سوفل قلب یا صداهای غیر معمول قلب از علائمی هستند که نشان می‌دهند در عملکرد قلب یا جریان خون آن اختلالاتی وارد شده است. سوفل قلب ممکن است نشان دهنده یک بیماری در قلب باشد. به همین دلیل بهتر است کسانی که از صداهای غیر معمول قلب خود رنج می‌برند به پزشک متخصص مراجعه کنند. صداهای غیر معمول قلب در مواردی بدون نیاز به گوشی شنیده می‌شوند، اما پزشک متخصص برای شنیدن سوفل قلب از گوشی پزشکی استفاده می‌کند.

عوامل متعددی چون بارداری، کم خونی، تب و… باعث بروز این اختلال در قلب می‌شوند. سوفل قلب در موادی نشان دهنده بیماری خاصی نیست اما بهتر است برای اطمینان به متخصص مراجعه شود. به همین دلیل بر آن شدیم تا در رابطه با صداهای غیر معمول قلب صحبت کنیم. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

سوفل قلب چیست؟

منظور از سوفل قلب، صداهای غیر طبیعی جریان خون است. این صداها ممکن است به دلیل تلاطم خون و افزایش حجم خون در بدن انسان باشد. قلب انسان از چهار حفره به نام دهلیز راست، دهلیز چپ، بطن راست و بطن چپ تشکیل می‌شود. خون در قلب از طریق دیواره و دریچه‌هایی که در بطن‌ها و دهلیزها وجود دارد جریان پیدا می‌کند.

قلب انسان خون بدون اکسیژن را به ریه پمپاژ می‌کند و خون اکسیژن دار را دریافت می‌کند. در صورتی که در حین پمپاژ کردن و جریان خون، صداهای غیر طبیعی غیر از ضربان قلب شنیده شود به آن سوفل قلب می‌گویند. سوفل قلب در اثر عبور خون از مناطق خاص ایجاد می‌شود. در بیشتر موارد صداهای غیر طبیعی نشان دهنده بیماری خاصی نیستند و با رعایت برخی نکات درمان می‌شوند. با این وجود بهتر است برای اطمینان به پزشک قلب و عروق مراجعه شود.

علت ایجاد صداهای غیر معمول در قلب

عوامل متعددی هستند که باعث متلاطم شدن جریان خون در قلب انسان می‌شوند. این عوامل با توجه به شرایط جسمی بدن فرد تعیین می‌شود. در بیشتر موارد عواملی چون بارداری، کم خونی، افزایش فشار خون، نارسایی کلیوی، تنگی دریچه آئورت، تنگی دریچه میترال یا وجود نشتی در دریچه‌های قلب باعث ایجاد سوفل قلب می‌شوند. معمولاً علت ایجاد سوفل قلب با معاینات پزشکی و انجام تست‌های مختلف بررسی می‌شود.

سوفل قلب یا صداهای غیر معمول قلب
سوفل قلب یا صداهای غیر معمول قلب

انواع سوفل یا صداهای غیر معمول قلب

سوفل یا صداهای غیر معمول قلب در انواع مختلفی وجود دارند. برخی از آن‌ها ممکن است نشان دهنده بیماری خاصی نباشند و تنها به دلیل بارداری یا عوامل دیگر ایجاد شوند. نوع سوفل از اهمیت بالایی برخوردار است و نشان دهنده وجود اختلال در قلب است. انواع سوفل یا صداهای غیر معمول در قلب عبارتند از:

سوفل بی ضرر

سوفل بی ضرر یا Innocent Murmur یکی از انواع صداهای غیر طبیعی در قلب هستند که ضرر خاصی ندارند و تنها به دلیل انجام ورزش‌های مختلف، کم خونی، بارداری و… در ابتدای سیستول شنیده می‌شوند. این نوع سوفل بعد از مدت زمان کوتاهی از بین می‌رود و نیازی به درمان ندارد.

سوفل پاتولوژیک

از دیگر انواع صداهای غیر معمول در قلب، سوفل پاتولوژیک است. سوفل پاتولوژیک در اثر وجود یک ناهنجاری در قلب انسان به وجود می‌آید و ممکن است در صورت درمان نشدن خطر ساز باشد. در صورتی که شخصی از بیماری‌هایی چون نارسایی قلبی، تنگی دریچه، نشتی دریچه و… رنج می‌برد با صداهای غیر معمولی در قلب همراه است که نشان دهنده اختلالی خاص در قلب هستند. صداهای ناشی از سوفل پاتولوژیک با توجه به نوع بیماری در سیستول و دیاستول قلب شنیده می‌شوند. این صداها معمولاً طولانی هستند و باید هرچه سریع‌تر درمان شوند.

علائم سوفل قلب

علائم سوفل قلب با توجه به شرایط بیمار و نوع صداهای غیر معمول متفاوت است. در بیشتر موارد سوفل بی ضرر تنها باعث ایجاد صداهای غیر معمول در قلب می‌شود. اما سوفل پاتولوژیک با علائمی چون بزرگ شدن کبد، سرفه شدید و مزمن، غش، تنگی نفس، کبودی پوست، افزایش وزن و عرق کردن همراه است. در صورت داشتن هر یک از این علائم به همراه سوفل قلب بهتر است به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه شود.

درمان سوفل یا صداهای غیر معمول قلب

درمان سوفل قلب یا صداهای غیر طبیعی قلب با توجه به نوع سوفل و شرایط جسمانی بیماری تعیین می‌شود. پزشک متخصص ابتدا با انجام تست‌ها و معاینات پزشکی نوع سوفل قلب را تعیین می‌کند و سپس از روش‌های جراحی و غیر جراحی برای درمان اقدام می‌کند. در صورتی که نوع سوفل قلب از نوع بی ضرر باشد با رعایت برخی نکات و مصرف داروهایی خاص درمان می‌شود، اما در صورتی که نوع سوفل از نوع پاتولوژیک باشد، پزشک متخصص از روش‌های جراحی و غیر جراحی برای رفع نواقص و اختلالات قلبی اقدام می‌کند. برای مثال برای درمان سوفل قلب که ناشی از نشتی دریچه یا تنگ شدن آن است از طریق جراحی اقدام می‌کند.

سوفل قلب یا صداهای غیر معمول قلب
سوفل قلب یا صداهای غیر معمول قلب

مراجعه به پزشک

در این مقاله به بررسی صداهای غیر معمول قلب یا سوفل قلب پرداختیم. سوفل قلب با توجه به نوع آن ممکن است بی ضرر یا با ضرر باشند. سوفل پاتولوژیک یا ضرر دار معمولاً نشان دهنده یک اختلال در قلب است. به همین دلیل بهتر است برای تشخیص علت ایجاد صداهای غیر طبیعی در قلب به پزشک متخصص مراجعه شود.

دکتر محمد رضا مبینی متخصص قلب و عروق با انجام معاینات و تست قلب برای تشخیص علت سوفل قلب اقدام می‌کند. کسانی که از وجود صداهای غیر طبیعی در قلب خود رنج می‌برند می‌توانند برای درمان به مطب دکتر محمد رضا مبینی مراجعه کنند.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 1 عدد و میانگین امتیازها 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *