زمان بارداری یکی از حساس ترین دوره هایی است که مادر و جنین نیاز به مراقبت ویژه ای دارند. در این دوران زنان باردار تحت تأثیر عوامل مختلف در معرض بیماری هایی چون دیابت، فشار خون و…قرار دارند. بیماری های قلبی از مشکلاتی هستند که مادر را در دوران بارداری در معرض خطر قرار می دهند. سالیانه 1 تا 2 درصد مادران در دوران بارداری به بیماری های قلبی مبتلا می شوند.

امروزه برخی از عوامل باعث شده است که میزان بیماری قلبی در دوران بارداری به شدت افزایش یافته است. بر همین اساس در این مطلب به بررسی دلایل بروز بیماری قلبی در دوران بارداری می پردازیم. برای دریافت اطلاعات بیشتر در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

بارداری چگونه باعث بروز بیماری قلبی در مادران می شود؟

بارداری یکی از عواملی است که گردش خون در مادران را تحت تأثیر قرار می دهد. جنین در بدن مادر از طریق خون مادر تغذیه و رشد می کند؛ بنابراین حجم خون باید در مادر افزایش پیدا کند. قلب در شرایط بارداری 30 تا 50 درصد حجم خون مادر را افزایش می هد. برای افزایش حجم خون در مادر نیاز است که قلب با سرعت بیشتری خون را پمپاژ کند. افزایش سرعت پمپاژ در قلب باعث بالا رفتن ضربان قلب می شود.

حجم خون در زمان بارداری و خصوصاً در زمان زایمان به شدت افزایش پیدا می کند. تغییر در ضربان قلب نشان دهنده افزایش شدت جریان خون در بدن است. بارداری ممکن است باعث بروز بیماری قلبی چون آریتمی قلبی یا پیشرفت بیماری های قلبی چون نارسایی قلب، نقص مادرزادی، تنگی دریچه و… شود. به همین دلیل مادران در زمان بارداری و بعد از آن باید زیر نظر پزشک متخصص قلب و عروق قرار بگیرند.

دلایل بروز بیماری قلبی در دوران بارداری
دلایل بروز بیماری قلبی در دوران بارداری

چه عواملی باعث بروز بیماری قلبی در دوران بارداری می شود؟

دانستن اطلاعاتی در رابطه با عواملی که باعث بروز بیماری قلبی و پیشرفت آن در دوران بارداری می شود کمک می کند تا فرد در هنگام مواجه با آن دچار استرس و اضطراب نشود و برای درمان به یک متخصص قلب و عروق مراجعه کند. عوامل بروز بیماری قلبی در دوران بارداری عبارتند از:

افزایش وزن و چاقی

افزایش وزن و چاقی یکی از عواملی است که زمینه بروز بیماری قلبی در دوران بارداری را افزایش می دهد. به طور کلی چه در دوران بارداری و چه غیر آن افزایش وزن عاملی است که باعث تنگی نفس، افزایش ضربان قلب و عوامل دیگر می شود. افزایش وزن معمولاً به دلیل تجمع چربی در بدن ایجاد می شود. زمانی که میزان چربی یا کلسترول بد در بدن و خصوصاً در رگ ها افزایش پیدا کند، فرد دچار تنگی نفس می شود. تنگ شدن عروق باعث می شود که خون به اندازه کافی به قلب نرسد و فرد دچار مشکلات قلبی عروقی و سکته قلبی شود.

با افزایش وزن بدن فرد برای انجام کارهای روزانه نیاز به خون بیشتری برای پمپاژ کردن دارد. به همین دلیل مادر علاوه بر تهیه خون برای جنین، نیاز به تأمین خون بیشتر برای انجام کارهای روزانه خود دارد. در چنین وضعیتی قلب به دلیل پمپاژ بیشتر خون دچار بیماری آریتمی قلبی یا نامنظم شدن ضربان قلب می شود.

افزایش فشار خون

فشار خون عامل دیگری است باعث بروز بیماری قلبی در دوران بارداری می شود. افزایش فشار خون معمولاًٌ به دلیل مصرف غذاهای سدیم دار و شور در بدن ایجاد می شود. این غذاها میزان فشار خون در رگ ها را به شدت افزایش می دهند. مادر به دلیل افزایش حجم خون در رگ ها ممکن است با خطر سکته قلبی مواجه شود. افزایش فشار خون علاوه بر مادر باعث مشکلاتی چون سقط جنین یا زایمان زودرس می شود. به همین دلیل بهتر است مادران در دوران بارداری از یک رژیم غذایی مناسب استفاده کنند و میزان مصرف نمک را در این دوران به شدت کاهش دهند.

دلایل بروز بیماری قلبی در دوران بارداری
دلایل بروز بیماری قلبی در دوران بارداری

دیابت دوران بارداری

یکی از عواملی که در دوران بارداری باعث ناراحتی و نگرانی مادران می شود، قند یا دیابت بارداری است. قند بارداری در مواردی ممکن است در صورت کنترل نشدن باعث بروز بیماری های جدی در مادر شود. تحقیقات نشان می دهد دیابت یکی از عواملی است که زمینه بروز بیماری های قلبی را افزایش می دهد. معمولاً زنانی که از دیابت دوران بارداری رنج می برند با مشکلاتی چون فشار خون بالا، کلسترول غیر عادی، چاقی و… رنج می برند. این مشکلات باعث بسته شدن عروق و نرسیدن خون کافی به قلب و در نتیجه سکته قلبی و مغزی می شود.

عوامل ژنتیکی

در برخی موارد مادر به صورت ژنتیکی از بیماری های قلبی رنج می برد. مادرانی که از بیماری های قلبی رنج می برند باید دائماً تحت نظر پزشک قرار بگیرند تا در دوران بارداری آسیبی به مادر و جنین وارد نشود. آریتمی های قلبی، فشار خون بالا، تنگی نفس و… از مشکلاتی هستند که مادران با داشتن سابقه بیماری قلبی از آن رنج می برند.

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی دلایل بروز بیماری قلبی در دوران بارداری پرداختیم. بیماری قلبی چه در دوران بارداری و چه در حالت عادی خطرناک است. متأسفانه سبک نادرست زندگی افراد و مشکلات دیگر باعث شده است که درصد بالایی از افراد از بیماری های قلبی رنج ببرند.

زنان باردار ممکن است به دلیل فشار خون بالا، دیابت، افزایش وزن و عوامل ژنتیکی دچار بیماری های قلبی شوند. بیماری قلبی در دوران بارداری ممکن است باعث سقط جنین و بروز مشکلات جدی برای مادر شود. به همین دلیل بهتر است زنان باردار برای پیشگیری از بروز بیماری های قلبی و کنترل آن به متخصص قلب و عروق مراجعه کنند. دکتر محمد رضا مبینی متخصص قلب و عروق با انجام معاینات و آزمایش‌های مختلف به بررسی وضعیت قلب مادر می پردازد و در صورت وجود بیماری قلبی برای درمان اقدام می کند.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 1 عدد و میانگین امتیازها 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *