حمله قلبی یکی از شایع ترین مشکلاتی است که باعث ایجاد خطر برای قلب می شود. سالانه در صد بالایی از افراد به دلیل حملات قلبی جان خود را از دست می دهند. حمله قلبی در هنگام بسته شدن عروق کرونری و نرسیدن خون به قلب اتفاق می افتد. در بسیاری از موارد افرادی که دارای تنگی یا انسداد عروق هستند به حمله قلبی دچار می شوند.

زمانی که خون در رگ ها لخته شود، رگ ها انسداد پیدا می کنند و حمله قلبی یا سکته اتفاق می افتد. در این محتوا به توضیح اینکه در زمان حمله قلبی چه باید کرد، می پردازیم. دانستن اقدامات لازم هنگام حمله قلبی کمک می کند تا از بروز خطرات جدی حین حمله قلبی جلوگیری کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

حمله قلبی با چه علائمی همراه است؟

حمله قلبی در اثر انسداد عروق ایجاد می شود. این بیماری در بدن هر فرد با علائم خاصی همراه است. همچنین برخی از نتایج نشان می دهد که علائم حمله قلبی در مردان و زنان متفاوت است. معمولاً حمله های قلبی با علائم زیر همراه هستند که عبارتند از:

احساس درد در قفسه سینه

یکی از علائم اصلی حمله قلبی در مردان و زنان، احساس درد در قفسه سینه است. شدت درد با توجه به تعداد عروق بسته شده در بدن هر فرد متفاوت است. بیشتر افراد در حین حمله قلبی در ناحیه قفسه سینه خود خصوصاً در ناحیه گردن، شانه، پشت جناغ و… درد های شدیدی را احساس می کنند.

عرق سرد

برخی از بیماران در حین حمله قلبی دچار تعریق می شوند. معمولاً تعریق در ناحیه گردن و پیشانی اتفاق می افتد و سرد است. این علائم در همه افراد یکسان نیست و ممکن است فردی با هیچ علائمی همراه نباشد.

تنگی نفس

تنگی نفس یکی از مهم ترین علائمی است که حین حملات قلبی اتفاق می افتد. بسیاری از افراد در هنگام حمله قلبی به دلیل نرسیدن هوا به ریه ها دچار تنگی نفس می شوند.

در زمان حمله قلبی چه باید کرد؟

چه اقداماتی حین حمله قلبی باید انجام شود؟

کسانی که از ناراحتی های قلبی رنج می برند و دچار بیماری تنگی عروق هستند باید اطلاعات خود را در زمینه حمله قلبی و اقدامات لازم حین حمله بالا ببرند. دانستن اطلاعات کافی در این زمینه به بیمار و بستگان آن کمک می کند تا در حین حمله قلبی یک راه حل مناسب پیدا کنند. اقداماتی که حین حمله قلبی باید انجام شود عبارت است از:

تماس با اورژانس

اولین اقدام در هنگام حمله قلبی، تماس با اورژانس است. بسیاری از افراد به دلیل دیر رسیدن به بیمارستان و چند دقیقه تأخیر جان خود را در اثر حمله قلبی از دست می دهند. به همین دلیل بهتر است بلافاصله با اورژانس تماس گرفته شود. خوشبختانه کادر اورژانس به کمک پزشک همراه و دستگاه های موجود می توانند تا زمان رسیدن به بیمارستان به کاهش علائم حمله قلبی بپردازند و از بروز مشکلات جدی تر جلوگیری کنند.

پرهیز از حرکت

افرادی که دچار حمله قلبی می شوند باید بلافاصله از انجام کارهای روزانه، فعالیت های شدید، ورزش کردن و… پرهیز کنند. این حرکات باعث تشدید علائم حمله قلبی می شود. بیمار در این شرایط باید از بروز استرس جلوگیری کند و آرامش خود را حفظ کند.

مصرف آسپیرین

آسپیرین یکی از داروهایی است که توسط پزشک متخصص برای افرادی که سابقه حمله یا سکته قلبی دارند، تجویز می شود. تحقیقات نشان می دهد عامل اصلی بروز سکته قلبی و مغزی تجمع کلسترول، رسوب چربی، کلسیم و مواد زائد است. این مواد با نام پلاک شناخته می شوند. پلاک ها باعث لخته شدن خون در شریان ها می شوند. خون لخته شده در شریان ها باعث انسداد و نرسیدن خون به عضلات قلب می شود. آسپرین دارویی است که باعث رقیق شدن خون در رگ ها می شود. به همین دلیل حین حمله قلبی بهتر است از آسپیرین استفاده شود.

در زمان حمله قلبی چه باید کرد؟

برای جلوگیری از حمله قلبی چه باید کرد؟

بسیاری از بیماری های قلبی و عروقی به دلیل سبک زندگی نادرست در افراد ایجاد می شوند. برای مثال نداشتن تحرک، خوردن غذاهای چرب و شور و چاقی از عواملی هستند که باعث بروز بیماری قلبی می شوند؛ بنابراین می توان با تغییر سبک زندگی و رعایت برخی نکات از بروز حمله قلبی جلوگیری کرد. راه های جلوگیری از حمله قلبی عبارتند از:

• پرهیز از غذاهای چرب: یکی از دلایل مهم بسته شدن عروق کرونری تجمع چربی و کلسترول است که به دلیل مصرف غذاهای چرب و فست فودی اتفاق می افتد. به همین دلیل بهتر است برای جلوگیری از حمله قلبی مصرف چربی تا حد زیادی کاهش پیدا کند.
  • ورزش کردن: ورزش کردن یک راه حل مناسب برای جلوگیری از بروز حمله های قلبی است. ورزش باعث تنفس بهتر و کنترل وزن می شود. به همین دلیل بهتر است روزانه 20 تا 30 دقیقه ورزش اینتروال انجام شود.
  • مصرف دخانیات: دخانیات عامل دیگری است که باعث بروز حمله های قلبی می شود. دخانیات باعث لخته شدن خون در رگ ها می شود. به همین دلیل بهتر است برای جلوگیری از مشکلات ریوی و قلبی عروقی از مصرف دخانیات پرهیز شود.

مراجعه به پزشک

در این مطلب به توضیح اینکه در زمان حمله قلبی چه باید کرد پرداختیم. حمله های قلبی در صورت کنترل نشدن ممکن است باعث مرگ و مشکلات دیگر شوند. به همین دلیل بهتر است افرادی که خود یا اطرافیانشان از بیماری تنگی عروق رنج می برد، اطلاعات خود را در زمینه اقدامات لازم حین حمله قلبی با ببرند. دانستن این اطلاعات کمک می کند تا فرد قبل از رسیدن اورژانس از بروز مشکلات جدی تر جلوگیری کند. با این حال بهتر است برای جلوگیری از بروز حمله قلبی به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه شود.

دکتر محمد رضا مبینی متخصص قلب و عروق به درمان انواع اختلالات قلبی می پردازد. دکتر محمد رضا مبینی بعد از معاینه و بررسی شرایط بیمار راه حل مناسبی را برای درمان انتخاب می کند. شما می توانید به صورت حضوری برای درمان بیماری های قلبی و عروقی به مطب دکتر محمد رضا مبینی مراجعه کنید.