مقدمه ای درباره تاثیر دیابت بر قلب و عروق

تاثیر دیابت بر قلب و عروق زمینه ساز اصلی بروز بیماری های خطرناک در جهان است. به گفته متخصصان دنیا بیشتر از دو سوم بیماران دیابتی جان خود را به دلیل عوارض دیابت بر قلب و عروق از دست می دهند. دیابت عاملی است که باعث بروز مشکلات جدی در عضوهای مختلف بدن مانند کلیه، چشم، مغز، قلب، عروق و… می شود.

در ایران بیشتر از 6 میلیون نفر از بیماری دیابت رنج می برند. به همین دلیل در این مطلب به بررسی تاثیر دیابت بر قلب و عروق می پردازیم. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

دیابت چگونه باعث بروز بیماری های قلبی و عروقی می شود؟

نتایج به دست آمده نشان می دهد که بیشتر از 70 درصد افراد میانسال مبتلا به دیابت جان خود را به دلیل بیماری های قلبی و عروقی از دست می دهند. در بیشتر موارد علت اصلی بروز بیماری های قلبی تنگ یا مسدود شدن رگ هایی است که وظیفه انتقال اکسیژن و خون را به بخش های مختلف بدن بر عهده دارند.

دیابت پیشرفته یکی از عواملی است که باعث تنگ یا مسدود شدن عروق کرونری و بروز بیماری های قلبی می شود. در بیماران عروقی پلاک های زیادی در دیواره عروق تجمع پیدا می کنند و باعث کاهش جریان خون در رگ ها می شوند. کاهش جریان خون در رگ ها باعث بروز سکته قلبی و مشکلات دیگر می شود.

عوارض و تاثیرات منفی دیابت بر قلب چیست؟

بیماری دیابت با وجود کنترل و درمان باز هم ممکن است باعث بروز بیماری های قلبی و عروقی شود. عوارض تاثیر دیابت بر قلب عبارت است از:

هایپرتنشن یا فشار خون بالا

یکی از بزرگ ترین مشکلات بیماران دیابتی، فشار خون بالا است. فشار خون بالا عاملی است که باعث بروز بیماری های قلبی می شود. درصد بالایی از بیماران دیابتی به دلیل بالا بودن فشار خون دچار سکته قلبی مغزی شده اند.

بالا بودن تری گلیسرید و کلسترول غیر عادی

بالا بودن کلسترول بد در بدن یکی از شایع ترین عواملی است که باعث بروز بیماری های عروقی یا بسته شدن عروق می شود. در واقع تری گلیسرید و کلسترول بد عاملی هستند که با تجمع و رسوب گذاری در عروق کرونری باعث نرسیدن خون کافی به قلب و بروز سکته قلبی و دیگر بیماری های خطرناک می شوند. میزان کلسترول خوب یا HDL در بیماران دیابتی بسیار کم است و بالا بودن میزان کلسترول بد یا LDL معمولاً به دلیل مقاومت انسولین با دیس لیپیدمی آتروژنیک در بیماران دیابتی است.

چاقی و افزایش وزن

چاقی و افزایش وزن از دیگر عوارض دیابت در بدن هستند که در کنار عوامل دیگر زمینه ساز بیماری های قلبی در بدن می شوند. افزایش وزن بدن و چاقی باعث تجمع چربی و بسته شدن عروق کرونری می شود و زمینه بروز بیماری های قلبی را فراهم می کند. در بیماران دیابتی به دلیل مقاومت بدن در برابر انسولین فرد دچار افزایش وزن یا چاقی می شود.

تاثیر دیابت بر قلب و عروق
تاثیر دیابت بر قلب و عروق

آیا راه حلی برای پیشگیری از تاثیر دیابت بر قلب وعروق وجود دارد؟

بیماران دیابتی حتی با وجود کنترل بیماری خود باز هم در معرض بیماری های قلبی وجود دارند، اما می توان با رعایت برخی از نکات و تغییر سبک زندگی تا حدودی از بروز بیماری های قلبی و پیشرفت آن جلوگیری کرد. راه های پیشگیری از تاثیر دیابت بر قلب و عروق عبارت است از:

ورزش کردن

ورزش کردن یکی از راه هایی است که علاوه بر حفظ سلامت بدن باعث پیشگیری از دیابت و بیماری های قلبی عروقی می شود. تقریبا بیشتر پزشکان توصیه می کنند برای درمان و کنترل دیابت روزانه بین 20 تا 60 دقیقه ورزش هوازی مانند پیاده روی، شنا، دویدن، پینگ پنگ، تنیس و… انجام شود. انجام روزانه ورزش باعث کاهش کلسترول بد در بدن، تنظیم فشار خون، کاهش وزن و در نتیجه جلوگیری از بسته شدن عروق و بیماری های قلبی می شود. به همین دلیل بهتر است با مشورت پزشک زمانی برای انجام ورزش های هوازی یا قدرتی اختصاص داده شود.

عدم مصرف کلسترول بد و چربی

اگر چه ممکن است بیماران دیابتی نسبت به سایر افراد بیشتر در معرض دریافت کلسترول بد و چربی باشند اما با رعایت برنامه غذایی و استفاده نکردن از غذاهای چرب می توان میزان کلسترول بد در بدن را کاهش داد. خوردن غذاهای چرب مانند فست فود، سرخ کردنی و روغن های اشباع شده باعث افزایش کلسترول در بدن و بسته شدن عروق کرونری می شود. به همین دلیل بهتر است به جای استفاده از غذاهای چرب و مواد قندی از انواع میوه، سبزیجات، روغن های گیاهی و مواد پروتئین دار در برنامه غذایی استفاده شود.

عدم مصرف دخانیات

دخانیات عاملی است که به خودی خود باعث بروز بیماری های قلبی و بسته شدن عروق کرونری می شود. احتمال بروز بیماری های قلبی و عروقی در بیماران دیابتی که دخانیات مصرف می کنند چندین برابر بیشتر از سایر افراد است. بنابراین بهتر است برای کاهش احتمال بروز بیماری های قلبی مصرف دخانیات به طور کامل کنار گذاشته شود.

مراجعه به پزشک متخصص

بهترین راه برای پیشگیری از تاثیر دیابت بر قلب، مراجعه به پزشک است. برخی از بیماران دیابتی با علائم خاصی همراه نیستند و به طور ناگهانی دچار بیماری های قلبی می شوند. به همین دلیل تمام بیماران دیابتی باید تحت نظر پزشک متخصص قلب و عروق قرار بگیرند و هر چند ماه یک بار برای چکاپ قلب به پزشک متخصص مراجعه کنند. چکاپ قلب کمک می کند تا از سلامت قلب خود آگاه باشید و در صورت داشتن بیماری قلبی هر چه سریع تر برای درمان آن اقدام کنید.

تاثیر دیابت بر قلب و عروق
تاثیر دیابت بر قلب و عروق

مراجعه به ما برای درمان

در این مطلب به بررسی تاثیر دیابت بر قلب و عروق پرداختیم. دیابت از بیماری هایی است که باعث بروز اختلالاتی در نواحی مختلف بدن مانند قلب، چشم، کلیه، عروق مغزی و… می شود. بنابراین بهتر است تمام بیماران دیابتی با انجام راه کارهای مختلفی چون ورزش کردن، کنترل وزن، عدم مصرف دخانیات و مراجعه به پزشک از بروز عوارض ناشی از این بیماری جلوگیری کند. دیابت در بیشتر مواقع باعث آسیب قلب و عروق می شود. بنابراین بهتر است در طول درمان از یک متخصص قلب و عروق برای چکاپ قلب و بررسی وضعیت آن کمک گرفته شود.

دکتر محمدرضا مبینی متخصص قلب و عروق یکی از پزشکان حاذق و با تجربه در زمینه تشخیص بیماری های قلبی است. شما می توانید با مراجعه به مطب دکتر مبینی به درمان انواع بیماری های قلبی و عروقی ناشی از دیابت و بیماری های دیگر بپردازید.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 1 عدد و میانگین امتیازها 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *