قلب یکی از مهم‌ترین اندام‌های بدن بشمار می‌رود که گاهی بزرگ‌تر از سایز نرمال خود خواهد شد. این دسته از بیماری‌های قلبی، خطرناک بوده که در تصویربرداری قفسه سینه مشخص می‌شود، اما سوال این است که گشادی قلب چه میزان کشندگی برای فرد بیمار به همراه دارد؟ برای تشخیص بیماری می‌توانید این مقاله را تا پایان بخوانید و در رابطه با درمان آن بدانید.

منظور از گشادی قلب چیست؟

گشادی قلب یا کاردیومگالی نوعی بیماری قلبی است که در آن به علت ضخیم شدن جداره قلب و بزرگ شدن دریچه آن، سایز قلب در تصویربرداری‌ها بزرگ‌تر از حالت نرمال است. زمانی که قلب دچار گشادی و بزرگی می‌شود، خون‌رسانی دریچه قلب دچار اختلال شده و خون به عقب باز می‌گردد.

کاردیومگالی به خودی خود عامل مرگ نیست، بلکه نشان دهنده بروز یک بیماری قلبی است. گشادی قلب در برخی افراد دائمی بوده و در برخی دیگر موقتی است. در ادامه این مقاله به بیماری‌هایی که باعث گشادی قلب یا بزرگ شدن آن می‌شود، خواهیم پرداخت.

عوامل بروز گشادی قلب

برخی از عواملی که باعث گشاد شدن قلب می‌شوند، به شرح زیر است:

بارداری

در زمان بارداری، قلب برای افزایش خون‌رسانی به سایر اعضای بدن سریع‌تر می‌تپد و همچنین به طور موقت بزرگ‌تر از اندازه اصلی خود می‌شود. همچنین ممکن است در دوران بارداری به واریس بارداری مبتلا شوید.

حمله قلبی

زمانی که فرد دچار حمله قلبی می‌شود، به مرور ورم و گشادی قلب ایجاد خواهد شد. پیدایش زخم و آسیب ساختار قلب، سبب شده تا قلب برای خون‌رسانی به دیگر اعضای بدن دچار مشکل شود و پمپاژ را افزایش دهد که این امر باعث متورم شدن و گشادی قلب می‌شود.

حمله قلبی عامل ابتلا به گشادی قلب

نقص مادرزادی

یکی دیگر از عوامل گشادی قلب که بسیار شایع است، نقص مادرزادی است. گاهی ممکن است کودک در بدو تولد دچار عارضه و نارسایی قلب باشد و در عملکرد قلب دچار مشکل شود. این عوامل باعث ضعف در عضلات و بزرگ شدن قلب می‌شود.

فشار خون بالا

افرادی که به فشار خون بالا مبتلا هستند، باید خون به تمام اعضای بدن به حالت نرمال برسد بنابراین قلب باید با سرعت بالاتری پمپاژ خون را برای رسیدن به سایر اندام‌های بدن انجام دهد و این امر سبب می‌شود که عضلات قلب ضخیم و گشاد شود.

افیوژن پریکارد

در این بیماری به علت جمع شدن مایعات در کیسه‌های اطراف قلب، این عضو بزرگ‌‌تر از حد نرمال می‌شود.

کم‌ خونی

افرادی که دارای کم خونی هستند، گلبول‌های قرمز خون‌ آنها دارای اکسیژن کمی است. اگر اکسیژن خون پایین باشد، خون‌رسانی باید برای اعضای بدن با سرعت بیشتری انجام گیرد.

ابتلا به کاردیومیوپاتی

ابتلا به کاردیومیوپاتی باعث ضخیم شدن عضلات قلب می‌شود که باعث کندی حرکات و ضربان می‌شود و در نتیجه خون‌رسانی دچار ضعف خواهد شد. برای جبران خون‌رسانی بدن، قلب تند‌تر از حد نرمال می‌زند تا ضعف عضله را جبران کند.

ابتلا به بیماریهای دریچه قلب

قلب از چهار دریچه تشکیل شده که شامل دو دریچه دهلیزی و دو دریچه بطنی است. اختلال در روند کار، به علت بروز یک بیماری، باعث اختلال در روند خون‌رسانی در بدن می‌شود. در این حالت قلب برای پمپاژ کامل بیشتر فعالیت کرده و این امر سبب گشادی حفره‌های قلب می‌شود.

ابتلا به فشار خون ریوی

ابتلا به این نوع بیماری باعث افزایش خون در ریه می‌شود و قلب برای جبران خون‌رسانی به اعضای بدن نیاز به پمپاژ بیشتر دارد.

آمیلوئیدوز قلبی

وجود پروتئین آمیلوئید بیش از حد در خون و جمع شدن این پروتئین در قلب باعث افزایش ضخامت دیواره قلب شده که این عامل سبب کاهش خون‌رسانی و پمپاژ قلب می‌شود.

تیروئید کم کار و پر کار

ابتلا به اختلالات تیروئیدی گاهی ممکن است باعث ابتلا به بیماری گشادی قلب شود.

هموکروماتوز

این بیماری زمانی رخ می‌دهد که آهن موجود در خون بیش از مقدار طبیعی باشد، این آهن اضافه در بطن چپ جمع شده و باعث متورم شدن قلب و گشادی قلب می‌شود.

ورزش

ورزش روزانه و مکرر مانند ورزش‌های هوازی در برخی ورزشکاران ممکن است باعث ابتلا به گشادی قلب شود.

علائم گشادی قلب

در برخی موارد، ابتلا به گشادی قلب دارای علائم خاصی نیست اما به سایر علائمی که نشانه‌های بروز گشادی قلب است، اشاره کردیم:

• بروز ضربان نامنظم یا آریتمی
  • بیدار شدن از خواب به علت وجود تنگی نفس و خفگی
  • ایجاد ورم شکمی
  • به وجود آمدن تورم در پاها
  • ابتلا به تنگی نفس زمانی که دراز کشیده‌اید
  • احساس درد در قفسه سینه
  • احساس سرگیجه مکرر و خستگی

عوارض بزرگ شدن قلب

برخی از عوارض بزرگ شدن قلب به شرح زیر است:

ایجاد لخته خونی یا آمبولی ریوی

گشادی قلب سبب ایجاد لخته خون شده که در این صورت خون‌رسانی در بدن فرد با اختلالاتی مواجه خواهد شد و این امر باعث آسیب رساندن به اندام‌های مختلف بدن به علت کمبود اکسیژن شده و در نهایت سکته قلبی را برای فرد به وجود می‌آورد. در صورتی که لخته خون به سمت ریه حرکت کند، ممکن است فرد دچار آمبولی ریه شود.

بروز اختلال در دریچه قلب و برگشت خون به حفره‌ های قلبی

گاهی دریچه‌های قلب نمی‌توانند خون را به درستی به بدن انتقال دهند و ضعف در عملکرد این دریچه‌ها باعث برگشت خون به قلب و بروز صدای اضافی در قلب می‌شود.

بروز نارسایی قلبی

یکی از شدید‌ترین عوارضی که ممکن است در عارضه گشادی قلب بروز کند، بزرگ شدن بطن چپ است که باعث نارسایی قلب می‌شود. نارسایی قلب زمانی بروز می‌کند که قلب توان انتقال خون به تمام قسمت‌های بدن را نداشته باشد.

حمله قلبی یا ایست قلبی

ابتلا به گشادی قلب به علت بیماری‌های قلب و عروق، احتمال حمله قلبی در فرد را بالا می‌برد.

راه‌ های جلوگیری از گشادی قلب چیست؟

برخی از راه‌هایی که از گشاد شدن قلب جلوگیری میکنند عبارتند از:

• جلوگیری از افزایش فشار خون
  • استفاده از رژیم غذایی مناسب و کم کلسترول
  • درمان و کنترل بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و فشار خون
  • عدم مصرف مشروبات الکلی، مواد مخدر و سیگار
  • مصرف نکردن دارو بدون تجویز پزشک
  • انجام ورزش روزانه

درمان گشادی قلب

درمان کردن این عارضه به علت بروز بیماری بستگی دارد، همچنین زمان تشخیص در درمان این بیماری بسیار تأثیر‌گذار است.

درمان دارویی گشادی قلب

دیورتیک ها

از این داروها برای کنترل آب و سدیم در بدن استفاده می‌کنند که این امر باعث کاهش فشار خون در بدن می‌گردد.

محدود کننده های آنزیم

این دسته از داروها برای کاهش فشار خون و بهبود پمپاژ خون استفاده می‌شود.

مسدود کننده های گیرنده آنژیوتنسین

برای کنترل فشار خون افرادی بکار می‌رود که نمی‌توانند داروهای محدود کننده آنزیم مصرف کنند.

بتابلاکر

این دارو‌ها هم، مانند داروهای نامبرده در دسته‌های قبلی، کاهش فشار خون در بیماران را به همراه داشته و با توجه به تشخیص پزشک تجویز می‌شوند.

آنتی کوگولان

این دسته از داروها برای جلوگیری از ایجاد لخته خون تجویز می‌شود و احتمال حمله قلبی برای این افراد کاهش می‌‌یابد.

آنتی آریتمیک

این دارو برای ایجاد ریتم منظم قلب تجویز می‌شود.

جراحی

درمان جراحی برای گشادی قلب با توجه به اینکه عارضه ایجاد شده در کدام ناحیه قلب است، متفاوت بوده و در صورتی انجام می‌شود که درمان دارویی در بیمار بی‌تاثیر باشد. از انواع جراحی‌های قلب که می‌توان نام برد، عبارتند از:

• جراحی دریچه قلب
  • جراحی قلب باز عروق کرونری