شریان خون‌رسان به عضلات قلب که به عروق کرونر معروف هستند، وظیفه خون‌رسانی و همچنین اکسیژن رسانی و انتقال مواد غذایی به ماهیچه‌های قلب را دارند. در صورت اختلال در عملکرد خون‌رسانی به هر دلیل، قلب دچار عارضه خواهد شد. این عروق اولین شاخه جدا شونده از رگ آئورتی است و به سه شاخه تقسیم شده و در سطح قلب پخش می‌شوند. در این مقاله به بررسی بیماری تنگی عروق قلب که جزئی از بیماری‌های عروق کرونری بشمار می‌رود، علت بروز عارضه و راه‌های پیشگیری و درمان آن می‌پردازیم.

بیماری تنگی عروق قلب چیست؟

بیماری تنگی عروق قلب که به تنگی عروق کرونر نیز معروف است، زمانی رخ می‌دهد که به علت جمع شدن پلاک‌ها در عروق کرونر، خون‌رسانی به عضلات قلب دچار اختلال ‌شوند و در نتیجه فرد دچار سکته قلبی می‌شود. کلسترول و چربی‌ها به مرور زمان در رگ‌های خون‌رسان به سمت قلب، رسوب کرده و در این حالت عروق کرونری نازک و سفت می‌شود که باعث قطع خون‌رسانی و رساندن اکسیژن به قلب خواهد شد، در نتیجه پمپاژ خون دچار اختلال می‌گردد.

این بیماری یکی از شایع‌ترین اختلالات میان مردم است که مهم‌ترین عامل حمله قلبی بشمار می‌رود.

دلایل گرفتگی عروق قلبی

این بیماری ممکن است در هر سنی برای افراد رخ دهد اما بهتر است که برخی از عوامل موثر در بروز تنگی عروق قلب را بشناسید:

  1. کم تحرکی
  2. اضافه وزن
  3. بیماری دیابت
  4. مصرف دخانیات و سیگار
  5. مصرف مشروبات الکلی
  6. بیماری فشار خون بالا
  7. مصرف غذاهای پرچرب

علائم بیماری تنگی عروق قلب

علائم بروز تنگی عروق قلبی در افراد متفاوت بوده و به یک شکل نمایان نخواهد شد. در ادامه تمامی علائمی که ممکن است برای یک فرد بعد از بروز این بیماری نمایان گردد را ذکر خواهیم کرد.

  • تنگی نفس
  • آریتمی قلب
  • حالت تهوع
  • عرق سرد
  • افزایش ضربان قلب
  • احساس ضعف و سرگیجه
  • احساس درد در قفسه سینه (این درد ممکن است بیشتر شبیه به سوزش معده باشد و در صورت حاد شدن، در پشت قلب و شانه و حتی گردن نیز احساس می‌شود.)
تنگی عروق قلب به دلیل تجمع پلاک‌ها
تنگی عروق قلب به دلیل تجمع پلاک‌ها

در صورت داشتن این علائم توصیه می‌شود برای درمان به بهترین پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه نمایید زیرا هر چه سریع‌تر برای درمان اقدام فرمایید، بهبودی بهتر اتفاق می‌افتد.

راه‌ های پیشگیری از تنگی عروق قلب

مهم‌ترین عامل تنگی عروق خون‌رسان قلب، رسوب کلسترول و چربی در این رگ‌ها است، با استفاده از اصلاح برخی از عادات و سبک زندگی می‌توان از بروز تنگی عروق قلبی پیشگیری و به سلامت قلب کمک کرد. در ادامه به موارد تأثیرگذار در پیشگیری از ایجاد این بیماری اشاره کردیم:

  • کاهش وزن
  • انجام ورزش‌های روزانه
  • کنار گذاشتن بی‌تحرکی بدن
  • ترک سیگار و تمامی مواد دخانیاتی
  • رژیم غذایی درست و کم روغن
  • استفاده از سبزیجات و مواد غذایی فیبر‌دار در سنین جوانی

تاثیر تنگی قلب بر بروز ایسکمی قلبی

ایسکمی قلبی زمانی رخ می‌دهد که رگ‌های کرونری به علت جمع شدن پلاک یا رسوب باریک شده و خون‌رسانی به قلب دچار اختلال شود که در نهایت فرد دچار حمله قلبی خواهد شد. ایسکمی قلب زمانی رخ می‌دهد که فرد دچار تنگی عروق قلبی باشد و به فعالیت‌های شدید بپردازد یا در معرض استرس قرار بگیرد. در مواردی که شدت تنگی عروق قلبی بسیار زیاد باشد، ممکن است حتی ایسکمی قلبی در هنگام استراحت و خواب رخ دهد و فرد دچار حمله قلبی شدید شود.

روش های تشخیص بیماری تنگی عروق قلب

برخی از راه‌های تشخیص دادن تنگی عروق قلب عبارتند از:

  • معاینات بالینی
  • سابقه خانوادگی و ژنتیک
  • سی تی اسکن قلبی و دیگر آزمایشات تخصصی
  • توضیحات لازم در ارتباط با علائم به وجود آمده در بدن بیمار
  • انجام آزمایشات تشخیصی مانند تست نوار قلب و تست ورزش قلب یا همان تست استرس

درمان تنگی عروق قلب چگونه است؟

یکی از نکات مهم برای حفظ سلامت قلب و کمک به تکنیک‌های درمانی در ارتباط با قلب، تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی درست و کم کلسترول و کم قند است، همچنین انجام فعالیت‌های ورزشی مرتب و پیوسته، در سلامت قلب بسیار موثر است زیرا موجب می‌شود تا رسوب در رگ‌های خون‌رسان ایجاد نشود.

درمان دارویی

در صورت حاد بودن عوارض و گرفتگی عروق، برای کمک به رفع گرفتگی از درمان دارویی استفاده می‌شود. تجویز داروها باید توسط متخصص قلب و عروق انجام شود زیرا هر داروی اشتباه که خودسرانه مصرف گردد می‌تواند عارضه‌های جانبی شدیدی برای فرد به همراه داشته باشد.

درمان جراحی

دیگر روش درمان گرفتگی عروق قلب، استفاده از روش‌های جراحی، آنژیوگرافی، استنت گذاری و بای پس قلب است که تنگی عروق قلب را برای خون‌رسانی بهبود می‌بخشد و در نتیجه عوارض به صورت چشمگیر کاهش پیدا می‌کند. در صورت عدم انجام درمان‌های فوق، آسیب‌های جدی به قلب وارد می‌شود و فرد بیمار مجبور به پیوند قلب خواهد شد.

آنژیوگرافی

در این روش با استفاده از تصویر‌برداری از رگ خونی که دچار انسداد شده است، با ابزار خاصی به نام بالن اقدام به باز کردن رگ کرده و در صورتی که گرفتگی زیاد باشد، برای باز کردن رگ از استنت استفاده می‌کنند.

بای پس قلب

زمانی که متخصص قلب و عروق تشخیص دهد که انجام عمل باز برای بیمار مفید‌تر است از این روش درمانی برای باز کردن عروق و جایگزین کردن رگ جدید استفاده می‌کند.

تاثیر داروهای گیاهی بر گرفتگی عروق قلبی

بسیاری از افراد با تشخیص گرفتگی‌های قلبی، مدت زمان زیادی را به درمان‌های خانگی و گیاهی اختصاص می‌دهند که باید ذکر کرد تأثیر چندانی برای درمان ندارد و موجب از دست دادن وقت می‌شود. بسیاری از افراد بعد از گرفتگی قلب حتی مجاز به مصرف بسیاری از داروهای گیاهی نیستند زیرا ممکن است تأثیر نامناسبی بر میزان فشار خون و … داشته باشند.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 8 عدد و میانگین امتیازها 3.3]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *