تنگی دریچه آئورت یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که معمولاً در سنین بالا باعث درد در قفسه سینه و تنگی نفس می‌شود. این عارضه ممکن است به صورت مادرزادی و اکتسابی باعث اختلال در عملکرد قلب شود. دریچه آئورت باعث انتقال خون از سرخرگ آئورت به کل بدن می‌شود. تنگ شدن دریچه آئورت باعث کاهش جریان خون در بدن می‌شود که این اختلال باعث سخت‌تر کار کردن قلب برای پمپاژ خون می‌شود.

تنگی دریچه آئورت با علائم متفاوتی همراه است و معمولاً باعث بروز مشکلاتی در حین نفس کشیدن و احساس ضعف می‌شود. به همین دلیل بهتر است برای درمان و تشخیص تنگی دریچه آئورت به پزشک متخصص قلب مراجعه شود. در این مقاله به بررسی درمان و روش‌های تنگی دریچه آئورت می‌پردازیم. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

بیماری تنگی دریچه آئورت چیست؟

یکی از انواع بیماری‌های قلبی، تنگی دریچه آئورت است. آئورت بزرگ‌ترین سرخرگ قلب است که وظیفه خون رسانی به کل بدن را بر عهده دارد. در انتهای سرخرگ آئورت دریچه‌ای سه لختی به نام دریچه آئورت قرار دارد که در هنگام باز شدن باعث انتقال خون به نواحی مختلف بدن می‌شود. تنگی دریچه آئورت که معمولاً به دلیل انسداد کلسیم در اطراف دریچه ایجاد می‌شود، باعث کاهش جریان خون در بدن می‌شود.

زمانی که دریچه آئورت تنگ می‌شود عمل پمپاژ کردن خون به سختی و با فشار زیاد انجام می‌شود. فشاری که در هنگام پمپاژ کردن خون به ماهیچه‌های قلب وارد می‌شود، باعث ضعیف شدن ماهیچه‌ها می‌شود. تنگی دریچه آئورت باعث بروز مشکلاتی از قبیل خون ریزی، لخته شدن خون، سکته مغزی و مشکلات دیگر می‌شود؛ بنابراین توصیه می‌شود در صورت داشتن علائم این بیماری هر چه سریع‌تر به پزشک متخصص مراجعه شود.

درمان و روش های تشخیص تنگی دریچه آئورت
درمان و روش های تشخیص تنگی دریچه آئورت

روش های تشخیص تنگی دریچه آئورت

اختلال تنگی دریچه آئورت در بدن هر فرد با علائم مختلفی همراه است. بسیاری از افراد در صورت داشتن اختلال تنگی دریچه آئورت از مشکلاتی چون کاهش وزن، تنگی نفس، خستگی شدید، احساس درد در قفسه سینه، صدای غیر طبیعی قلب و… رنج می‌برند. برخی از افراد با وجود داشتن این بیماری با علائمی خاصی همراه نیستند. بهترین راه برای تشخیص بیماری تنگی دریچه آئورت مراجعه به پزشک است. پزشک متخصص از طریق انجام معاینات و تست‌های مختلف از وجود این بیماری در قلب اطمینان حاصل می‌کند. روش‌های تشخیص تنگی دریچه آئورت توسط متخصص قلب عبارتند از:

تست ورزش

یکی از تست‌هایی که به پزشک متخصص کمک می‌کند تا از وجود این اختلال در قلب مطمئن شود، تست ورزش است. تست ورزش یکی از روش‌های تشخیص مشکلات قلبی است که در آن وضعیت قلب را حین انجام فعالیت‌های مختلف بررسی می‌کنند. با انجام این تست وضعیت تنگی دریچه آئورت مشخص می‌شود. معمولاً کسانی که از تنگی دریچه آئورت رنج می‌برند حین ورزش کردن با علائمی چون تنگی نفس و ضعف و خستگی همراه هستند.

اکوکاردیوگرام

اکوکاردیوگرام یکی از روش‌های تشخیص بیماری‌های قلب مانند تنگی دریچه آئورت است که توسط متخصصان قلب انجام می‌شود. این آزمایش با استفاده از امواج صوتی انجام می‌شود و حرکات قلب را نشان می‌دهد. اکوکاردیوم به شکل‌های مختلفی انجام می‌شود که معمولاً برای دیدن جزئیات تنگی دریچه آئورت از روش اکوکاردیوگرام ترانسفو ژال استفاده می‌کنند.

اسکن توموگرافی کامپیوتری قلبی (CT)

متخصص قلب برای تعیین وضعیت دریچه آئورت و اندازه گیری میزان تنگی از اسکن توموگرافی قلبی استفاده می‌کنند. در این روش با تاباندن اشعه ایکس به قلب تصاویر واضحی را از دریچه قلب به دست می‌آورند.

الکتروکاردیوگرام

الکتروکاردیوگرام یکی از آزمایشاتی است که در آن ریتم‌ها و صداهای غیر طبیعی قلب مشخص می‌شوند. هر گونه حفره و تنگی در قلب باعث ایجاد صداهای غیر طبیعی در قلب می‌شود که از طریق الکتروکاردیوگرام تشخیص داده می‌شود.

درمان تنگی دریچه آئورت

روش درمان تنگی دریچه آئورت با توجه به میزان تنگی و شرایط جسمانی بیمار تعیین می‌شود. در برخی از موارد فرد بیمار با وجود داشتن اختلال تنگی دریچه آئورت علائم چندانی ندارد و با رعایت برخی از توصیه‌های پزشکی و مصرف دارو درمان می‌شود. در صورتی که فردی به دلیل بیماری تنگی دریچه آئورت با علائم شدیدی همراه است، باید از طریق جراحی برای درمان تنگی دریچه آئورت اقدام کند. روش‌های درمان تنگی دریچه آئورت عبارتند از:

ترمیم دریچه آئورت

یکی از روش‌های درمان تنگی دریچه آئورت، ترمیم دریچه است. در این روش از طریق جراحی با استفاده از ابزارهای خاصی لت‌های دریچه را از یک دیگر جدا می‌کنند. والووپلاستی با بالون یکی از راه‌های ترمیم دریچه آئورت است که در آن از طریق لوله و کاتر لت‌های دریچه آئورت را از هم باز می‌کنند. معمولاً برای درمان کودکانی که به صورت مادرزادی از بیماری تنگی دریچه آئورت رنج می‌برند از این روش استفاده می‌کنند.

تعویض دریچه آئورت

در بیشتر موارد برای درمان تنگی دریچه در حین جراحی آن را تعویض می‌کنند. در این روش دریچه آسیب دیده از قلب خارج می‌شود و دریچه جدید جایگزین آن می‌شود. دریچه جدید معمولاً از بافت قلب انسان نیز ساخته می‌شود. دریچه‌های مکانیکی به‌مرورزمان کارایی خود را از دست می‌دهند و ممکن است شخص بار دیگر نیاز به جراحی داشته باشد.

درمان و روش های تشخیص تنگی دریچه آئورت
درمان و روش های تشخیص تنگی دریچه آئورت

مراجعه به پزشک

در این مقاله به بررسی درمان و روش‌های تشخیص تنگی دریچه آئورت پرداختیم. این دریچه سه لختی نقش مهمی در انتقال جریان خون به بخش‌های مختلف بدن ایفا می‌کند، در صورت تنگی دریچه آئورت مشکلاتی چون احساس ضعف، درد در ناحیه سینه، خستگی، لخته شدن خون، تنگی نفس و… به وجود می‌آید.

به همین علت بهتر است برای درمان تنگی دریچه آئورت هر چه سریع‌تر به پزشک متخصص قلب مراجعه شود. دکتر محمد رضا مبینی متخصص قلب و عروق با توجه به وضعیت بیمار از روش‌های غیر جراحی و جراحی برای درمان تنگی دریچه آئورت اقدام می‌کند. شما می‌توانید با مراجعه حضوری به مطب دکتر محمد رضا مبینی برای درمان مشکلات قلب خود اقدام کنید.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 1 عدد و میانگین امتیازها 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *