در صورت مشاهده چه علائمی باید به متخصص قلب و عروق تهران مراجعه کرد؟

رتبه نخست عوامل مرگ و میر در جهان به بیماری های قلبی عروقی اختصاص دارد. تاکنون انواع مختلفی از این بیماری ها شناسایی شده است که از جمله آنها می توان به اختلالات عروق کرونری، دریچه ای، ضربان نامنظم قلب و … اشاره کرد. هر یک از این اختلالات علائم بخصوصی دارند.

شناخت این علائم در زمینه مراجعه زودهنگام به بهترین متخصص قلب در تهران و کنترل بیماری بسیار کمک کننده و موثر است، اما چه اندازه در رابطه با علائم اولیه این بیماری ها آگاهی دارید؟ در این مقاله شایع ترین علائم بیماری های قلبی عروقی مورد بررسی قرار گرفته است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه ما را تا پایان همراهی کنید.

بهترین متخصص قلب در تهران
بهترین متخصص قلب در تهران

چه زمانی مراجعه به بهترین متخصص قلب در تهران ضرورت می یابد؟

قلب حیاتی ترین بخش بدن است که سلامت سایر ارگان‌ها و حفظ حیات به عملکرد آن بستگی دارد. اهمیت این موضوع زمانی مشخص می شود که بدانیم بیماری های قلبی عروقی با سهم بیش از 40 درصدی، عامل اصلی مرگ و میرها در جهان به شمار می روند. اتحادیه جهانی قلب (WHE) به منظور برجسته کردن موضوع سلامت قلب، آخرین روز ماه سپتامبر را به عنوان روز جهانی قلب معرفی کرده است.

یکی از اقدامات بسیار مهم در زمینه سلامت قلب، به شناخت علائم مربوط به اختلالات قلبی عروقی اختصاص دارد. شناخت علائم به تشخیص زودهنگام، کنترل عارضه و درمان به موقع کمک فراوانی می کند. برحسب نوع عارضه علائم مختلفی در مبتلایان به بیماری های قلبی عروقی بروز می یابد. به محض مشاهده هر یک از این علائم باید مراجعه به بهترین متخصص قلب در تهران مدنظر قرار گیرد. متداول ترین علائم گزارش شده در این زمینه عبارتند از:

ناراحتی و درد قفسه سینه

تنگی سرخرگ های قلب با درد قفسه سینه نمایان می شود. این اختلال در اصطلاح پزشکی آنژین صدری نام داشته و به صورت فشار یا کوبش پشت جناغ قفسه سینه بروز می یابد. فشار و ناراحتی حاصل از این عارضه در زمان استرس و فعالیت تشدید شده و در زمان استراحت تخفیف پیدا می کند. در مواردی امکان کشیدن درد به ناحیه فک، گردن و دست چپ نیز وجود دارد. در صورت مواجهه با درد قفسه سینه در زمان استراحت یا درد‌های طولانی مدت مراجعه به بهترین متخصص قلب و عروق تهران ضرورت دارد.

این موضوع همچنان برای دردهای تشدید شونده حین خواب یا حین تنفس صادق است، زیرا امکان التهاب پرده‌های قلب در این شرایط وجود دارد. اهمیت پیگیری و درمان در زمان مشاهده علائمی چون استفراغ، تهوع، درد و تعرق سرد دوچندان است؛ زیرا خطر حمله یا سکته قلبی سلامت فرد را تهدید می‌کند.

ناگفته نماند که بعضی دردهای قفسه سینه ناشی از ناراحتی قلبی عروقی نیستند؛ به عنوان مثال می توان به دردهای حاصل از اسپاسم (گرفتگی عضلانی)، مشکلات استخوانی و ریوی اشاره کرد. در بسیاری از موارد مشکلات گوارشی نیز موجب درد قفسه سینه می شود. بنابراین باید به دور از هرگونه قضاوت زودهنگام یا خود درمانی سریعاً به یک متخصص مراجعه کرد.

ضعف و خستگی

یکی از علائم شایع در اغلب بیماری های قلبی عروقی، خستگی و ضعف است؛ اما این علامت همیشه به مشکلات قلبی عروقی نسبت داده نمی شود. در این اختلالات توانایی قلب برای پمپاژ خون به بخش‌های مختلف بدن کاهش می یابد. در نتیجه ضعف، بیحالی و خستگی بر فرد غلبه می کند. نداشتن خواب کافی و باکیفیت نیز به بی حالی فرد مبتلا دامن می زند. بر اساس مطالعات انجام شده افراد مبتلا به نارسایی قلبی، ضعف و بی حالی را به عنوان ناتوان کننده ترین علامت بیماری خود عنوان می کنند.

این مشکل برای اختلالات دریچه ای و ضربان پایین قلب نیز وجود دارد. علائمی چون تنگی نفس، پایینی ضربان قلب (کمتر از 60 مورد در دقیقه)، عرق سرد، سرگیجه و سرفه در زمینه تشخیص عارضه بسیار کمک کننده هستند. در صورت مشاهده خستگی با این علائم مراجعه به متخصص قلب در تهران اهمیت پیدا می کند. در شرایط مذکور پزشک با معاینه بالینی و انجام آزمایشات تکمیلی (آزمایش خون، نوار قلب، عکس برداری از قفسه سینه و …) عامل خستگی را به صورت قطعی مشخص می کند.

بهترین متخصص قلب در تهران
بهترین متخصص قلب در تهران

تنگی نفس

مشکلات و بیماری های مختلفی با علامت تنگی نفس شناخته می شوند؛ به عنوان مثال می توان به بیماری های قلبی عروقی، ریوی (آسم، آمبولی ریه و …)، نارسایی کلیوی و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد. این علامت در صورت تشدید شدن با انجام فعالیت یا حین خواب شبانه خطرناک به احتمال زیاد، نشانه بیماری قلبی عروقی است. در این شرایط مشکلاتی چون تورم پا (خصوصاً قوزک) نیز بروز می یابد.

معمولاً تنگی نفس با علائمی چون خس خس سینه یا خلط گلو به مشکلات ریوی نسبت داده می شود. البته همیشه نباید به علائم همراه تنگی نفس توجه کرد؛ زیرا در بعضی شرایط حمله قلبی تنها با تنگی نفس ناگهانی و شدید بروز می یابد. سالمندان و افراد مبتلا به دیابت معمولاً این شرایط را تجربه می کنند. به همین دلیل بهترین کار در صورت مواجه شدن با این علامت مراجعه به بهترین متخصص قلب و عروق تهران است.

سرگیجه

سرگیجه با مشکلات مختلف روحی روانی، عصبی، قلبی عروقی، کم آبی بدن، فشار، قند خون و … ارتباط دارد. برای تشخیص بهتر عارضه مربوطه باید علائم همراه سرگیجه به دقت مورد بررسی قرار گیرند. تشخیص بهترین متخصص قلب در تهران در صورت مشاهده علائمی چون نداشتن تعادل، تاری دید، سبکی سر، تعریق سرد و تپش قلب به سمت بیماری های قلبی عروقی است، اما سرگیجه های همراه با وزوز گوش، تهوع و حس چرخش سر به مشکلات عصبی یا روحی روانی نسبت داده می شود. البته برای تایید یا رد عارضه های قلبی عروقی انجام آزمایشات تکمیلی ضرورت دارد.

ادم

ادم یا تورم مایعات در بافت های بدن تحت تأثیر عوامل مختلفی بروز پیدا می کند:

در یکی از این موارد، اختلال در پمپاژ خون به بخش های مختلف بدن توسط قلب (نارسایی قلبی) موجب بروز ادم بافتی می شود؛ زیرا فشار خون در رگ های کوچک افزایش یافته و نشت مایعات به داخل بافت اطراف را به دنبال دارد. در این شرایط تورم اندام های تحتانی خصوصاً قوزک پا رخ می دهد.

در موارد حاد مایعات نشتی به ریه راه یافته و موجب ادم آن می‌شود. ادم ریوی (در اصطلاح عامیانه آب آوردن ریه) یک زنگ خطر برای بیماری های قلبی عروقی است. از علائم ادم ریوی می توان به تنگی نفس، افزایش وزن، خس خس سینه، کبودی پوست، کاهش فشار خون و سرگیجه اشاره کرد. ناگفته نماند که در شرایط حاد، امکان مرگ مبتلایان وجود دارد. به همین دلیل فرد مبتلا باید سریعاً تحت نظر بهترین متخصص قلب در تهران ارجاع قرار گیرد.

تعریق سرد

کمتر عارضه ای با علامت تعریق سرد شناخته می شود؛ اما اکثر اختلالات قلبی عروقی دارای این علامت هستند. تعریق سرد همراه با درد قفسه سینه گمانه زنی درباره حمله قلبی را افزایش می دهد. وجود خستگی، ضعف و تنگی نفس نیز نشانه مشخصی برای تشخیص نارسایی یا آریتمی قلبی است. البته برای تشخیص عارضه نباید فقط علائم همراه مدنظر قرار گیرد؛ زیرا در بعضی افراد تعریق به عنوان تنها علامت حمله قلبی مطرح است؛ به عنوان مثال می توان به افراد دیابتی و سالمندان اشاره کرد. به همین دلیل بهترین متخصص قلب و عروق تهران توصیه می کنند که اینگونه افراد در صورت مواجه شدن با تعریق سرد سریعاً به مراکز درمانی مراجعه کنند. ناگفته نماند که افراد دیابتی در صورت کاهش قند خون نیز دچار تعریق و کاهش سطح هوشیاری می شوند.

بهترین متخصص قلب در تهران
بهترین متخصص قلب در تهران

تپش قلب

افزایش تعداد ضربان قلب همزمان با افزایش فعالیت طبیعی است و نیازی به پیگیری پزشکی ندارد؛ اما در صورت افزایش ضربان قلب در زمان کاهش فعالیت، مراجعه به یک متخصص قلب و عروق در تهران ضرورت می یابد؛ زیرا تپش قلب یکی از شایع ترین علائم بیماری اریتمی قلبی است. امکان افزایش ناگهانی ضربان قلب در اختلالاتی چون نارسایی، ضربان نابجای قلبی و مشکلات دریچه ای نیز وجود دارد. البته افزایش ضربان قلب تنها شاخص تشخیص اختلال در عملکرد قلب نیست. بلکه امکان کاهش (برادی کاردی) یا نامنظمی ضربان قلب (فیبریلاسیون) نیز وجود دارد.

در صورت اندازه گیری تعداد نبض در زمان افزایش ضربان قلب نیز می توان دلیل آن را مشخص کرد. در غیر این صورت متخصص قلب و عروق تهران برای تشخیص دقیق تر عارضه و تفکیک آن با موارد غیرمرتبط با بیماری های قلبی عروقی از نوار قلب 24 الی 48 ساعته استفاده می کند. در صورت نبود مشکل در نوار قلب، تپش قلب به مشکلات عصبی، روحی روانی، مصرف داروهای خاص، کم‌خونی یا خستگی نسبت داده می شود.

هزینه متخصص قلب و عروق چه قدر است؟

هزینه به عوامل مختلف بستگی دارد. برای دریافت هزینه و رزرو وقت در کلینیک تخصصی قلب و عروق تهران با شماره ۰۹۹۰۳۸۶۸۶۳۱ یا ۰۲۱۲۲۲۶۵۱۵۰ تماس بگیرید.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 1 عدد و میانگین امتیازها 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *