امروزه مشکلات قلبی میان مردم شیوع بیشتری نسبت به قبل داشته که این موارد با تغذیه نامناسب و استرس‌های روزمره مرتبط است. یکی از مهم‌ترین کارهایی که هر فرد باید برای اطمینان از سلامت قلب خود انجام دهد، چکاپ قلب است. در ارتباط با ماهیت روند چکاپ قلب تا پایان مقاله همراه ما باشید.

چکاپ قلب چیست؟

ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق یکی از شایع‌‌ترین عوامل مرگ و میر در میان مردم است که شامل اختلالات ضربان قلب، تنگی عروق، نارسایی و ایست قلبی است. بیماری عروق کرونری و نارسایی قلب که ممکن است از دوران کودکی همراه فرد باشد، به مرور زمان گسترش پیدا می‌کند. برای بهبود و جلوگیری از افزایش این گونه بیماری‌ها نیاز است تا به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه شود و چکاپ قلب به صورت دوره‌ای انجام شود تا از بروز سکته قلبی، انسداد عروق و دیگر بیماری‌های قلبی پیشگیری کرد.

علائم نشان دهنده بروز بیماری قلبی

بیماری‌های قلبی و عروقی در برخی افراد با علائمی همراه است که در ادامه بیان خواهیم کرد. هر یک از بیماری‌های قلبی بسیار خطرناک بوده بنابراین برای درمان هر یک از آنها باید به بهترین متخصص قلب و عروق مراجعه کنید تا از بروز آسیب‌های بیشتر به بدن جلوگیری کنید. برخی از این علائم عبارتند از:

  • احساس درد در قفسه سینه و پشت
  • احساس ضربان در گردن و سر
  • وجود تورم در ناحیه شکمی و پاها
  • آریتمی قلب یا احساس ضربان تند و کند
  • احساس ضربان اضافه در قلب
  • سرگیجه و حالت سستی
  • احساس خستگی دائم
  • تنگی نفس
سنجش فشار خون یکی از روش‌های چکاپ قلب است.
سنجش فشار خون یکی از روش‌های چکاپ قلب است.

برای چکاپ سلامت قلب، تست‌های مختلفی وجود دارد که به بررسی بروز عارضه‌های قلبی و عروق کرونری می‌پردازد. با استفاده از روش‌های تشخیصی که پزشک متخصص قلب با توجه به شرایط بیمار تجویز می‌کند، چکاپ قلب انجام می‌شود. گاهی نیاز نیست که بیمار تمامی تست‌ها را انجام دهد، یعنی در واقع هر شخص باید نسبت به شرایط خود این آزمایش‌ها را انجام دهد.

در ابتدای مراجعه به دکتر قلب برای چکاپ دوره‌ای، سوالات مهمی از شما پرسیده می‌شود که باید به طرز صحیح و با صداقت پاسخ دهید. این سوالات در ارتباط با نوع رژیم غذایی، انجام فعالیت‌های ورزشی، مصرف سیگار و مشروبات الکلی، همچنین داشتن سابقه بیماری خاص مثل دیابت یا فشار خون بالا و مصرف دارو است.

انواع روش های چکاپ قلب

با انجام معاینات فیزیکی و بررسی برخی از پارامترها مانند وزن، فشار خون، ضربان و … آزمایشات زیر را جهت بررسی‌های بیشتر و اطمینان از سلامت کامل قلب انجام می‌دهند.

تست فشار خون

همان طور که می‌دانید، این تست با دستگاه فشارسنج انجام می‌شود. دستگاه فشارسنج، دو فاکتور میزان فشار خون در زمان ضربان قلب (دیاستولیک) و میزان فشار خون در بین دو ضربان قلب (سیستولیک) را نشان می‌دهد که به صورت دو عدد بر حسب میلیمتر جیوه هستند. در صورتی که این اعداد در بازه 120/80 باشد، ضربان قلب فرد در محدوده نرمال قرار دارد.

تست لیپید

در این تست، چربی‌هایی که در ایجاد عارضه برای قلب و همچنین بروز سکته قلبی تاثیر دارند، مورد بررسی قرار می‌گیرند. نتیجه این تست با آزمایش‌ خون به صورت ناشتا مشخص خواهد شد.

آزمایش عملکرد کلیه

وظیفه کلیه در بدن انسان، تصفیه و فیلتر مواد موجود در خون است. این امر مانع از تجمع مواد زائد و پلاک در عروق خونی خواهد شد. اکثر افراد این نکته را نمی‌دانند که با انجام تست سلامت کلیه می‌توان از بروز بیماری‌های خونی و قلبی می‌توان جلوگیری کرد.

آزمایش تیروئید

برای بررسی تیروئید هر فرد، از آزمایش خون معمولی استفاده می‌کنند. با بررسی عملکرد تیروئید می‌توان از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری کرد. این نکته بسیار مهم است که هورمون تولید شده توسط تیروئید، در سرعت و عملکرد قلب و همچنین در میزان کلسترول خون نیز تأثیر مستقیم دارد.

نوار قلب یا الکتروکاردیوگرام

یکی دیگر از روش‌های چکاپ قلب استفاده از تست نوار قلب یا همان الکتروکاردیوگرام است. نوار قلب با استفاده از یک سری الکترود که به قفسه سینه وصل می‌شود، ضربان قلب را به صورت نمودار به پزشک نشان می‌دهد.

تست سرپایی

در این تست دستگاهی کوچک و قابل حمل به بیمار متصل می‌شود. در طول روز و در زمان انجام فعالیت‌های روزانه سلامت قلب بررسی می‌شود.

تست استرس یا ورزش

در این روش، نوار قلب بیمار تحت فعالیت ورزشی قرار می‌گیرد. تردمیل، دوچرخه ثابت و تست نوار قلب در زمان فعالیت شدید از بیمار گرفته می‌شود و میزان فعالیت قلب در زمان ورزش را نشان می‌دهد.

اکوکاردیوگرام

در این روش با استفاده از امواج صوتی با فرکانس بالا به بررسی وضعیت قلب مانند بزرگی قلب، ضخامت دیواره قلب و اختلالات دریچه‌های قلب می‌پردازند. این تست زمانی توسط متخصص توصیه می‌شود که بیمار دارای علائمی مانند درد در قفسه سینه و حمله قلبی باشد.

ام آر ای قلب

دستگاه ام آر ای MRI قلب با استفاده از میدان مغناطیسی، تصویر سه بعدی از قلب ایجاد می‌کند. این دستگاه به پزشک اجازه بررسی دقیق ابعاد قلب و عروق خونی و بروز بیماری‌های قلبی را می‌دهد.

آنژیوگرام عروق کرونری

آنژیوگرافی از عروق خونی نوع دیگری از اسکن‌ قلب است. در این روش با استفاده از کاتتر که لوله کوچک و باریکی است، ماده رنگی به عروق خونی تزریق خواهد شد. با چرخش این ماده رنگی در عروق خونی، تصویر واضح‌تری از حرکت خون در بدن توسط دستگاه مشخص می‌شود. در صورت بروز گرفتگی عروق کرونری و انسداد هر یک از آنها، کمک زیادی در جهت درمان عارضه خواهد داشت.

میزان کلسیم خون

در این روش تصویربرداری به بررسی تجمع کلسیم در بافت بدن می‌پردازند. بروز تجمع پلاک یا کلسیم در عروق خونی یا کرونری باعث انسداد خون و بروز عوارض به قلب می‌شود.

هزینه چکاپ قلب چقدر است؟

هزینه‌های چکاپ قلب به سن بیمار، نوع و تعداد آزمایش‌های هر فرد بستگی دارد اما تمامی این تست‌ها تحت پوشش بیمه بوده و دارای تعرفه‌های مشخصی هستند. برای انجام چکاپ قلب میتوانید با کلینیک تخصصی قلب و عروق دکتر محمدرضا مبینی به شماره 09903868631 تماس بگیرید.

توصیه می‌شود چکاپ قلب را بسیار جدی بگیرید و به صورت دوره‌ای آن را انجام دهید.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 2 عدد و میانگین امتیازها 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *