تا به حال شما نام بیماری آریتمی قلبی را شنیده‌اید و یا حتی شاید خودتان به آن دچار هستید. این اختلال که بی‌نظمی‌هایی را در ضربان قلب ایجاد می‌کند، در صورت عدم درمان پیامد‌های خطرناکی مانند سایر بیماری‌های مرتبط با قلب را به همراه دارد. حال عمل ابلیشن قلب Ablation of the heart چیست و چه اثری بر درمان آریتمی قلبی دارد؟ ابلیشن قلب چگونه انجام می‌شود و چه مزایایی دارد؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا با ساده‌ترین روش درمان بی‌نظمی‌های ضربان قلب و تپش قلب آشنا شوید.

عمل ابلیشن قلب چیست؟

طی عمل ابلیشن قلب، با استفاده از انرژی گرمایی و یا انرژی سرمایی، ضربه‌ای سطحی به قلب وارد می‌کنند و یا یک زخم بسیار جزئی بر سطح آن ایجاد خواهند کرد. به طور کلی این عمل، عوارض ناشی از بی‌نظمی‌های قلب را کنترل می‌کند و ضربان قلب فرد به حالت عادی باز می‌گردد.

متوجه شدید که مهم‌ترین هدف جراح قلب از انجام عمل ابلیشن قلب، بازگرداندن ریتم نرمال به ضربان قلب است. این عمل با استفاده از لوله‌های بسیار نازک انجام خواهد شد که دارای انعطاف‌پذیری بالایی هستند. این لوله‌ها که کاتتر نام دارند، از طریق سیاهرگ‌ها به قلب راه پیدا می‌کنند و سپس انرژی گرمایی و یا سرمایی را برای انجام هدف خود ساطع می‌کنند.

ابلیشن PVC قلب چیست؟

باید بدانید که برخی از انواع آریتمی قلبی، بی‌نظمی در تپش قلب را به همراه دارد، به این معنا که گاهی آریتمی فقط یک بطن را درگیر می‌کند اما در برخی مواقع از بطن راست شروع و به بطن چپ انتقال می‌یابد. ابلیشن PVC از مفیدترین تکنیک‌های درمانی برای کنترل این وضعیت و بهبود این بیماری آریتمی است.

علت استفاده از ابلیشن برای درمان آریتمی

عمل ابلیشن قلب برای بازگرداندن ریتم نرمال به ضربان قلب است.
عمل ابلیشن قلب برای بازگرداندن ریتم نرمال به ضربان قلب است.

با هر بار تپیدن قلب، سیگنال‌های الکتریکی مسبب انقباض عضله قلب، در یک مسیر یکنواخت قرار می‌گیرند. حال اگر سلول‌های تولید سیگنال‌های الکتریکی دارای فعالیت‌های غیر طبیعی باشند، از ریتم و حالت طبیعی خارج شده و سپس آریتمی برای این عضو ایجاد می‌شود.

عمل ابلیشن قلب در واقع ریتم منظمی را به عضله قلب می‌بخشد و آریتمی را در کوتاه‌ترین زمان به اختیار خود در می‌آورد، البته این روش در نهایت و زمانی که درمان‌های دارویی پاسخگوی آریتمی قلبی به وجود آمده نباشد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. ناگفته نماند که گاهی متخصص قلب و عروق بعد از بررسی وضعیت بیمار، ترجیح می‌دهد که در همان ابتدا از این فرآیند درمانی استفاده نماید.

ابلیشن قلب چه زمانی تجویز میشود؟

  • بیمار مستعد ایست قلبی ناشی از آریتمی باشد.
  • شخص بیمار به تاکی کاردی فوق بطنی دچار باشد.
  • بیمار دارای چندین نوع از آریتمی قلبی باشد.
  • درمان دارویی نتوانسته باشد که آریتمی قلب را بهبود بخشد.
  • داروهای درمانی برای آریتمی قلبی برای فرد عوارض ایجاد کند و شخص نتواند از آنها برای بهبود خود استفاده نماید.

عوارض عمل ابلیشن قلب چیست؟

ابلیشن قلب که به عمل فرسایشی قلب معروف است، همانند سایر تکنیک‌های درمانی نیز دارای عوارض جانبی است. در ادامه به برخی از این عوارض اشاره خواهیم داشت:

  • تشدید آریتمی
  • ایجاد حمله قلبی
  • آسیب به عروق خونی
  • ایجاد لخته خون در پاها
  • آهسته شدن ضربان قلب

توصیه بر این است که به سلامت قلب خود اهمیت دهید و برای انجام روش‌های درمانی جراحی و غیر جراحی، باید به متخصص قلب و عروق مراجعه نمایید تا خطرات و احتمالات بروز عوارض جانبی را کاهش دهید.

ضربان قلب آهسته بعد از ابلیشن قلب برای چیست؟

گاهی افراد بعد از عمل ابلیشن قلب با آهسته شدن ضربان قلب رو به رو می‌شوند که خود به تنهایی یک نوع مشکل جدی است. اگر بیماران بعد از عمل ابلیشن قلب، با ضربان قلب آهسته رو به رو شوند، جراح قلب از ضربان ساز برای بهبود این مشکل استفاده می‌کند.

تپش قلب بعد از عمل ابلیشن

برخی از افراد دارای آریتمی قلبی بیان می‌کنند که بعد از عمل ابلیشن نیز تا حدودی آریتمی قلبی را تجربه کرده‌اند. بعضی افراد با گذشت چندین روز، دیگر این مورد را تجربه نخواهند کرد و برخی دیگر ممکن است که همچنان با این مشکل مواجه باشند که باید سریع به بهترین متخصص قلب و عروق مراجعه نمایند.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 6 عدد و میانگین امتیازها 4.2]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *