قلب یکی از مهم ترین و پیچیده ترین ماهیچه های قلب انسان به شمار می رود که در معرض آسیب های بسیاری قرار دارد. عوامل متعددی چون افزایش سن، کم تحرکی، تغذیه نامناسب، ژنتیک و… باعث اختلال در عملکرد قلب و بروز بیماری های قلبی می شوند. سالانه درصد بالایی از افراد به دلیل وجود بیماری های قلبی و انسداد رگ ها جان خود را از دست می دهند.

آنژین قلبی یکی از انواع بیماری هایی است باعث احساس درد در قفسه سینه و بروز مشکلات جدی در فرد می شود. آنژین قلبی یا Angina Pectoris در صورت درمان نشدن باعث بروز حمله قلبی می شود. به همین دلیل بر آن شدیم تا در این مقاله به توضیح بیماری آنژین قلبی بپردازیم. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

بیماری آنژین قلبی چیست؟

آنژین قلبی یکی از انواع بیماری های قلبی است که در بیشتر مواقع به دلیل تجمع چربی در رگ ها و مسدود شدن عروق کرونری ایجاد می شود. در این بیماری به دلیل بسته شدن عروق کرونر، خون کافی به برخی از ماهیچه های قلب نمی رسد. نرسیدن خون به ماهیچه های قلب باعث بروز عوارضی چون سر گیجه، درد در ناحیه قفس سینه و… می شود.

این بیماری معمولاً در مراحل اولیه با انواع دارو و تغذیه مناسب درمان می شود. در صورتی که میزان چربی در عروق کرونر بالا باشد منجر به بسته شدن یا تنگ شدن عروق می شود. این بیماری معمولاً در افرادی که دارای بیماری هایی چون دیابت، فشار خون بالا، نارسایی قلبی و… بیشتر اتفاق می افتد.

انواع آنژین قلبی

بیماری آنژین قلبی در بدن هر فرد متفاوت است و با توجه به شرایط جسمانی فرد ایجاد می شود. معمولاً بیشتر کسانی از غذاهای پر چرب استفاده می کنند به این بیماری مبتلا می شوند. به طور کلی بیماری آنژین قلبی به شکل های مختلفی باعث آسیب به فرد می شود که عبارتند از:

آنژین پایدار

یکی از انواع آنژین قلبی که بیشتر افراد به آن مبتلا می شوند، آنژین پایدار است. در آنژین پایدار علائم بیماری الگوی مشخصی دارند و معمولاً در حین انجام فعالیت های سنگین، حرکات ورزشی، فشار عصبی و… شدت علائم بیشتر می شود. بیشتر پزشکان در مراحل اولیه از دارو و تغییر سبک زندگی استفاده می کنند.

آنژین ناپایدار

آنژین ناپایدار نسبت به آنژین پایدار با خطرات بیشتری همراه است. این نوع آنژین معمولاً در زمان استراحت اتفاق می افتد و روند مشخصی ندارد. آنژین ناپایدار یکی از عواملی است که باعث ایجاد حمله قلبی در فرد می شود. به همین دلیل بهتر است افراد مبتلا به بیماری آنژین ناپایدار زیر نظر پزشک متخصص قرار بگیرند.

آنژین میکروواسکولار: یکی از انواع بیماری آنژین قلبی است که معمولاً در زنان اتفاق می افتد. آنژین میکروواسکولار به دلیل اختلال در کارکرد عروق کرونری و نرسیدن اکسیژن به ماهیچه های قلب ایجاد می شود. علائم این بیماری بین 10 تا 30 دقیقه در فرد ادامه پیدا می کند.

درمان بیماری آنژین قلبی
درمان بیماری آنژین قلبی

علت ایجاد بیماری آنژین قلبی

عوامل متعددی هستند که باعث بروز این بیماری در فرد می شوند اما معمولاً بیشترین عاملی که باعث ایجاد بیماری آنژین قلبی در فرد می شوند، بسته شدن عروق کرونری به دلیل بالا بودن میزان کلسترول است. در صورتی که چربی خون در بدن فرد بالا باشد، کلسترول به دیواره عروق کرونری قلب متصل می شود و باعث ایجاد برجستگی در دیواره آن می شود. این برجستگی ها به مروز زمان باعث بسته شدن عروق کرونری قلب و نرسیدن خون به ماهیچه های قلب می شوند. به همین علت بیماری آنژین قلبی ایجاد می شود.

علائم بیماری آنژین قلبی

آنژین قلبی که به دلیل تنگی یا بسته شدن عروق کرونری ایجاد می شوند در مراحل اولیه با علائم چندانی همراه نیستند، اما بعد از پیشروی بیماری و بسته شدن بیشتر از 50 درصد رگ علائم بیماری آنژین قلبی در فرد نمایان می شوند. علائم بیماری آنژین قلبی عبارتند از:

  • تهوع و سر درد
  • احساس درد در قفسه سینه
  • خستگی و ضعف در عضلات
  • احساس خفگی و سنگین شدن قلب
  • فشار و سوزش در قفسه سینه
  • احساس درد در گردن، چانه، شانه، کمر و…

درمان بیماری آنژین قلبی

کسانی که از بیماری آنژین قلبی رنج می برند باید برای درمان بیماری به متخصص قلب و عروق مراجعه کنند. پزشک متخصص با توجه به نوع آنژین قلب از روش های مختلفی برای درمان این بیماری استفاده می کند. روش های درمان بیماری آنژین قلبی عبارتند از:

به روش غیر جراحی

در صورتی که بیماری آنژین قلبی با علائم چندانی همراه نباشد، پزشک متخصص از روش های غیر تهاجمی برای درمان آنژین قلبی استفاده می کند. معمولاً در روش های غیر تهاجمی پزشک متخصص با استفاده از انواع دارو و تغییر سبک زندگی فرد از پیشروی این بیماری جلوگیری می کند و علائم آن را کاهش می دهد. در این روش درمان از انواع داروهای ضد پلاکت، ضد چربی، داروهای بتابلوکر، نیتروگلیسیرین و… برای کاهش عوارض و جلوگیری از تجمع چربی در عروق کرونر استفاده می کنند.

به روش جراحی

درمان بیماری آنژین قلبی به روش جراحی معمولاً برای کسانی که بعد از مصرف دارو به نتایج مفید دست نیافته اند یا دارای رگ های مسدود شده هستند انجام می شود. در این روش برای درمان آنژین قلبی از استنت یا عمل جراحی بای پس استفاده می کنند. بالون، استنت یا عمل جراحی قلب باز از روش های تهاجمی برای درمان بیماری آنژین قلبی هستند که باعث کاهش علائم این بیماری در فرد می شوند.

درمان بیماری آنژین قلبی
درمان بیماری آنژین قلبی

مراجعه به پزشک

در این مقاله به بررسی درمان بیماری آنژین قلبی پرداختیم. بیماری آنژین قلبی که به صورت پایدار و ناپایدار باعث نرسیدن خون به ماهیچه قلب و احساس درد در قفسه سینه می شود، در صورت درمان نشدن با عوارض بسیاری همراه است. به همین دلیل توصیه می شود کسانی که از بیماری آنژین قلبی رنج می برند برای درمان به متخصص قلب و عروق مراجعه کنند.

کسانی که در ناحیه قفسه سینه و اطراف آن با مشکلاتی چون سنگینی نفس، درد و… همراه هستند، می توانند برای درمان به صورت حضوری به مطب دکتر محمد رضا مبینی متخصص قلب و عروق مراجعه کنند. دکتر محمد رضا مبینی بعد از انجام معاینات و گرفتن شرح حال از بیماری برای درمان بیماری به روش جراحی و غیر جراحی اقدام می کند.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 1 عدد و میانگین امتیازها 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *