مقدمه ای درباره زخم پای دیابتی

زخم پای دیابتی یکی از عوارض شایع بیماری دیابت است. متاسفانه بیشتر از 15 درصد افراد مبتلا به دیابت به عارضه زخم پای دیابتی مبتلا می شوند. تحقیقات نشان می دهد که بیشتر از 6 میلیون جمعیت کشور ما از بیماری دیابت رنج می برند و درصد بسیاری از آنها به عارضه زخم دیابت مبتلا می شوند.

اگر چه بیشتر از 50 درصد افراد مبتلا به زخم دیابت درمان می شوند اما ممکن است در مواردی این عارضه به دلیل درمان نشدن باعث قطع پا شود. به همین دلیل در این مطلب به بررسی انواع زخم های دیابتی و راه های درمان آن می پردازیم. در ادامه مطلب ما را همراهی کنید.

چه عواملی باعث ایجاد زخم دیابت در پا و اندام های دیگر می شوند؟

در بیماران دیابتی عوامل متعددی هستند که باعث ایجاد زخم در پا و اندام های دیگر می شوند. ممکن است علت زخم دیابتی در هر فرد متفاوت باشد. با این وجود بیشتر بیماران دیابتی به دلیل عوامل زیر دچار زخم دیابت می شوند.

کاهش حس لامسه

یکی از مهم ترین دلایلی که باعث ایجاد زخم پای دیابتی می شود، کاهش حس لامسه است. در بیماران دیابتی میزان حس لامسه تا حد زیادی کاهش پیدا می کند؛ به طوری که در بسیاری از موارد متوجه آسیب دیدگی، التهاب، خون ریزی و درد در آن ناحیه نمی شوند. بی حسی در ناحیه پا باعث می شود که بیمار دیابتی متوجه فشاری که به زمین وارد می کند نشود. بسیاری از بیماران به دلیل فشار زیادی که به سطوح وارد می کنند دچار پینه در کف پا می شوند.

ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن

یکی از عواملی که باعث ایجاد زخم دیابت روی پا می شود، کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن است. تحقیقات نشان می دهد که بیماری دیابت باعث کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن می شود. این بیماری با افزایش قند خون در بدن باعث تولید مولکول هایی می شود که با اختلال در عملکرد سیستم ایمنی موجب کاهش قدرت آن می شوند. به همین دلیل بدن بیماران دیابتی به دلیل قدرت سیستم ایمنی پایین به راحتی دچار انواع عفونت، زخم و مشکلات دیگر می شود. همچنین زخم های بیماران دیابتی به زمان زیادی برای درمان شدن نیاز دارد.

گرفتگی عروق محیطی

گرفتگی عروق محیطی عامل دیگری است که باعث بروز زخم پا می شود. گرفتگی عروق باعث اختلال در سیستم خون رسانی می شود. اختلال در سیستم خون رسانی باعث نرسیدن خون به پا می شود. پا به دلیل نداشتن خون کافی دچار زخم هایی با نام زخم نوروایسکمیک می شود. تنها راه برای درمان زخم های مرتبط با گرفتگی عروق محیطی مراجعه به پزشک متخصص و تشخیص و درمان علت گرفتگی عروق است.

زخم پای دیابتی

زخم پای دیابتی با چه علائم و نشانه هایی همراه است؟

اگرچه ممکن است علائم زخم پای دیابتی با توجه به نوع زخم و شدت آن متفاوت باشد اما بیشتر افراد به دلیل زخم پای دیابت با علائم و نشانه های زیر همراه هستند که عبارتند از:

• بی حسی در پا
  • ایجاد رگ های قرمز در پا
  • خشکی پا
  • قرمزی
  • التهاب
  • تاول های متعدد
  • تب و لرز
  • افزایش قند خون
  • سوزش شدید
  • فرو رفتگی پوست
  • تغییر رنگ پوست

کدام بیماران دیابتی بیشتر در معرض زخم قرار دارند؟

1- افراد دیابتی که دارای وزن بالایی هستند به دلیل فشار زیاد به کف پا در معرض زخم پا هستند.

2- بیماران دیابتی که علاوه بر دیابت از بیماری های قلبی و عروقی رنج می برند ممکن است به دلیل بسته شدن عروق دچار زخم پای دیابتی شوند.

3- بیماران دیابتی که از کفش های غیر استاندارد و تنگ استفاده می کنند ممکن است دچار زخم دیابتی شوند.

زخم پای دیابتی از چه راه هایی قابل درمان است؟

خوشبختانه درصد بالایی از بیماران دیابتی به دلیل پیشگیری و مراجعه به موقع به پزشک به راحتی درمان می شوند، اما در صورتی که میزان زخم پا شدید باشد ممکن است بیمار درمان نشود و نیاز به قطع عضو باشد. با این حال پزشکان و متخصصان از روش های زیر برای درمان زخم پای دیابت استفاده می کنند.

درمان زخم دیابت بدون جراحی

در صورت اقدام به موقع بیمار به پزشک، زخم دیابت از طریق روش های غیر جراحی درمان می شود. پزشکان با توجه به علت زخم از انواع داروهای آنتی بیوتیک، پانسمان زخم و ابزارهایی برای ثابت نگه داشتن پا، برای درمان زخم پای دیابتی استفاده می کنند.

درمان زخم پای دیابت با جراحی

در صورت اقدام دیر هنگام بیمار برای درمان ممکن است نیاز باشد از روش های جراحی برای درمان زخم استفاده کرد. جراحی زخم دیابت به شیوه های مختلفی انجام می شود. در مرحله اول اگر زخم به عمق پا نفوذ نکرده باشد بافت مرده یا آسیب دیده را از روی پا حذف می کنند. در صورتی که علت زخم های دیابتی به دلیل عروق محیطی باشد از جراحی بای پس برای درمان استفاده می کنند. اما اگر زخم دیابت تا حد زیادی پیشرفت کرده باشد و باعث سیاه شدن پوست و عفونت شده باشد، پزشکان با قطع عضو از پیشروی عفونت در بدن جلوگیری می کنند.

زخم پای دیابتی

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی زخم پای دیابتی و روش های درمان آن پرداختیم. بیماری دیابت با تاثیر بر سیستم ایمنی، حس لامسه و عوامل دیگر باعث بروز انواع زخم در پا و نواحی مختلف بدن می شود. زخم های دیابتی اگرچه ممکن است در ابتدا علائم چندانی نداشته باشته باشند اما به مرور زمان ممکن است خطرساز شوند. به همین علت بهتر است از یک کلینک حرفه ای برای درمان زخم پای دیابتی کمک گرفته شود.

دکتر محمدرضا مبینی یکی از پزشکان حاذق در زمینه درمان انواع زخم های دیابتی، زخم بستر و… است. شما می توانید با مراجعه به کلینیک تخصصی ما برای درمان زخم های دیابتی اقدام کنید.