امروزه در همه جای دنیا مصرف ماریجوانا در میان افراد بسیار گسترش یافته است. در این مقاله تاثیر مصرف ماده مخدر ماریجوانا بر روی قلب و افزایش احتمال حمله قلبی با مصرف این ماده را مورد بررسی قرار دادیم، همچنین به عوارض به وجود آورنده مصرف این ماده مخدر خطرناک می‌پردازیم.

ماریجوانا چیست؟

دسترسی به گیاه ماریجوانا روز به روز رو به افزایش است و در برخی از کشورها مانند کانادا و هلند مصرف این ماده قانونی اعلام شده است. ماریجوانا از گیاه کانابیس (شاهدانه) به عمل می‌آید که دود حاصل از آن دارای سموم و محرک‌های سرطان‌زا و خطرناک است و باعث ابتلای مصرف کننده به بیماری‌های قلبی می‌شود. برخی بر این باورند که گیاه کانابیس و مصرف ماریجوانا برای کاهش درد و درمان برخی بیماری‌ها تاثیر مثبت دارد.

مصرف ماریجوانا و ترکیب کانابینوئید با سلول‌های گیرنده عصبی، باعث از بین رفتن دردهای مزمن شده و این ترکیبات در از بین بردن حالت تهوع و استفراغ موثر است. این گیاه یک محرک بسیار قوی برای افزایش اشتها است و به همین دلیل است که برخی بر این باورند که مصرف ماریجوانا خاصیت درمانی دارد.

گیاه شاهدانه که از آن ماده مخدر ماریجوانا بدست می‌آید.
گیاه شاهدانه که از آن ماده مخدر ماریجوانا بدست می‌آید.

تاثیر ماریجوانا بر قلب

از مهم‌ترین موارد تاثیر ماریجوانا بر روی قلب در افرادی که دارای بیماری‌های قلبی هستند و تحت فشار و استرس قرار می‌گیرند، افزایش درد در قفسه سینه است. مصرف ماریجوانا باعث افزایش ضربان قلب، گشادی عروق خونی، فشار بر قلب برای پمپاژ خون و افزایش فشار خون می‌شود. در صورتی که مصرف ماریجوانا همراه با سیگار باشد، سطح اکسیژن خون را بسیار پایین می‌آورد و این امر باعث می‌شود احتمال خطر حمله قلبی در این افراد بالا رود. مصرف گیاه ماریجوانا به دلیل اینکه همراه با سیگار و یا مشروبات الکلی است، ممکن است عوارض سخت دیگری برای افراد به وجود آورد و در نهایت سبب علائمی چون پرخاشگری یا انزوا و افسردگی در فرد شود. مصرف زیاد این گیاه در سنین بالای 50 سال، خطر سکته قلبی را بسیار افزایش می‌دهد. در ادامه به دیگر عارضه‌هایی که ماریجوانا برای قلب ایجاد می‌کند، می‌پردازیم.

سندرم حاد کرونری

از دیگر عوارض مصرف ماریجوانا بر قلب، سندرم حاد کرونری است. این احتمال وجود دارد که جریان خون به عضلات قلب کاهش پیدا کند و با ایجاد پلاک خونی و پاره شدن این عروق خونی، انسداد به وجود آید. علائم این بیماری با درد در ناحیه قفسه سینه، سر درد، حالت تهوع، درد در ناحیه فک و گردن همراه است. با توجه به این که ابتلا به این بیماری و انسداد عروق با مصرف ماریجونا به وجود می‌آید، گاهی این علائم موقتی است، اما در صورت ادامه‌دار بودن مصرف این ماده مخدر، خطرات این بیماری افزایش یافته و دائمی می‌شود.

فیبریلاسیون دهلیزی

مصرف بیش از حد ماریجوانا در زمان‌های طولانی باعث اختلال در ارسال پالس الکتریکی قلب و ایجاد ضربان نامنظم یا غیرطبیعی می‌شود. از علائم ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی، احساس خستگی، سرگیجه، حالت تهوع، تنگی نفس و تپش قلب شدید است که باید توسط پزشک متخصص قلب و عروق درمان شود، زیرا ممکن است عوارض جبران ناپذیری برای فرد بیمار به همراه داشته باشد.

مشکلات دریچه قلب

تاثیر بر روی دریچه میترال از عوارض مصرف این ماده مخدر است. این ماده سبب می‌شود که دریچه به صورت کامل باز نشود و میزان عبور خون کاهش پیدا ‌کند. از دیگر مشکلاتی که برای دریچه قلب به وجود می‌آورد، پروپلاس دریچه قلب است که تورم اجزای دریچه قلب به سمت بالا را به همراه دارد.

آترو اسکلروز

ابتلا به این بیماری ممکن است در هر سنی به دلیل مصرف ماریجوانا به وجود آید، زیرا مصرف این ماده باعث انسداد و تجمع پلاک خونی در شریان خون‌رسان قلب و گرفتگی عروق می‌شود. ابتلا به این بیماری گاهی خطر مرگ را برای افراد به همراه خواهد داشت.

کاردیومیوپاتی

یکی از عوارض مهم ماده ماریجونا، ابتلا به بیماری کاردیومیوپاتی است. با مصرف این مواد مخدر، ضربان بالا رفته و به عضلات قلب آسیب وارد می‌شود که در نهایت باعث ضعیف شدن عضلات قلب می‌گردد. در صورت ابتلا به کاردیومیوپاتی بدن در مقابله با عفونت‌های ویروسی ضعیف شده و در صورت عدم درمان به موقع و ترک ماریجوانا عوارضی سنگین برای فرد همراه دارد.

چگونه ماریجوانا باعث حمله قلبی میشود؟

حمله قلبی در اثر مصرف ماریجوانا زمانی رخ می‌دهد که بخشی از عضله قلب، خون کافی و اکسیژن دریافت نکند و این اتفاق در صورتی که برای مدت زمان طولانی ادامه داشته باشد، عوارض سنگینی را به وجود می‌آورد. مصرف ماریجوانا به دلیل اینکه باعث کاهش سطح اکسیژن خون می‌شود و اختلال در ضربان و خون‌رسانی به خصوص در افرادی که بیماری‌های قلبی دارند را ایجاد می‌کند و احتمال حمله قلبی و یا سکته قلبی بالا می‌رود. در صورتی که به موقع مصرف این ماده محرک قطع نشود باعث مرگ می‌شود.

سخن پایانی

در صورتی که بیماری قلبی و یا بیماری زمینه‌ای دارید باید از مصرف ماریجوانا خودداری کنید، البته ناگفته نماند که این ماده برای افراد سالم نیز به همین اندازه خطرناک است. برای ترک این ماده محرک بهتر است با پزشک مشاوره کنید. برای کاهش درد به توصیه افراد ناآگاه، ماریجوانا مصرف نکنید زیرا ممکن است این ماده محرک در کاهش درد آنی موثر باشد اما در دراز مدت باعث بروز عوارض جبران ناپذیری در فرد شود.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 21 عدد و میانگین امتیازها 3.8]

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *