مراجعه زودهنگام به دکتر قلب خوب در تهران چقدر اهمیت دارد؟

قلب مهم ترین ارگان بدن است که وظیفه خونرسانی به سایر اعضا و بافت ها را بر عهده دارد. هر گونه اختلال در سیستم خونرسانی تحت عنوان بیماری های قلبی و عروقی شناخته می شود. شناخت و درمان به موقع این بیماری ها از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ زیرا عامل اصلی مرگ و میرها در جهان به مشکلات قلبی اختصاص دارد؛ اما چه اندازه در رابطه با انواع بیماری های قلبی عروقی آگاهی دارید؟ درمان این بیماری ها چگونه انجام می شود؟ دکتر قلب خوب در تهران برای تشخیص انواع بیماری های قلبی از چه روش هایی استفاده می کند؟ شما می توانید پاسخ این سوالات و موارد بیشتر را در ادامه این مقاله بیابید. با ما همراه باشید.

دکتر قلب خوب در تهران
دکتر قلب خوب در تهران

بیماری قلبی عروقی و انواع آن

بیماری قلبی عروقی عنوان مجموعه ای از بیماری ها است که طی آن عملکرد دستگاه گردش خون دچار اختلال می شود. قلب، مویرگ، سیاهرگ و سرخرگ از جمله بخش های هدف در این بیماری ها بشمار می رود. از بیماری های قلبی عروقی به عنوان عامل اصلی مرگ و میر در ایران و جهان یاد می شود. به همین دلیل به عنوان یک چالش مهم در سیستم بهداشت و درمان تمامی کشورها مطرح است. تاکنون انواع مختلفی از بیماری های قلبی شناسایی شده است. شایع ترین این بیماری ها عبارتند از:

نارسایی قلبی

قلب وظیفه پمپاژ خون به تمام ارگان های بدن را برعهده دارد. در صورت کاهش توانایی قلب برای این کار، نارسایی قلبی رخ می دهد. درنتیجه خون با سرعت و حجم کمتری در اختیار اندام ها قرار می گیرد. از طرفی قلب برای جبران خونرسانی، فعالیت خود را افزایش می دهد. این موضوع خستگی ماهیچه های قلب و تنگی نفس را به دنبال دارد. نارسایی قلبی با علائمی چون خستگی، تورم اندام های تحتانی و شکم، سرفه مداوم و شب ادراری شناخته می شود. به موارد مذکور می توان بی اشتهایی و افزایش وزن را نیز اشاره کرد. در صورت مشاهده این علائم، مراجعه به دکتر قلب خوب در تهران باید مدنظر قرار گیرد. با این کار می توان می توان علائم و عوارض ناشی از نارسایی قلبی را کاهش داده و به یک عمر طولانی و با کیفیت دست پیدا کرد.

بیماری های عروق کرونری

مسدود شدن عروق خونی متصل به قلب موجب اختلال در سیستم گردش خون می شود. این فرایند تحت تاثیر مسدود یا باریک شدن عروق با کلسترول یا چربی رخ می دهد. پلاک‌های تشکیل شده در عروق خونی آترواسکلروز نام دارد. درنتیجه این فرآیند، خونرسانی به بافت های بدن کاهش یافته و موجب بروز اختلال در اندام های مختلف می شود. شاخص ترین علائم بیماری های عروق کرونری قلب شامل ضعف، بی حسی، سردی ساق پا و گرفتگی عضلات و مفاصل پا بعد از فعالیت است. عدم مراجعه به دکتر فوق تخصص قلب در تهران در صورت مشاهده این علائم عوارض جبران ناپذیری به همراه دارد؛ زیرا در اغلب موارد بیماری های عروق کرونری منجر به نارسایی اندام های مختلف بدن و در نهایت سکته مغزی یا قلبی می‌شود.

دکتر قلب خوب در تهران
دکتر قلب خوب در تهران

بیماری دریچه قلب

قلب از دریچه های مختلفی تشکیل شده است که وظیفه هدایت خون را برعهده دارند. اختلال در عملکرد هر یک از این دریچه ها موجب بروز نوع خاصی از بیماری های قلبی عروقی می شود. این اختلالات به صورت گشادی، تنگی یا انسداد دریچه بروز پیدا می کنند؛ به عنوان مثال می توان به گشادی دریچه میترال یا تنگی دریچه آئورت اشاره کرد. این اختلالات در ابتدا علامت خاصی ندارد؛ اما به مرور زمان شدت یافته و موجب از کارافتادگی و نارسایی قلب می شوند. به همین دلیل فرد باید در اسرع وقت تحت نظر یک دکتر فوق تخصص قلب در تهران قرار بگیرد. خستگی، افزایش یا کاهش فشار خون و ضربان قلب نامنظم از علائم اختلالات دریچه قلب است. به این موارد می توان تورم اندام های تحتانی، درد قفسه سینه و صداهای غیرطبیعی قلب را نیز اضافه کرد.

آریتمی قلبی

هر گونه اختلال در ریتم تپش قلب تحت عنوان آریتمی شناخته می شود. برحسب وضعیت تپش قلب انواع مختلفی از این بیماری وجود دارد که از جمله آنها می توان به تاکی کاردی (تپش سریع)، برادی کاردی (تپش آرام) و فیبریلاسیون (تپش نامنظم) اشاره کرد. اگرچه بسیاری از افراد با ساده انگاری از کنار این عارضه رد می شوند؛ اما تپش اریتمی در موارد حاد منجر به مرگ مبتلایان می شود. به همین دلیل باید فرد مبتلا زیر نظر یک متخصص قلب در تهران قرار گیرد.

آنژین

نرسیدن اکسیژن کافی به ماهیچه های قلب، آنژین صدری نام دارد. عامل اصلی این فرآیند انسداد عروق متصل به قلب است. در نتیجه خون طی فعالیت های سنگین و نیمه سنگین، به اندازه کافی در اختیار قلب قرار نمی گیرد. شایع ترین نشانه‌های آنژین صدری، سنگینی و فشار روی قفسه سینه است. همچنین فرد مبتلا دچار تنگی نفس و درد و سوزش قفسه سینه (قابل انتشار به فک، گردن و بازوی چپ) می شود.

کاردیومیوپاتی

اختلال در عملکرد ماهیچه های قلب برای پمپاژ خون کاردیومیوپاتی نام دارد. انواع مختلفی از این بیماری وجود دارد که از متداول ترین آنها می توان به نوع اتساعی (بزرگی قلب)، هایپرتروفیک (افزایش ضخامت دیواره) و آریتموژنیک (جایگزین شدن ماهیچه بطن راست با بافت چربی) اشاره کرد. علائم این عارضه بسیار گسترده است؛ اما غالباً تنگی نفس، سرگیجه، غش، درد قفسه سینه، افزایش فشار خون، تپش قلب، خستگی و کوفتگی متوجه فرد مبتلا می شود. مراجعه به دکتر قلب خوب در تهران در صورت مواجه با این علائم بسیار مهم است؛ زیرا عدم رسیدگی منجر به ایجاد لخته خون در عروق کرونری، مشکلات دریچه ای، سکته یا ایست قلبی می شود.

دکتر قلب خوب در تهران
دکتر قلب خوب در تهران

روش های مورد استفاده برای تشخیص بیماری‌های قلبی عروقی

دکتر قلب خوب در گام اول برای تشخیص بیماری های قلبی عروقی از معاینه بالینی و بررسی علائم اولیه و سابقه خانوادگی بیمار بهره می گیرد؛ اما تشخیص قطعی در گرو انجام آزمایشات پزشکی است. آزمایشات مختلفی در این زمینه وجود دارد و انتخاب هر یک از آنها بسته به تشخیص اولیه پزشک متفاوت است. متداول ترین آزمایشات مورد استفاده در این زمینه عبارتند:

  • آزمایش خون؛ با تمرکز بر اندازه گیری کلسترول کل، کلسترول بد، کلسترول خوب و تری گلیسیرید
  • نوار قلب یا الکتروکاردیوگرام؛ نشان دهنده فعالیت الکتریکی قلب در یک نمودار خطی
  • اکوکاردیوگرام، اکوی قلب یا سونوگرافی قلب؛ بررسی عملکرد دریچه عضلات قلب با امواج اولتراسونیک
  • سی تی اسکن، عکس برداری اشعه ایکس یا ام آرآی
  • تست ورزش؛ نشان دهنده فعالیت قلب در زمان اوج کارکرد
  • هولتر مانیتورینگ؛ ثبت نوار قلبی به صورت 24 الی ۴۸ ساعته با استفاده از الکترودهای وصل شده به بدن

روش های مورد استفاده برای درمان بیماری‌های قلبی عروقی

دکتر قلب خوب در تهران بر حسب نوع و شدت بیماری و همچنین شرایط بیمار روش های مختلفی را برای درمان بیماری‌های قلبی عروقی بکار می‌گیرد. این روش ها در دو گروه غیرجراحی و جراحی جای می گیرند. دارودرمانی یکی از روش های غیرجراحی است. داروهای تجویز شده در این زمینه برای انعقاد خون، کاهش فشار، تپش قلب و چربی خون کاربرد دارند.

به این موارد می توان داروهای تقویت‌کننده پمپاژ قلب، ضربان ساز و ادرارآور را نیز اضافه کرد. آنژیوپلاستی یا استنت گذاری یکی دیگر از روش های متداول برای درمان بیماری های قلبی عروقی است. این روش کم تهاجمی، بدون جراحی انجام می شود. هدف از این کار بازگشایی شریان های مسدود شده یا تنگ است. البته گاهی اوقات انجام آنژیوپلاستی برای افراد مبتلا به بیماری قلبی عروقی نتیجه مطلوبی به همراه ندارد؛ به عنوان مثال می توان به گرفتگی شدید عروق کرونری اشاره کرد. در این شرایط جراحی بای پس قلب بهترین راهکار است.

در این عمل جراحی، رگ معیوب یا مسدود شده با بخشی از رگ سالم از سایر بخش های بدن (از قبیل قفسه سینه، ران و …) جایگزین می شود. برحسب نوع عارضه قلبی اعمال جراحی مختلفی برای بهبود وضعیت بیمار انجام می شود. در کنار مصرف دارو یا جراحی، تغییر سبک زندگی در زمینه درمان این بیماری ها بسیار تعیین کننده است. به عقیده یک دکتر قلب خوب در تهران، اثرگذاری دو روش مذکور بدون داشتن سبک زندگی سالم امکان پذیر نیست. فعالیت های ورزشی منظم، رژیم غذایی مناسب و سالم، ترک استعمال دخانیات و مشروبات الکلی از جمله این موارد به شمار می روند.

دکتر قلب خوب در تهران
دکتر قلب خوب در تهران

اهمیت مراجعه زودهنگام به دکتر قلب خوب در تهران

انواع بیماری های قلبی عروقی در ابتدا بدون علامت و خفیف هستند؛ اما این گروه بیماری ها به دلیل مزمن بودن، به تدریج شدت می یابند. با شدت یافتن بیماری عوارض جانبی آن نیز افزایش یافته و کیفیت زندگی دستخوش تغییر قرار می گیرد؛ به عنوان مثال مشکلاتی چون تنگی نفس، درد قفسه‌ی سینه، تپش قلب نامنظم، خستگی و حالت تهوع گریبان گیر فرد می شود. گاهی شدت علائم به حدی است که فرد توان انجام فعالیت های ساده را نیز ندارد. به همین دلیل مراجعه زودهنگام به دکتر قلب خوب در تهران به محض مشاهده علائم اولیه از اهمیت بسیاری برخوردار است.

بی توجه به این علائم نیز خطر بروز نارسایی، حمله یا سکته قلبی را در افراد مبتلا افزایش می دهد. این موضوع خصوصا برای افراد سالمند و بیماران دیابتی حائز اهمیت است. درواقع این گروه ها در صورت مشاهده علائم اولیه باید به صورت اورژانسی به دکتر متخصص قلب در تهران مراجعه کنند.

مراجعه به متخصص قلب و عروق در تهران

نتایج تحقیقات نشان داده است که بسیاری از بیماری های قلبی در صورت مراجعه زود هنگام به پزشک می تواند کنترل و درمان شود. در صورتی که دارای برخی از علائم بیماری های قلبی هستید می توانید به صورت حضوری به مطب دکتر محمدرضا مبینی، متخصص بیماریهای قلب و واریس در تهران مراجعه کنید.

تماس با دکتر مبینی
سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 2 عدد و میانگین امتیازها 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *