چه زمانی مراجعه به بهترین متخصص فشار خون در تهران ضرورت می یابد؟

فشار خون نوعی بیماری شایع و مزمن عروقی است که با علائمی چون درد قفسه سینه، سردرد، سرگیجه و تاری دید نمایان می شود. البته امکان بروز بدون علامت و خاموش آن نیز وجود دارد. امروزه با توجه به سبک نادرست زندگی، ابتلا به این عارضه و عوارض جبران ناپذیر آن افزایش یافته است.

مبتلایان به پرفشاری خون با سوالات بسیاری در زمینه تشخیص و درمان مواجه هستند؛ به عنوان مثال اینکه حد خطرناک فشار خون چقدر است؟ چه زمانی باید به بهترین متخصص فشار خون در تهران مراجعه کرد؟ دلیل افزایش فشار خون چیست؟ در این مقاله پاسخ تمامی این سوالات مورد بررسی قرار گرفته است. با ما تا پایان همراه باشید.

فشار خون چیست؟

فشارخون عنوان نیرویی است که خون به دیواره عروق وارد می کند. این نیرو به عنوان یکی از علائم حیاتی بدن با دو عدد (فشار سیستولیک و دیاستولیک) بیان می شود. نیروی وارده در زمان فعالیت قلب، فشار خون سیستولیک (عدد بیشتر) نام دارد. نیروی مربوط به زمان استراحت قلب نیز فشار خون دیاستولیک (عدد کمتر) است. میزان طبیعی فشار خود در همه افراد یکسان نیست و به شرایط سنی افراد بستگی دارد. اما به طورکل عدد 120 بر 80 میلیمتر جیوه به عنوان فشار خون نرمال معرفی می شود.

افزایش نیروی وارده به دیواره عروق، افزایش فشار خون نام دارد. خون در این عارضه با فشار زیاد درون رگ‌ها جریان یافته و دیواره آن را به تدریج تخریب می کند. معمولاً 140 بر 90 به عنوان فشار خون بالا شناخته می شوند. فشار خون بالای 180 بر 110 نیز بحرانی و کنترل آن نیازمند مراجعه به بهترین متخصص فشار خون در تهران است. برحسب عامل ایجاد کننده، فشار خون به دو شکل اولیه و ثانویه بروز پیدا می کند.

نوع اولیه بدون دلیل خاص، تدریجی و با افزایش سن بروز پیدا می یابد. بیش از ۹۰ درصد بزرگسالان از این نوع فشارخون رنج می برند. نوع ثانویه این عارضه به صورت ناگهانی و با شدت بیشتری ایجاد می شود. عوامل مختلفی در بروز فشارخون ثانویه نقش دارند که از جمله آنها می توان به مصرف دارو، مواد مخدر، بیماری و … اشاره کرد.

بهترین متخصص فشار خون در تهران
بهترین متخصص فشار خون در تهران

پیش فشارخون چیست؟

گروه حد واسطی بین افراد دارای فشار خون طبیعی و فشارخون بالا وجود دارد. در این گروه، فشار خون کمی بالاتر از حد طبیعی قرار می گیرد. اعداد ارائه شده برای فشار خون سیستولیک معادل 120 الی 139 است. این اعداد برای فشارخون دیاستولیک 80 الی 89 در نظر گرفته می شود. نسبت به گروه های سالم امکان بروز بیماری‌های قلبی عروقی در این افراد بیشتر است. به همین دلیل باید زیر نظر بهترین متخصص فشار خون در تهران یک راهکار موثر را برای کاهش فشار خون دنبال کنند.

چه عواملی موجب افزایش فشارخون می‌شود؟

فاکتورهای مختلفی در افزایش فشارخون نقش دارد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

افزایش سن

به طورکلی افراد در سنین سالمندی بیشتر به فشارخون بالا مبتلا می شوند. سن افزایش ابتلا به پرفشاری خون در مردان ۴۵ سالگی است. در این رده سنی جمعیت مردان مبتلا بیش از زنان ارزیابی می شود. افزایش ابتلا در زنان نیز بعد از سن یائسگی رخ می دهد. به همین دلیل زنان در این دوره از زندگی باید به صورت منظم زیر نظر بهترین متخصص فشار خون در تهران قرار داشته باشند. در غیر این صورت به تدریج دچار بیماری های قلبی عروقی می شوند.

داشتن سابقه خانوادگی

در صورت وجود سابقه ابتلا به فشارخون بالا در خانواده، سایر افراد باید به صورت جدی وضعیت سلامتی خود را کنترل کنند. زیرا مطالعات نشان می دهد که این عارضه با ژنتیک در ارتباط است.

ابتلا به بیماری

به عقیده بهترین متخصص فشار خون در تهران در بسیاری از موارد، این عارضه تحت تاثیر بیماری های مختلف بروز پیدا می کند؛ به عنوان مثال احتباس نمک و آب در بدن بیماران کلیوی، افزایش فشار خون را به دنبال دارد. این موضوع عروق بدن را تخریب و مشکلات کلیوی بیماران را دو چندان می‌کند. بیماری دیابت نیز ارتباط مستقیم با افزایش فشار خون دارد. طبق مطالعات صورت گرفته ۶۰ درصد از افراد دیابتی از فشار خون بالا رنج می برند. از دیگر بیماری های تأثیرگذار در افزایش فشار خون می توان به بیماری های غدد درون ریز اشاره کرد.

تماس با دکتر مبینی

تغذیه نامناسب

امروزه نقش تغذیه در افزایش یا کاهش فشارخون بر کسی پوشیده نیست. به همین دلیل بهترین متخصص فشار خون در تهران در کنار رژیم دارویی، دستورالعمل های تغذیه ای مناسب را نیز به بیمار ارائه می کند. مهم ترین نکته در این زمینه کاهش مصرف سدیم است. زیرا این ماده موجب احتباس مایعات در بدن شده و فشار اضافی بر قلب وارد می کند. نتیجه این فرآیند افزایش فشارخون است. میزان مجاز سدیم مصرفی در روز کمتر از ۱۵۰۰ میلی گرم تعیین می شود. غذاهای فرآوری شده بیشترین مقدار سدیم را در خود جای داده اند. به همین دلیل باید تا حد امکان از برنامه غذایی روزانه کنار گذاشته شوند.

استرس و اضطراب

تاکنون مطالعات بسیاری در رابطه با تاثیر استرس بر افزایش فشار خون انجام شده است. در این زمینه مدرکی دال بر نقش استرس در ایجاد عارضه مذکور به صورت طولانی مدت به دست نیامده است. اما هورمون های تولید شده در شرایط استرس و اضطراب با تغییر وضعیت عروق خون و ضربان قلب به صورت موقت فشار خون را افزایش می دهند. علاوه بر استرس، مصرف مشروبات الکلی، دخانیات و مواد مخدر نیز موجب افزایش فشار خون می شود. در نتیجه داشتن سبک زندگی سالم برای کنترل فشار خون الزامی است.

افزایش وزن

براساس تحقیقات صورت گرفته بیش از ۶۵ درصد مبتلایان به فشارخون دچار اضافه وزن هستند. بالا بودن فشار خون در افراد دارای اضافه وزن به بالا بودن انسولین یا قند خون، مقاومت به انسولین، اختلال در خواب یا مصرف غذاهای پرکالری نسبت داده می شود. در BMI بالای ۳۰، میزان شیوع پرفشاری خون ۳۸ الی ۴۰ درصد است. اما در BMI کمتر از ۲۵ تنها ۱۵ درصد افراد به فشار خون بالا مبتلا می شوند. بهترین متخصص فشار خون در تهران برای کنترل فشار افراد چاق، ابتدا کاهش وزن بیمار را مدنظر قرار می دهد. هدف اولیه در افراد چاق کاهش ۵ کیلوگرمی وزن است. این کار علاوه بر کاهش فشار وارده به قلب، اثر داروهای تجویزی را نیز افزایش می دهد.

بهترین متخصص فشار خون در تهران
بهترین متخصص فشار خون در تهران

مصرف بعضی داروها

هر یک از داروها عوارض بخصوصی دارند. در این بین مصرف بعضی داروها و مکمل ها موجب افزایش فشارخون می شود. البته این موضوع برای همه مصرف کنندگان صادق نیست و در بعضی افراد بروز می یابد. عارضه فوق به خصوص برای افرادی که داروهای کنترل کننده فشار خون مصرف می کنند حائز اهمیت است. زیرا اثر داروهای تجویزی را از بین برده و تأثیری در وضعیت بیمار ایجاد نمی کند. به همین دلیل بهترین متخصص فشار خون در تهران حتما درباره سابقه داروهای مصرفی بیمار کسب اطلاع می کند. متداول ترین داروها که موجب افزایش فشار خون می شوند عبارتند از:

  • داروهای مسکن از قبیل استامینوفن، ایبوپروفن، آسپیرین، پیروکسیکام و …
  • داروهای ضد افسردگی از قبیل مونوآمین، ونلافاکسین، فلوکسیتین و …
  • داروهای ضد بارداری
  • داروهای سرماخوردگی حاوی دکونژستانت از قبیل آنتی هیستامین، فنیل آفرین و …
  • مکمل های گیاهی حاوی جینسینگ، شیرین بیان، علف چای، نارنج، ارنیکا
  • داروهای بیولوژیک
  • داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی

علائم فشار خون بالا

فشار خون بالا با علائمی از قبیل سردرد شدید، سرگیجه، تاری دید، تنگی نفس و درد قفسه سینه بروز پیدا می کند. البته هر یک این علائم می‌تواند دلیل دیگری جز فشار بالای خون داشته باشد. اما برای پیشگیری از تبعات جبران ناپذیر این عارضه، مراجعه به بهترین متخصص فشار خون در تهران ضرورت دارد. ناگفته نماند که در بعضی شرایط فشار خون بالا بدون علائم است. این موضوع اهمیت چکاب دائمی فشار خون را بیشتر نشان می دهد. بسیاری از افراد از طریق همین چکاپ های دوره ای متوجه بیماری خود شده و با درمان به موقع از بروز عوارض ناگوار جلوگیری می کنند.

عوارض فشارخون بالا

فشار خون بالا نوعی بیماری مزمن عروقی است که در صورت عدم رسیدگی بسیاری از اندام های بدن را دچار اختلال می کند. به همین دلیل مبتلایان باید در اسرع وقت به بهترین متخصص فشار خون در تهران مراجعه کنند. عوارض فشارخون بالا در موارد زیر خلاصه شده است:

  • افزایش ضخامت عضلات قلب که موجب افزایش فشار به قلب و کاهش طول عمر می شود
  • تنگی عروق سرخرگی که به دلیل رسوب سریع تر چربی در دیواره آنها رخ می دهد
  • سکته قلبی یا مغزی که به دلیل انسداد و ایجاد لخته در عروق رخ می دهد
  • پارگی عروق و خونریزی مغزی که منجر به اختلال در تکلم، بینایی، اعضای حرکتی و … می شود
  • آسیب به کلیه یا نارسایی کلیوی
  • آسیب به اعصاب بینایی که منجر به تاری دید، خونریزی و نابینایی می شود

بهترین متخصص فشار خون در تهران برای درمان این عارضه از چه روشی استفاده می کند؟

بهترین متخصص فشار خون در تهران برحسب سن، جنسیت، شدت عارضه و شرایط بیمار از روش های درمانی مختلفی استفاده می کند. پرفشاری خون در درجات خفیف، با اصلاح سبک زندگی (رژیم غذایی مناسب و تحرک کافی) کنترل می شود. بهترین متخصص فشار خون در تهران در صورت پاسخگو نبودن این راهکارها در کاهش فشار خون، به تجویز دارو اقدام می کند. داروهای مختلفی در این زمینه وجود دارند که تجویز هر یک از آنها برحسب شرایط بیمار صورت می گیرد. به همین دلیل مصرف خودسرانه این داروها به هیچ عنوان توصیه نمی شود. متداول ترین داروهای تجویزی در این زمینه عبارتند از:

  • دیورتیک (قرص آب)؛ داروهایی که از طریق افزایش ادرار، آب و نمک اضافی بدن را دفع کرده و موجب کاهش فشار خون می شوند
  • مسدود کننده بتا؛ دارویی که با کاهش ضربان قلب فشار خون را کمتر می کند.
  • مهار کننده ACE (آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین)؛ دارویی که با کاهش ماده ای تحت عنوان آنژیوتانسین از تنگ شدن عروق جلوگیری می کند.
     ARB؛ دارویی که گیرنده های آنژیوتانسین را متوقف کرده و از تأثیرات این ماده شیمیایی جلوگیری می کند.
  • مسدود کننده های کانال کلسیم؛ این داروها با کند کردن انقباض قلب، فشار خون را کاهش می دهند.
  • رقیق کننده های خون (وازودیلاتورها)؛ این داروها با جریان دادن راحت تر خون داخل رگ ها، فشار خون را کاهش می دهند.
بهترین متخصص فشار خون در تهران
بهترین متخصص فشار خون در تهران

مراجعه به پزشک

افراد مبتلا به فشار خون باید تحت نظر پزشک باشند زیرا در صورتی که هیچ اقدام درمانی جهت رفع این مشکل انجام نشود، می توانند دچار عوارضی مانند سکته قلبی، سکته مغزی، بیماری های کلیوی و مرگ‌های زودرس شوند. به همین دلیل است که بیماری فشارخون بالا با عنوان ” قاتل خاموش ” شناخته می‌شود. در صورتی که دارای فشار خون هستید می توانید برای درمان و کنترل بیماری به مطب دکتر محمدرضا مبینی متخصص بیماری های قلب و واریس مراجعه کنید.

هزینه درمان فشار خون چه قدر است؟

هزینه به عوامل مختلف بستگی دارد. برای دریافت هزینه و رزرو وقت در کلینیک تخصصی قلب و عروق با شماره ۰۹۹۰۳۸۶۸۶۳۱ یا ۰۲۱۲۲۲۶۵۱۵۰ تماس بگیرید.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 2 عدد و میانگین امتیازها 5]

2 دیدگاه

  • سلام. آیا تستهای لازم برای فشار خون را انجام میدهید؟حدود 4 روز هست مشکل پیدا کردم. البته شاید مشکلم به خاطر فشار خون نباشه.

    • سلام وقت بخیر. کارهای مربوط به فشار خون را انجام میدهیم. با توجه به اینکه توضیح ندادید که چه مشکلی دارید ، به همین دلیل بهتر است ابتدا شما را معاینه کنیم تا بفهمیم بیماری شما از چی هست و آیا ارتباطی با فشار خون دارد یا خیر. برای دریافت نوبت فشار خون لطفاً با کلینیک ما به شماره ۰۹۹۰۳۸۶۸۶۳۱ تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *