متأسفانه در سال های اخیر مشکلات قلبی، به دلیل سبک زندگی نامناسب، تغذیه نامناسب و استرس های روزمره با افزایش چشم گیری همراه بوده است. بهترین راه برای اطمینان از سلامت قلب، انجام چکاپ قلبی است. چکاپ قلبی به تشخیص سریع بیماری های قلبی کمک می‌کند به همین دلیل باید بسیار جدی گرفته شود.

در این مقاله به این سؤال پاسخ می دهیم که چکاپ قلب شامل چه مواردی است؟ باید هر چند وقت یکبار انجام شود؟ از چه سنی باید انجام شد؟ انواع تست قلب کدام است؟

چه زمانی باید برای چکاپ قلبی به دکتر مراجعه کنیم؟

اگر دچار علائم و نشانه‌های زیر هستید حتماً برای انجام چکاپ قلبی به پزشک مراجعه کنید:

  • احساس درد یا ناراحتی در قفسه سینه
  • ارتعاش قفسه سینه
  • کند یا تند شدن ضربان قلب
  • تنگی نفس خفیف یا شدید
  • سرگیجه
  • خستگی مفرط
  • ورم پا یا شکم

از چه سنی باید برای چکاپ قلبی به پزشک مراجعه کرد؟

یکی از اشتباهات رایج اغلب افراد این است که فکر می‌کنند، تنها سالمندان باید برای چکاپ قلبی به پزشک مراجعه کنند. در حالی که پزشک از سن ۲۰ سالگی، یا در بعضی از موارد از سن پایین‌تر، به شما توصیه می‌کند مرتب تحت معاینه قرار بگیرید. سابقه خانوادگی زمان شروع معاینات و تناوب آن را تعیین می‌کند.

چکاپ قلب باید هر چند وقت یکبار انجام شود؟
چکاپ قلب باید هر چند وقت یکبار انجام شود؟

پزشک در چکاپ قلبی از بیمار چه سؤالاتی می پرسد؟

پزشک قبل از انجام هر گونه تست قلب سعی می‌کند با ارزیابی وزن و BMI، اندازه گرفتن فشار خون، سلامت قلب بیمار را ارزیابی کند. همچنین پزشک از بیمار در مورد رژیم غذایی، فعالیت جسمانی و سابقه مصرف سیگار، سابقه پزشکی فردی و خانوادگی سؤال می‌پرسد. بیمار باید به سؤالات پزشک با دقت پاسخ دهد و در صورتی که متوجه تغییری در وضعیت سلامت خود شده است به پزشک اطلاع دهد.

انواع تست قلب

اگر نتایج معاینات حاکی از علائم بیماری قلبی یا خطر بالای ابتلا به بیماری قلبی باشد، پزشک آزمایش‌های بیشتری تجویز می‌کند تا اطلاعات بیشتری درباره وضعیت قلب شما به دست بیاورد. انواع تست قلب عبارتند از:

نوار قلب

برای گرفتن نوار قلب الکترودهای کوچک به قفسه سینه بیمار و دستگاهی به نام نوار قلب وصل می‌شود. این دستگاه فعالیت الکتریکی ماهیچه قلب را ثبت می‌کند. با توجه به این که نوار قلب اطلاعاتی پیرامون ضربان و ریتم قلب به پزشک می‌دهد بسیار حائز اهمیت است و برای تشخیص مشکلات قلبی از آن استفاده می‌شود.

تست استرس ورزش قلب

به تست استرس ورزش، تست ورزش یا تست تردمیل هم گفته می‌شود. در این روش الکترود به قفسه سینه و دستگاه نوار قلب وصل می‌شود. پزشک از بیمار می‌خواهد در حالی که دستگاه نوار قلب به بیمار متصل است، روی تردمیل بدود یا روی دوچرخه ثابت پدال بزند. هدف اصلی از انجام تست ورزش قلب این است که پزشک بداند آیا قلب در حین انجام فعالیت‌هایی مانند ورزش کردن آیا اکسیژن و ذخیره گردش خون کافی دریافت می‌کند یا خیر.

اکوکاردیوگرافی

اکوکاردیوگرافی یا سونوی قلب روشی غیر تهاجمی است که ساختمان داخلی قلب با استفاده از امواج صوتی به تصویر کشیده می‌شود. پزشک با استفاده از دستگاه تصویر محرک قلب را مشاهده می‌کند و در صورت وجود هر گونه اختلالی در عملکرد پمپاژ قلب یا دریچه‌های قلب درمان را برای بیمار آغاز می‌کند. این کار ممکن است قبل یا بعد از ورزش یا مصرف دارو انجام می‌شود تا واکنش قلب به فشار و استرس تعیین شود.

ام آر آی قلب

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی قلب یا ام آر آی به پزشک کمک می‌کند تا عملکرد دریچه‌های قلب، اندازه و جریان خون در عروق اصلی و ساختارهای اطراف آن مانند پریکارد را ارزیابی کند. این روش اسکن بدون درد و غیرتهاجمی است و در تشخیص انواع اختلالات قلبی بسیار مؤثر است.

آنژیوگرافی

آنژیوگرافی یک آزمایش تصویربرداری است که با استفاده از اشعه ایکس، رگ های خونی قلب توسط پزشک مشاهده می‌شود. در این روش نوعی رنگ که توسط دستگاه اشعه ایکس قابل مشاهده است به عروق خونی قلب تزریق می‌شود و عکس رادیوگرافی گرفته می‌شود. با نگاه به تصاویر رادیوگرافی، پزشک متوجه می‌شود که عروق کرونری در کدام نقطه و به چه مقدار گرفته یا مسدود شده است. پزشک با بررسی نتایج آنژیوگرافی بهترین تصمیم را برای درمان بیمار در نظر خواهد گرفت.

چکاپ قلب باید هر چند وقت یکبار انجام شود؟
چکاپ قلب باید هر چند وقت یکبار انجام شود؟

سی تی اسکن قلب

منظور از سی تی اسکن قلب، اسکن قلب و رگ‌های خونی آن با استفاده از اسکنر سی تی اسکن است. در این روش در حالی که الکترود به قفسه سینه بیمار وصل شده است زیر دستگاه سی تی اسکن قرار می‌گیرد. متخصص با استفاده از این روش می‌تواند از قلب عکس بگیرد و فعالیت الکتریکی مغز را بررسی کند.

انجام چکاپ قلبی

چکاپ قلبی منظم می تواند از بروز بسیاری از مشکلات قلب پیشگیری کند. برای انجام چکاپ قلبی می توانید به کلینیک قلب و واریس دکتر مبینی مراجعه کنید. جهت رفاه حال شما عزیزان می‌توانید با استفاده از رزرو آنلاین و بدون نیاز حضوری به مطب، زمان مد نظر خود را جهت ویزیت تعیین نمایید.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 13 عدد و میانگین امتیازها 3.9]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *