ممکن است تاکنون با اصطلاح پایین بودن اکسیژن خون آشنا شده باشید، اما اطلاعات درستی در این رابطه نداشته باشید. آیا زمانی که نفس شما تنگ می‌شود یعنی اکسیژن خون شما پایین آمده است؟ این مورد را در دوران بیماری کرونا زیاد مشاهده می‌کردید، اما آیا می‌دانید علت پیدایش این مشکل چیست و چگونه باید به درمان آن بپردازید؟ در این مقاله در رابطه با پایین بودن سطح اکسیژن خون به طور جامع صحبت خواهیم کرد.

پایین بودن اکسیژن خون به چه معناست؟

این مشکل که با نام علمی هیپوکسمی شناخته می‌شود، گاهی دارای هیچ علامتی نیست و به عنوان یک مشکل خاموش در فرد پیشرفت می‌کند. گاهی برخی افراد دچار تنگی نفس می‌شوند و یا این احساس را دارند که سطح اکسیژن در خون آنها پایین آمده است اما در نهایت پس از بررسی‌ها متوجه می‌شوند که مشکلی در این رابطه ندارند و حتی میزان اکسیژن خون آنها خوب است. حال در مقابل برخی افراد بعد از مراجعه برای یک بیماری و یا چکاپ، متوجه می‌شوند که دارای سطح پایین هیپوکسمی جدی هستند. در هر صورت هر فرد با احساس اینکه اکسیژن خون از حالت اشباع خارج شده است، باید به بهترین متخصص قلب مراجعه نمایید. سطح اکسیژن خون با دستگاه پالس اکسی‌متر و آزمایش ABG قابل اندازه‎‌گیری است.

سطح طبیعی اکسیژن در خون چقدر است؟

اکسیژن خون برای افراد سالم بالای 90 است و میانگین 90 تا 100 است. در صورتی که میزان اکسیژن از این حد پایین‌تر برود، فرد تا حدودی احساس سنگینی و کمبود اکسیژن خواهد داشت که اغلب در این حالت فرد به طور عمیق‌تر و با سرعت بیشتری سعی بر تنفس دارد. در افراد میانسال که از دخانیات استفاده می‌کنند، سطح اکسیژن کمتر از 70 خطرناک است و باید سریع تحت نظر متخصص قلب قرار بگیرند‌‌، اگر اکسیژن با همین روند کاهش یابد، فرد به کما می‌رود.

اکسیژن خون افراد سالم بالای 90 است.
اکسیژن خون افراد سالم بالای 90 است.

علائم پایین بودن اکسیژن خون

  • تنگی نفس
  • غش کردن
  • خواب آلودگی
  • درد قفسه سینه
  • تنفس بسیار سریع
  • تعریق بیش از حد
  • تحریک پذیری عصبی
  • احساس ناخوشی و بالا و پایین شدن ضربان قلب

عوامل موثر در کاهش اکسیژن خون

به طور کلی عوامل زیادی موجب کاهش سطح اکسیژن در خون می‌شوند که عبارتند از:

  • نقایص قلبی
  • آپنه خواب
  • سکته قلبی
  • بیماری‌های قلبی
  • بیماری‌های ریوی
  • اثر ارتفاعات بالا بر قلب

این موارد از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر اکسیژن خون هستند.

نحوه درمان اکسیژن خون پایین

برای درمان این مشکل باید به یک متخصص قلب و عروق خوب مراجعه نمایید. پزشک در ابتدا به بررسی علت پیدایش این مشکل می‌پردازد و سپس برای روند بهبودی از درمان‌های دارویی شروع می‌کند. روش‌های درمانی متفاوتی برای رفع این مشکل وجود دارد که ابتدا باید مشخص شود کدام یک برای شرایط شما مناسب‌تر است.

بیماران برای بهبود باید در کنار روند درمانی، برخی از عادات غذایی خود را تغییر دهند. در این مدت نباید غذاهای اشباع از چربی استفاده نمایند و بهتر است که مصرف میوه‌ها را افزایش دهند.

چگونه میتوان از کاهش اکسیژن خون جلوگیری کرد؟

برای جلوگیری از بروز این مشکل، باید از عوامل موثر در پیدایش آن جلوگیری کنید. شما باید ریه و قلب خود را در حالت سلامت نگه دارید تا با این‌گونه اختلالات مواجه نشوید. تمامی افراد از رده میانسالی به بعد باید به طور دوره‌ای 6 ماهه و یا سالانه چکاپ سلامت قلب انجام دهند. متأسفانه بسیاری از افراد از این مورد غافل می‌شوند.

آیا کمبود اکسیژن خون موجب مرگ میشود؟

بدن انسان دارای مقاومت بسیار بالا است و کمبود اکسیژن در خون به تنهایی عاملی برای مرگ بشمار نمی‌رود، اما مشکلات دیگری را به همراه می‌آورد که ممکن است آن، مسبب مرگ فرد شود. در صورتی که اکسیژن برای چند ثانیه کامل قطع شود، دستگاه‌های حیاتی فرد را با اختلال مواجه می‌سازد. در واقع آنچه سریع‌تر مرگ را برای فرد رقم می‌زند، تنفس کربن دی اکسید کربن است که اثر بسیاری بر قلب و ریه فرد دارد.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 44 عدد و میانگین امتیازها 3.9]

3 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *