به راحتی فضای درون رگ ها نشان می‌دهد. در ادامه با تابش اشعه ایکس به کاتتر درون سرخرگ‌ها را مشاهده می‌کنند. این روش تشخیص تعداد رگ‌های مسدود شده و میزان مسدود شدگی را نشان می‌دهد. آنژیوگرافی ممکن است با کمی درد و ناراحتی همراه باشد.

تفاوت آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی چیست؟
تفاوت آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی چیست؟

آنژیوپلاستی چیست؟

آنژیوپلاستی یک راه مناسب برای درمان بیماری‌های قلبی و عروقی است که توسط جراحان و متخصصان قلب و عروق انجام می‌شود. آنژیوپلاستی در صورت نیاز حین تشخیص بیماری به روش آنژیوگرافی انجام می‌شود. درصورتی‌که سرخرگ‌های کرونری به دلیل رسوب چربی، کلسترول، سلول‌ها و عوامل دیگر دچار تنگی و مسدودیت شوند، از آنژیوپلاستی برای رفع مسدودیت و تنگی استفاده می‌کنند. این روش درمانی از بروز بسیاری از بیماری‌های قلبی و عروقی مانند سکته قلبی، حمله قلبی، نارسایی قلب و…جلوگیری می‌کند.

آنژیوپلاستی بعد از آنژیوگرافی انجام می‌شود. در بسیاری از موارد آنژیوگرافی با تعیین میزان مسدودیت و تعداد رگ‌های آسیب دیده نحوه درمان را مشخص می‌کند. در صورتی که میزان مسدودیت کم باشد از طریق مصرف دارو، کنترل تغذیه، ورزش و ترک مواد مخدر می‌توان تنگی عروق را درمان کرد؛ اما اگر میزان مسدودیت زیاد باشد از طریق جراحی باز یا آنژیوپلاستی برای درمان اقدام می‌کنند.

آنژیوپلاستی چگونه انجام می شود؟

بسیاری از افراد به دلیل بسته شدن چند رگ اصلی دچار حمله قلبی یا آنژین صدری می‌شوند. این افراد برای درمان نیاز به جراحی عمل باز یا آنژیوپلاستی دارند. رعایت رژیم غذایی و مصرف دارو نمی‌تواند باعث درمان رگ‌های کاملاً بسته شود. به همین دلیل پزشک متخصص بعد از تشخیص وضعیت رگ ها با آنژیوگرافی، از طریق آنژیوپلاستی یا جراحی باز برای درمان اقدام می‌کند.

برای انجام آنژیوپلاستی ابتدا وضعیت قلب از طریق دستگاه مانیتور به پزشک نمایش داده می‌شود. در این روش از بی حسی یا آرام بخش برای کاهش درد در کشاله ران یا ساعد دست استفاده می‌کنند. بعد از بی حسی جراح یا متخصص قلب و عروق لوله بسیار نازکی را به درون سرخرگ وارد می‌کند و نزدیک قلب می‌فرستد. سپس وسیله‌ای به نام بالون را از طریق کاتتر به سمت رگ مسدود شده نزدیک می‌کند. بالون وارد رگ مسدود شده می‌شود و بعد از باد شدن و خالی شدن باعث باز شدن سرخرگ‌ها می‌شود. در پایان بعد از باز شدن رگ ها کاتتر و بالون از رگ خارج می‌شوند.

تفاوت آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی چیست؟
تفاوت آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی چیست؟

تفاوت آنژیوگرافی و آنژیوگرافی چیست؟

آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی برای بیماری‌های قلبی کاربرد دارند اما دارای اهداف و کاربرد متفاوتی هستند. در آنژیوگرافی با استفاده از اشعه ایکس و ماده شفافی به تشخیص میزان و تعداد عروق کرونری بسته شده می‌پردازند؛ اما در آنژیوپلاستی با استفاده از کاتتر و قطعه‌ای به نام بالون به باز شدن عروق کرونری می‌پردازند. آنژیوگرافی برای تشخیص بیماری قلبی به کار می‌رود اما آنژیوپلاستی برای درمان رگ‌های بسته شده به کار می‌رود.

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی تفاوت دو اصطلاح آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی پرداختیم. کسانی که از بیماری قلبی و بسته شدن عروق رنج می‌برند به طور کامل با این دو اصطلاح و نحوه انجام آن آگاه هستند. آنژیوگرافی از قطعی‌ترین روش‌هایی است که برای تشخیص بیماری‌های قلبی به کار می‌رود. کسانی که در ناحیه قفسه سینه و قلب خود احساس درد می‌کنند و با تنگی نفس و گرفتگی رگ ها همراه هستند باید هر چه سریع‌تر برای درمان بیماری اقدام کنند. دکتر محمد رضا مبینی متخصص قلب و عروق از طریق آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی به تشخیص و درمان تنگی عروق کرونری می‌پردازد. شما می‌توانید با مراجعه حضوری به مطب دکتر مبینی برای درمان بیماری‌های قلبی اقدام کنید.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 11 عدد و میانگین امتیازها 4.9]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *