مقدمه ای درباره تیر کشیدن قلب

تیر کشیدن قلب یکی از نشانه هایی است که در اکثر مواقع نشان دهنده یک بیماری قلبی در بدن انسان است. تیر کشیدن قلب می تواند ناشی از اضطراب و استرس شدید باشد اما در بسیاری از موارد فرد به دلیل داشتن یک بیماری قلبی با علائم چون تیر کشیدن و درد قلب همراه است.

درصد بالایی از افراد به دلیل عدم توجه به این علائم باعث پیشرفت بیماری و بروز بیماری های قلبی می شوند. به همین دلیل بر آن شدیم تا در این مطلب به بررسی اینکه تیر کشیدن قلب نشان دهنده چه بیماری هایی است، بپردازیم. در ادامه مطلب ما را همراهی کنید.

حمله قلبی

حمله قلبی یکی از انواع بیماری های قلبی است که باعث تیر کشیدن قلب انسان می شود. این بیماری با علائم دیگری چون تنگی نفس، تیر کشیدن عضلات بدن، تعرق شدید، حالت تهوع و… همراه است. علت اصلی این بیماری نرسیدن خون کافی به قلب است که باعث اختلال در عملکرد ماهیچه یا عضلات قلب می شود.

فرد ممکن است به دلیل حمله قلبی یا سکته قلبی برای چند ثانیه در ناحیه قلب خود و در ناحیه کمر، گردن، دست، فک و… احساس تیر کشیدن کند. حمله قلبی در بسیاری از موارد به دلیل بسته شدن عروق کرونری و رسوب کلسترول در رگ ها اتفاق می افتد. البته ناراحتی و فشارهای عصبی زمینه بروز این عارضه را در قلب فراهم می کنند.

آنژین صدری

آنژین صدری یا آنژین قلبی یکی از انواع بیماری هایی است که باعث احساس درد در قفسه سینه و تیر کشیدن قلب می شود. نتایج به دست آمده نشان می دهد که عامل اصلی بروز این بیماری در قلب، نرسیدن اکسیژن کافی به ماهیچه های قلبی است.

عوامل متعددی چون افزایش سن، مصرف دخانیات، یائسگی، افزایش فشار خون، بالا بودن میزان کلسترول و… با مسدود کردن عروق کرونری موجب نرسیدن خون و اکسیژن کافی به ماهیچه های قلب انسان می شوند. این بیماری با علائمی چون تیر کشیدن قلب، سنگین شدن قلب، سوزش، درد و… همراه است. به همین علت فرد به دلیل داشتن علائمی چون تیر کشیدن قلب باید به متخصص قلب و عروق مراجعه کند.

پریکاردیت

پریکاردیت عامل دیگری است که باعث تیر کشیدن قلب انسان می شود. پریکارد پرده یا کیسه ای است دو لایه که بین قلب و دیافراگم قرار دارد. بخش داخلی کیسه پریکارد روی قلب و بخش خارجی آن روی دیافراگم و دیگر بخش های قلب وجود دارد.

میان این دو لایه مایعی وجود دارد که مانع از اصطحکاک این دولایه می شود، اما در مواردی التهاب یا عفونت این ناحیه باعث افزایش ضخامت لایه های پرده پریکارد و در نتیجه ساییدگی آن ها روی هم می شود. این بیماری با علائمی چون تنگی نفس، فشار خون بالا، تیر کشیدن قلب و…همراه است. فرد مبتلا به بیماری پریکاردیت باید برای درمان به پزشک متخصص مراجعه کند تا پزشک از روش های جراحی و غیر جراحی برای درمان اقدام کند.

تیر کشیدن قلب نشانه چه بیماری هایی است

اضطراب و استرس شدید

اضطراب و استرس شدید یکی از عواملی است که باعث تیر کشیدن قلب می شود. اضطراب و استرس باعث ناراحتی های قلبی، سوزش قلب، درد قلب، تنگی نفس و تپش قلب می شوند. استرس و حملات پانیک در صورت عدم کنترل ممکن است باعث بروز بیماری های جدی مانند سکته قلبی شوند.

مشکلات ریوی یکی از علت های اصلی تیر کشیدن قلب است. بسیاری از بیماری های ریوی مانند ذات الریه، برونشیت ویروسی، آمبولی ریه، عفونت های تنفسی و… باعث ایجاد درد در قلب و تیر کشیدن آن می شوند. این دسته از بیماری ها باعث بروز بسیاری از عفونت های تنفسی می شوند. عفونت های تنفسی از رسیدن اکسیژن کافی به قلب جلوگیری کرده و باعث تیر کشیدن قلب و بیماری های دیگر می شوند.

درمان تیر کشیدن قلب

برای درمان علائمی چون این بیماری و درد در قفسه سینه بهتر است از یک متخصص قلب و عروق کمک گرفته شود. پزشک متخصص بعد از تعیین علت بیماری از روش های مختلفی برای درمان اقدام می کند. معمولاً پزشکان از روش هایی چون اکوکاردیوگرام، آنژیوگرافی، عکس برداری، سونوگرافی و…به تشخیص علت بیماری می پردازند. سپس بعد از تعیین علت تیر کشیدن از روش های جراحی و غیر جراحی مانند تغییر سبک زندگی، مصرف دارو، کنترل بیماری، جراحی بای پس و…برای درمان استفاده می کنند.

راه های پیشگیری تیر کشیدن قلب

1- برای جلوگیری از تیر کشیدن قلب بهتر است نفس های عمیق کشیده شود.

2- از مصرف غذاهای چربی که باعث بسته شدن عروق و تیر کشیدن قلب می شود، پرهیز شود.

3- برای تقویت عضلات قلب و تنفس بهتر روزانه بین 20 تا 60 دقیقه ورزش هوازی و قدرتی انجام شود.

4- از عواملی که باعث ناراحتی، استرس، اضطراب و حملات پانیک می شود به شدت پرهیز شود.

5- در صورت داشتن مشکلات ریوی و عفونت های ویروسی برای درمان به پزشک متخصص مراجعه شود.

تیر کشیدن قلب نشانه چه بیماری هایی است

مراجعه به پزشک

در این مطلب به بررسی انواع بیماری هایی که باعث تیر کشیدن قلب می شوند، پرداختیم. فشار عصبی، استرس، بیماری های قلبی، مشکلات ریوی و… با تاثیر بر قلب باعث تیر کشیدن قلب می شوند. اگرچه ممکن است در بیشتر موارد تیر کشیدن قلب ناشی از بیماری های خطرناک نباشد اما بهتر است برای جلوگیری از پیشرفت و بروز بیماری های خطرناک به پزشک متخصص مراجعه شود.

دکتر محمد رضا مبینی متخصص قلب و عروق از پزشکان حاذق و با تجربه در زمینه درمان انواع بیماری های قلبی است. اگر شما هم با علائمی چون درد قفسه سینه و تیر کشیدن قلب همراه هستید، بهتر است برای درمان به مطب دکتر مبینی مراجعه کنید.

1 دیدگاه

• ممنون بابت مقاله ارزشمند بنده متشکرم و با خوندن این متن تصمیم گرفتم در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنم