شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به یکباره سرد شدن پاهای خود را احساس کنید اما ندانید که به چه دلیلی این اتفاق افتاده است. یکی از مهمترین مواردی که علت سرد شدن ناگهانی پا بشمار می‌رود، گردش خون ضعیف است که معمولاً در فصول سرد رخ می‌دهد، اما این مسئله از نظر برخی افراد اهمیتی ندارد که در مقابل این برعکس دارای اهمیت بسیار است زیرا ممکن است که عوارض ناخوشایندی پیش رو باشد و شما از این طریق زودتر باخبر شوید. این مورد بیشتر در خانم‌ها و آقایان میانسال به وجود می‌آید.

سرد شدن ناگهانی پا

در ابتدا این مورد را توضیح دهیم که شاید شما هم در یک موقعیت استرس‌زا قرار گرفته باشید و به دلیل کاهش آدرنالین با سردی پا و سردی دست‌ها مواجه شوید. به جز این مورد، برخی عوامل به گردش خون و پمپاژ خون از قلب و یا انسداد رگ‌ها مربوط می‌شود که در ادامه به هر یک از این مسائل می‌پردازیم.

بیماری سرخرگ محیطی یکی دیگر از علت‌های بروز این مشکل است. در این بیماری انسداد عروق ایجاد می‌شود که از گردش خون صحیح جلوگیری کرده و با به حداقل رسیدن میزان خون در کف پا، سردی ناگهانی به وجود می‌آید. بیماری‌های قلبی نیز از علت سرد شدن پا بشمار می‌روند که معمولاً بر میزان خون در حال گردش تاثیر دارد.

یکی از مهمترین دلایل سرد شدن ناگهانی پا، ابتلا به بیماری واریس پا است زیرا در این راستا انسداد رگ‌ها به وجود می‌آید. حتی ممکن است که سرد شدن پا به علت واریس کف پا باشد که همزمان با واریس پا ایجاد شده است.

علت سرد شدن ناگهانی پا

برخی افراد تصور دارند که به دلیل کمبود بعضی ویتامین‌ها این نوع سردی ایجاد می‌شود اما باید بدانید که سطح پایین ویتامین‌ها در بدن موجب سرد بودن مداوم و پیوسته دست و پا می‌شود اما به طور ناگهانی بروز نمی‌کند.

فقر آهن در بدن و کمبود انواع ویتامین‌های معدنی مانند آهن و B12 و سایر موارد، کم خونی و سرد شدن ناگهانی پا را برای خانم‌ها و آقایان به همراه دارد. این موارد از شایع ترین دلایل کم خونی بدن هستند که ساخت گلبول قرمز را با اختلال مواجه می‌کنند و در نهایت سردی بیش از اندازه پا را رقم می‌زند.

سرد شدن پا در افراد دیابتی

اشخاص مبتلا به دیابت، سردی در پاها خصوصاً در ناحیه کف پا را بیش از هر فرد دیگری احساس می‌کنند. این بیماران معمولاً از نظر اعصاب نوروپاتی دچار آسیب هستند و رگ‌هایشان تا حدودی دچار گرفتگی و تنگی شده است. گاهی برخی از این افراد، انگشت‌های پای خود را به دلیل سرمای ناگهانی شدید، احساس نمی‌کنند. بیماران دیابتی باید برای برطرف کردن ایجاد سردی در پا به پزشک متخصص مراجعه کنند.

برای سرد شدن ناگهانی پا به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

سردی پاها بسیار آزار دهنده بوده و در طولانی مدت احساس درد را با خود به همراه دارد و افراد در حین راه رفتن از سرمای موجود، نمی‌توانند انگشتان خود را احساس کنند و حتی شاید به سختی راه بروند. برای بررسی‌های بیشتر و تشخیص علت و انتخاب بهترین روش درمانی باید به متخصص قلب مراجعه نمایید. متخصص قلب و واریس تمامی مسائل مرتبط و جانبی را تحت بررسی قرار داده و یک روش درمانی موثر را برمی‌گزیند.

سردی پا را چگونه درمان کنیم؟

به طور کلی دانستید که این سردی‌ها ناشی از بیماری‌های دیگر مرتبط با خون یا قلب است که باید برای از بین بردن این سردی‌ها ابتدا آن موارد را درمان کنید. در این میان پزشک ویتامین‌های معدنی مانند آهن، B12 و موارد مورد نیاز را تجویز می‌کند. اگر این شرایط همرمان با سوزش یا بی‌حسی در پا بود، باید به پزشک مراجعه کنید که مشکل گرفتگی عروق هرچه سریع‌تر بهبود یابد.