سالانه در سرتاسر دنیا میلیون ها نفر در اثر بیماری های قلبی جان خود را از دست می دهند. تا جایی که دومین رتبه مرگ و میر به بیماری های قلبی اختصاص پیدا کرده است. این آمارها نشان دهنده میزان اهمیت سلامت قلب و پیشگیری از مرگ های ناشی از مشکلات قلبی است.

پزشکان متخصص قلب تأکید دارند مهم ترین عامل بروز مشکلات قلبی انتخاب یک الگوی زندگی ناسالم و غیر بهداشتی است. به این ترتیب با در پیش گرفتن عادت های سالم و ترک عادت های نادرست می توان سلامت قلب را حفظ کرد. در این مقاله در مورد عادت هایی صحبت می کنیم که باعث ایجاد مشکلات قلبی می شوند.

تغذیه ناسالم

تغذیه سالم عامل مهمی در پیشگیری از بیماری ها و مشکلات قلبی است. مطالعات نشان داده اند که خوردن بیش از حد گوشت فرآوری شده به علت بالا بردن اسید اوریک خون و همچنین افزایش چربی خون، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می دهد. استفاده حداقل از غذاهای حیوانی برای تعادل سطح کلسترول خون توصیه می شود. رژیم غذایی سالم یک رژیم غذایی گیاهی شامل میوه و سبزیجات، آجیل، غلات سبوس دار و پروتئین است.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن نه تنها موجب آسیب ریه می شود بلکه یکی از فاکتورهای اصلی برای ابتلا به بیماری های قلبی است. کشیدن سیگار باعث ایجاد لخته های خونی می شود که می توانند جریان خون را به قلب مسدود کنند. حتی قرار گرفتن در معرض دود سیگار ممکن است باعث شود افراد غیر سیگاری نیز دچار بیماری های قلبی شوند.

عادت هایی که سلامت قلب را به خطر می اندازند
عادت هایی که سلامت قلب را به خطر می اندازند

مصرف بیش از حد نمک

هر چقدر میزان نمک مصرفی بیشتر باشد خطر ابتلا به پرفشاری خون نیز بیشتر می شود. پرفشاری خون یکی از فاکتورهای اصلی ابتلا به حملات قلبی، سکته و از کار افتادن کلیه ها است.

خروپف

خروپف ممکن است نشانه آپنه خواب انسدادی باشد که علامت آن تنفسی است که در طول خواب با مشکل مواجه است. این اختلال می تواند روی فشار خون تأثیر بگذارد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد. افرادی که خروپف می کنند و اغلب بعد از بیدار شدن از خواب خسته هستند بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنند. روش های بسیار ساده ای برای غربالگری آپنه خواب وجود دارد.

نشستن های طولانی

نشستن های طولانی مدت به طور مثال تماشای تلویزیون می تواند خطر حمله قلبی و سکته را افزایش دهد حتی اگر به طور منظم ورزش انجام می گیرد. تمرینات ورزشی نمی تواند زمان نشستن های طولانی را جبران کند. نبود حرکت در بدن، سطح خون را تحت تأثیر قرار می دهد و گردش خون کاهش می یابد؛ عضلات کمتر چربی می سوزانند که باعث می شود اسیدهای چرب به راحتی قلب را گرفتار کنند. برای رفع این مشکل بهتر است فرد در محل کار، تماشای تلویزیون و نشستن های طولانی، چند بار بایستد و راه برود.

نداشتن تمرینات ورزشی منظم

برای ارتقا عملکرد قلب توصیه می شود افراد روزانه به مدت 30 تا 60 دقیقه ورزش کنند. ورزش منظم باعث گردش خون کافی در سیستم قلب و عروق می شود. در نتیجه ورزش منظم مانع از مشکلات و بیماری های قلب و عروق می شود.

فشار خون، کلسترول و قند خون

افراد باید به صورت منظم فشار خون، کلسترول و قند خون خود را بررسی کنند. افزایش این موارد خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سکته و دیابت را بیشتر خواهد کرد.

استرس و افسردگی

داشتن اضطراب و افسردگی می تواند بر روی سلامت قلب تأثیر بگذارد. اگرچه اکثر افراد چنین شرایطی را در زندگی تجربه می کنند اما نحوه مدیریت احساسات می تواند از اثرات نامطلوب بکاهد. ورزش منظم ممکن است مفیدترین اقدام برای کاهش استرس و اضطراب باشد. ورزش، مطالعه و یوگا روش های کنترل استرس و حفظ آرامش هستند.

عادت هایی که سلامت قلب را به خطر می اندازند
عادت هایی که سلامت قلب را به خطر می اندازند

استفاده نکردن از نخ دندان

شاید عجیب به نظر برسد اما با اینکه دلیل اصلی این موضوع هنوز مشخص نشده است با این حال ارتباط قوی بین بیماری های لثه و بیماری قلبی وجود دارد. زمانی که بعضی از باکتری ها در دندان فرد باقی می مانند نه تنها باعث نابودی مینای دندان می شود، بلکه می تواند منجر به بیماری لثه و در نهایت مشکلات قلبی و عروقی شود. استفاده از نخ دندان مانع تشکیل پلاک های مضر می شود. این پلاک ها باعث ایجاد بیماری های دهان و دندان می شود.

نوشیدن الکل

نوشیدن الکل نیز می تواند به سلامت قلب آسیب بزند. مصرف زیاد الکل مرتبط با فشار خون بالا، چربی خون بالا و بیماری های قلبی است. علاوه بر این کالری بالا می تواند به افزایش وزن منجر شود و سلامت قلب را به خطر بیندازد.

مصرف نامرتب دارو

در عین حال که مصرف دارو ممکن است عوارضی داشته باشد اما اگر مصرف آن توسط پزشک تجویز شده است باید به صورت منظم مصرف شود. فشار خون بالا یکی از عوامل مرگ خاموش است. در این بیماری فرد باید داروهای خود را به موقع مصرف کند.

خواب ناکافی

قلب و سیستم قلبی و عروقی پس از یک روز کاری نیاز به استراحت دارد. تغییراتی که در طول خواب اتفاق می افتد، مانند ضربان قلب پایین و فشار خون، به افزایش سلامت سیستم قلب و عروق کمک می کند. بدون استراحت کافی، خواب باعث افزایش سطح کورتیزول، هورمون استرس و همچنین سطوح آدرنالین می شود. در نتیجه خواب کافی همراه با استراحت مناسب در بهبود عملکرد قلب مؤثر است.

عادت هایی که سلامت قلب را به خطر می اندازند
عادت هایی که سلامت قلب را به خطر می اندازند

سخن نهایی

به طور کلی داشتن یک الگوی زندگی مناسب همراه با تغذیه و ورزش منظم می تواند خطر ابتلا به مشکلات قلبی را کاهش دهد. اغلب بیماری های قلبی در صورت تشخیص به موقع قابل درمان و کنترل هستند. به همین دلیل مراجعه زود هنگام به پزشک بسیار حائز اهمیت است. در صورتی که در ناحیه قلب خود احساس ناراحتی می کنید بهتر است هر چه سریع تر به مطب دکتر محمدرضا مبینی متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 3 عدد و میانگین امتیازها 4]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *