شاید در رابطه با بیماری پیش‌رونده میوکارد شنیده باشید. زمانی که عضلات قلب ضعیف شده باشد، قادر به خون‌رسانی به سایر اندام‌ها نیست. در بیماری کاردیومیوپاتی عضله قلب بزرگ خواهد شد که ممکن است بافت اسکار نیز ایجاد گردد. بیماری‌های مرتبط با نارسایی قلبی، ریسک بالایی برای افراد به همراه خواهد داشت که باید تحت درمان قرار گیرند. در ادامه این مقاله علائم و راه‌های تشخیص این بیماری را توضیح دادیم.

کاردیومیوپاتی چیست؟

کاردیومیوپاتی یا بیماری ماهیچه قلب، نوعی نارسایی قلبی است. فردی که به این بیماری مبتلا شود، خون‌رسانی توسط ماهیچه‌های قلبش دچار اختلال شده و این ماهیچه توانایی خون‌رسانی کافی به اعضای بدن را از دست می‌دهد. این بیماری دارای علائمی مانند بیماری آریتمی قلب است. ابتلا به این بیماری دارای سطوح مختلفی است، که در ادامه انواع این بیماری را توضیح می‌دهیم.

در کاردیومیوپاتی عضلات قلب بزرگ شده و قدرت خون‌رسانی کم می‌شود.

انواع بیماری کاردیومیوپاتی

این بیماری دارای انواع مختلفی است که در ادامه توضیحی مختصر درباره هر یک خواهیم داد.

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک HCM

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک از شایع‌ترین انواع این دسته از بیماری‌ها است. در طول این بیماری، عضلات بطن و حفره‌های پایینی قلب ضخیم شده و همچنین دیواره جدا کننده سمت چپ و راست قلب سفت و ضخیم می‌شود. بعد از اینکه این مشکلات برای فرد ایجاد شد، حجم بطن برای پمپاژ خون کاهش پیدا می‌کند و خون‌رسانی دچار اختلال می‌گردد. دیگر عوارض این بیماری تغییر در دریچه میترال است.

کاردیومیوپاتی گشاد شده

ابتلا به این بیماری سبب شده که بطن‌ها دچار گشادی و ضعف شوند. این بیماری در ماهیت، پیش‌رونده است، به صورتی که از بطن چپ شروع شده و با گسترش آن، در ناحیه بطن راست هم ایجاد می‌شود. در کاردیومیوپاتی گشاد شده، به علت ضعیف بودن بطن‌ها، پمپاژ خون به درستی انجام نمی‌پذیرد و در ایجاد عارضه‌هایی مانند ضربان نامنظم و لخته خون و نارسایی قلبی نقش بزرگی دارد.

کاردیومیوپاتی محدود کننده

در این مدل از کاردیومیوپاتی، ضعف ماهیچه‌های قلب و سفتی بطن‌ها و دیواره‌های آن ایجاد می‌شود که این امر مانع از باز شدن بطن و خون‌رسانی کامل می‌شود که در انتها باعث بروز بیماری‌های نارسایی قلبی و مشکلات دریچه قلب می‌شود.

دیسپلازی آریتموژنیک بطن راست

این بیماری زمانی رخ می دهد که در بطن راست، بافت چربی جایگزین بافت ماهیچه‌ای می‌شود و در نهایت انتقال سیگنال برای پمپاژ خون دچار اختلال می‌گردد. از عوارض ابتلا به دیسپلازی آریتموژنیک، ایست ناگهانی قلب است که بیشتر در جوانان رخ می‌دهد.

دلایل ابتلا به انواع کاردیومیوپاتی

عوامل مختلفی در ابتلا به بیماری ماهیچه قلب نقش دارند که هم دلایل ارثی دارد، به این‌ صورت که از والدین به فرزندان انتقال پیدا می‌کند و دلیل دیگر، ابتلا به یک عارضه دیگر است.

در کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک، علت ابتلا با احتمال بسیار بالا موارد ارثی بوده و یا به خاطر بیماری فشار خون، دیابت و افزایش سن رخ می‌دهد.

در کاردیومیوپاتی گشاد شونده، عوامل ارثی بسیار تاثیر‌گذار هستند و همچنین مواردی مانند مصرف مشروبات الکلی، استعمال دخانیات و مواد سمی نیز تاثیرگذار هستند. ناگفته نماند عوارض برخی بیماری‌ها مانند حمله قلبی، فشار خون، ایدز و غیره نیز، ابتلا به کاردیومیوپاتی گشاد شونده است. عوامل موثر دیگر در ابتلا به بیماری ماهیچه‌ای گشاد شونده، می‌توان بارداری و عوارض مصرف دارو‌های غیر‌ مجاز را نام برد.

علت ابتلا به بیماری کاردیومیوپاتی محدود کننده، عبارت است از: تولید پروتئین غیر طبیعی در بدن و ابتلا به بیماری‌هایی که باعث التهاب در اندام‌ها می‌شوند. شیمی درمانی نیز یکی از عوامل موثری است که عوارض آن، خود باعث کاردیومیوپاتی محدود کننده می‌شود.

عمده علت بیماری دیسپلازی آریتموژنیک، ارثی است و از والدین به فرزندان ارث می‌رسد.

علائم ابتلا به کاردیومیوپاتی

در صورت ابتلا به این بیماری، در بدن فرد علائم خاصی نمایان نمی‌شود اما با پیشرفت آن به مرور علائم بیماری نمایان خواهد شد، مانند:

• آریتمی قلب
  • درد در قفسه سینه
  • ابتلا به تنگی نفس
  • احساس سرگیجه و بی‌حسی
  • احساس صدای غیر‌ عادی در قلب
  • احساس خستگی و ضعف عضلانی
  • متورم شدن مچ دست و پا و رگ‌های گردن
  • از هوش رفتن در زمان فعالیت سنگین و ورزش

پیشگیری از ابتلا به کاردیومیوپاتی

همان‌طور که گفتیم، مهم‌ترین دلیل ابتلا به کاردیومیوپاتی موارد ارثی هستند که باید ذکر کرد قابل درمان نیستند. معمولاً با تغییر در بعضی عادات و سبک زندگی، از ابتلا به بعضی نارسایی‌های قلبی که منجر به این بیماری می‌شود، می‌توان جلوگیری کرد و خطر ابتلا به این بیماری کاهش می‌یابد، مانند:

• ورزش روزانه
  • داشتن استراحت و خواب کافی
  • کاهش فشار خون و قند خون
  • عدم مصرف سیگار و مواد مخدر
  • عدم مصرف مشروبات الکلی
  • استفاده از رژیم غذایی سالم و کم‌ چربی
  • تمرین کاهش استرس برای انجام فعالیت‌های روزانه
  • درمان و پیشگیری از برخی بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت

تشخیص بیماری کاردیومیوپاتی

برای تشخیص این بیماری متخصص قلب و عروق به بررسی سوابق خانوادگی و معاینات بالینی می‌پردازد. همچنین برای تشخیص به موقع انواع کاردیومیوپاتی، انجام تست‌های تشخیصی در کنار موارد یاد شده توسط متخصص صورت می‌گیرد.

آزمایش خون

یکی از روش‌های تشخیصی در مورد ابتلا به بیماری و همچنین نارسایی‌های قلبی و سایر مشکلات مرتبط با قلب، آزمایش خون است.

اکوکاردیوگرافی

نوع دیگری از تست‌های تشخیصی، اکو قلب است که با استفاده از ارسال امواج صوتی، تصاویری از حرکت قلب و اندازه قلب برای پزشک متخصص نمایان خواهد کرد. در صورت نارسایی و تغییر در شکل ظاهری قلب به انواع عارضه‌های قلبی پی می‌برند.

تست استرس

تشخیص بیماری‌های قلبی در شرایط فعالیت شدید قلب بسیار آسان است. تست استرس که در زمان فعالیت ورزشی انجام می‌شود، در تشخیص این بیماری بسیار موثر است.

درمان کاردیومیوپاتی

برای درمان بیماری کاردیومیوپاتی با توجه به میزان و نوع بیماری در افراد از روش‌های متفاوتی استفاده می‌شود. روش‌های درمان این بیماری عبارتند از:

• درمان توسط تجویز دارو
  • جراحی و استنت‌گذاری قلب
  • عدم مصرف مواد مخدر و مشروبات
  • تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی سالم
  • درمان بیماری‌هایی که در نهایت باعث ابتلا به کاردیومیوپاتی می‌شوند

با توجه به اینکه درمان و تشخیص این بیماری بسیار مهم است، در صورت داشتن علائم مربوط به نارسایی قلب به بهترین متخصص قلب و عروق برای درمان سریع مراجعه کنید. توجه داشته باشید که وجود این بیماری را باید جدی گرفته و از هر گونه درمان خودسرانه و مصرف دارو خودداری نمایید.