سوختگی و ایجاد زخم یکی از حوادثی است که ممکن است بسیاری از افراد آن را تجربه کنند. به طور کلی زخم‌های سوختگی در درجات مختلفی آشکار می‌شوند و ممکن است منجر به ایجاد یک زخم سطحی و یا یک زخم گسترده و خطرناک شود.

نکته مهمی که در مورد زخم‌های سوختگی وجود دارد این است که با توجه به درصد و میزان سوختگی، نوع درمان متفاوت است. گاهی نیز زخم‌های کوچک و سطحی بدون نیاز به دارو و پانسمان درمان می‌شوند، اما در موارد پیشرفته فرد بیمار برای درمان در بیمارستان بستری می‌شود و با دارو و پانسمان‌ها ویژه تحت درمان قرار می‌گیرد.

زخم سوختگی

شستشوی زخم سوختگی

معمولا زمانی که سوختگی اتفاق می‌افتد، نخستین راهکار برای درمان و پیشگیری از عفونت زخم، شستشوی آن است. البته دقت داشته باشید که درصد سوختگی چه زیاد باشد و چه کم، شستشو می‌تواند باعث بهبود روند ترمیم زخم شود.

گاهی نیز در مواردی که درصد سوختگی بالا باشد، ممکن است شستشو با مواد و داروهای خاص انجام شود، زیرا زخم‌های گسترده، بیشتر در معرض عفونی شدن هستند.

زخم های سوختگی درجه دو

زخم‌های سوختگی درجه دو همان زخم‌هایی هستند که نیاز به مراقب بیشتری دارند. معمولا در این نوع از سوختگی علاوه بر پوست، بافت‌های زیرین و اطراف آن نیز آسیب می‌بیند.

زخم‌های سوختگی درجه دو اگر در زمان و با داروهای مناسب درمان نشوند، بسیار خطرناک خواهند بود. معمولا برای درمان این نوع از زخم، از آنتی‌بیوتیک استفاده می‌شود، که البته در برخی از موارد نیز آنتی‌بیوتیک به صورت تزریقی تجویز خواهد شد.

سوختگی های سطحی چه علائمی دارند؟

معمولا سوختگی‌های سطحی تنها در یک منطقه کوچک از سطح پوست اتفاق می‌افتند. سوختگی‌های سطحی در اغلب موارد تنها با قرمزی پوست و یا ایجاد تاول‌های بسیار کوچک آشکار می‌شوند. در این نوع از سوختگی نیازی به استفاده از داروهای خاص مانند آنتی‌بیوتیک نیست و گاهی تنها نیاز است تا از لوسیون و پمادهای سوختگی برای کاهش درد و سوزش استفاده شود.

البته باید به این مورد توجه داشته باشید که در صورت ترکیدن تاول، نیاز است تا محل زخم را به طور دائم تمیز و ضد عفونی کنید تا از ایجاد عفونت پیشگیری شود.

آیا زخم های سوختگی نیاز به جراحی دارند؟

در بسیاری از موارد که درصد سوختگی بالا باشد، ممکن است برای پیشگیری از ایجاد عفونت، پزشک متخصص تشخیص دهد که زخم سوختگی نیاز به عمل جراحی دارد. در چنین شرایطی معمولاً عمل جراحی با هدف جدا کردن بافت‌های آسیب دیده از بافت‌های سالم انجام می‌شود، تا از ایجاد عفونت گسترده پیشگیری کنند. سپس سعی می‌شود تا با تجویز آنتی‌بیوتیک و داروهای ترمیم کننده بافت، دوره درمان آغاز شود.

سوختگی همراه با عفونت با چه علائمی همراه است؟

به طور کلی زمانی که زخم سوختگی ایجاد می‌شود، در اطراف زخم، سطح پوست قرمز می‌شود اما پس از گذشت چند روز این قرمزی کاهش یا به طور کلی از بین می‌رود. زمانی که زخم سوختگی عفونی می‌شود، قرمزی اطراف زخم از بین نمی‌رود و در برخی از موارد این قرمزی افزایش و با التهاب شدید همراه خواهد شد.

همچنین در زخم‌های سوختگی گسترده که عفونی شده‌اند، فرد بیمار دچار تب و درد شدید می‌شود. توصیه می‌شود اگر فرد بیمار که دچار عفونت شده در منزل است، بسیار سریع به بیمارستان منتقل شود.

سوختگی ها گسترده چه علائمی دارند؟

معمولاً زمانی که سوختگی بیش از حد باشد، رنگ بافت و پوست سفید خواهد شد. نکته مهمی که در این بیماران وجود دارد این است که هیچ‌گونه دردی احساس نمی‌کنند، زیرا در سوختگی‌های عمیق و گسترده، عصب نیز آسیب می‌بیند و دیگر فرد دردی احساس نخواهد کرد.

آسیب دیدن عصب یکی از علائم خطرناک است که باید جدی گرفته شود.

نکته مهم

بسیاری از افراد پس ایجاد سوختگی بر روی پوست برای کاهش سوزش آن از آب سرد استفاده می‌کنند، حتماً به این نکته توجه داشته باشید که آب استریل نیست و می‌تواند باعث ایجاد انتقال میکروب و باکتری به زخم شود. به خصوص اگر که سوختگی به شکل زخم باز است، به هیچ عنوان نباید آب خنک را بر روی آن قرار دهید.

باید به این نکته توجه داشته باشید، زمانی که زخم سوختگی به شکل تاول و زخم آشکار می‌شود، بهتر است تا به پزشک مراجعه کنید، تا درمان مناسب برای زخم سوختگی آغاز شود.