این بیماری معمولا برای افراد سالمندی به وجود می‌آ‌ید که به دلیل بیماری و یا مشکلات حرکتی برای مدت زمان طولانی در بستر هستند. زخم‌ بستر در اثر بی‌تحرکی و ساکن بودن بستر به وجود می‌آید. در این حالت پوست هیچ مواد مغذی دریافت نمی‌کند که این مورد به خصوص در سالمندان با شدت و درجات بالایی رخ می‌دهد. زخم بستر سالمندان باید ابتدا از نظر شدت و سطح زخم مورد بررسی و معاینه قرار بگیرد و سپس به مرحله درمان برسد.

انواع زخم بستر سالمندان

زخم بستر بسته به شدت بیماری دارای انواع مختلفی است که در ادامه راجع به هر یک توضیح خواهیم داد:

زخم بستر سطح 1

این نوع از زخم‌ها، با عنوان زخم بستر فشاری شناخته می‌شوند. علائمی چون گرمای خفیف در سطح زخم و تغییر رنگ پوست دارند. در این صورت قبل از مراجعه به پزشک، حتما این بستر را با آب و صابون بشویید تا تمیز باشد. این عارضه حتما باید همیشه تمیز نگه داشته شوند که در غیر این صورت عفونت‌های شدید و چالش برانگیزی را به همراه خواهند داشت. برای خشک کردن این زخم‌ها نباید پارچه را بر سطح آنها بکشید و فقط باید به صورت ضربه‌ای بسیار آرام این کار را انجام دهید.

زخم بستر سطح 2

زخم‌های سطح 2 که باز هم در دسته زخم‌های فشاری قرار دارند، تا حدودی پیشرفته‌تر از انواع زخم‌های نوع 1 هستند. بهتر است که در صورت مشاهده زخم‌هایی از این نوع، حتما به یک پزشک درمان زخم مراجعه نمایید تا عواقب ناخوشایندی برای فرد بیمار به وجود نیاید.

زخم بستر نوع 2

زخم بستر سطح 3

اگر زخم سالمند شما به شدتی باشد که در این گروه و گروه‌های بالاتر قرار بگیرد، سریع باید درمان تخصصی برای وی آغاز شود. این نوع زخم بستر سالمندان با تغییر رنگ شدید پوست، درد و سوزش پوست در این نواحی، خشکی پوست، خونریزی و موارد دیگر همراه است.

آیا نیاز به درمان زخم بستر دارید؟ برای اینکار با مطب دکتر مبینی به شماره 9903868631 تماس بگیرید.

عوارض زخم بستر سالمندان

در صورتی که زخم بستر در سالمندان و حتی افراد جوان نیز درمان نشود، عوارض بسیاری را به همراه دارد، مانند:

• ابتلا به عفونت در زخم و نواحی اطراف
  • گسترده شدن سطح زخم و درگیری نواحی اطراف
  • انتقال عفونت به استخوان و مفاصل
  • قرمزی و تغییر رنگ شدید پوست
  • زخم بستر قابلیت سرطانی شدن را دارد.
  • روند پیشرفت زخم بستر به سمت عارضه کشنده سپتیسمی Septicemia

پانسمان زخم بستر سالمندان چگونه است؟

تمیز کردن و پانسمان زخم بستر در افراد سالمند، بسیار حساس است و به عمق زخم بستگی دارد. اگر شما با یک پوست باز شده در اثر زخم بستر رو به رو هستید، به آرامی آن را بشویید و با ضربه‌های بسیار آهسته آن را به طور کامل خشک کنید. زخم بستر در هیچ رده سنی نباید خیس و مرطوب باقی بماند. توصیه بر این است که زخم با محلول سالین شسته و ضدعفونی شود. پانسمان به عنوان یک محافظت کننده در برابر عفونت و نفوذ باکتری از محیط به درون زخم است.

درمان زخم بستر در افراد مسن

برای درمان زخم بستر ابتدا باید معاینات لازم در ارتباط با شدت آن انجام شود. برخی از افراد برای درمان زخم بستر سالمندان خود، به پزشک متخصص درمان زخم مراجعه نمی‌کنند و این فرآیند را در منزل شروع می‌کنند، اما بعد از مدتی متوجه پیشرفت زخم و حتی بروز عفونت‌های شدید می‌شوند، همچنین برداشتن و حذف بافت آسیب دیده زخم، بسیار حساس و دشوار است، بنابراین بهتر است که در صورت مواجهه با این بیماری به یک پزشک خوب در جهت مشاوره و درمان مراجعه کنید.

گاهی پزشک صلاح می‌بیند که برای فرد سالمند که دچار زخم بستر شده است، در حین مراحل درمانی و یا بعد از روش‌های درمان، تشک طبی تجویز کند. سالمندان در این زمان باید حتما بر روی این تشک‌های طبی مخصوص بخوابند تا سطح فشار بر زخم، منفی شود، همچنین توصیه می‌شود تا فرم قرارگیری بستر را تا حدودی تغییر دهید.

آیا درمان خانگی زخم بستر سالمندان امکان پذیر است؟

شما به تنهایی نمی‌توانید تشخیص دهید که زخم بستر در چه سطحی قرار دارد و ممکن است با یک کار اشتباه، باکتری‌ها به درون زخم بستر نفوذ کنند و در نهایت عفونت و چرکی شدن را به وجود آورند. شما می‌توانید برای بهبود دردهای زخم بستر در سالمندان از روش‌های خانگی و سنتی کمک بگیرید، اما بهتر است که روند درمان را به پزشک بسپارید.

آیا میتوان از زخم بستر سالمندان پیشگیری کرد؟

افراد مسنی که به هر دلیلی در بستر به طور ثابت قرار دارند، باید هر چند مدت تغییر موقعیت دهند و اگر این کار از جانب خودشان امکان پذیر نیست، پرستار باید حتما این کار را برای وی انجام دهد تا به مدت طولانی به یک ناحیه فشار وارد نشود. عدم مراقبت از پوست و همچنین عدم رسیدن مواد مغذی به پوست، چنین مشکلاتی را در بردارد.