اسکلروتراپی یک روش زیبایی مورد تایید FDA است که برای درمان رگ‌های واریسی و رگ‌های عنکبوتی استفاده می‌شود. در این روش متخصص واریس با استفاده از یک سوزن ظریف، یک محلول استریل شده را مستقیماً به ناحیه آسیب دیده تزریق می‌کند تا با ایجاد اسکار، ورید یا شریان آسیب دیده را ببندد. برای بسیاری از افراد، این یک راه مؤثر برای از بین بردن ظاهر ناخوشایند ناشی از واریس است.

در ادامه به بررسی فاکتورهای مؤثر بر هزینه اسکلروتراپی و همه موارد مربوط به این روش درمان واریس پرداختیم.

اسکلروتراپی چیست و چگونه انجام میشود؟

شبکه خون‌رسانی بدن از سیاهرگ، سرخرگ و مویرگ تشکیل شده است که دریچه‌های موجود در سیاهرگ برای انتقال خون به قلب کمک می‌کنند. اختلال در این دریچه‌ها باعث کاهش خون‌رسانی به قلب و افزایش فشار خون در عروق می‌شود، که در نتیجه رگ‌های واریسی شکل می‌گیرند. واریس‌ها ممکن است در رگ‌های سطحی یا عمقی باشند و معمولاً با طنابی شدن رگ‌ها همراه هستند.

عوامل مختلفی در اختلال عملکرد دریچه‌های سیاهرگی نقش دارند که از جمله آنها می‌توان به تغییرات هورمونی، افزایش وزن، افزایش سن و ایستادن‌های طولانی مدت اشاره کرد. واریس با گذشت زمان شدت یافته و عروق درگیر با آن نیز افزایش می‌یابد. به همین دلیل باید به محض مشاهده علائم ظاهری یا مواردی چون درد، بی‌حسی، سنگینی و سوزش پاها، به پزشک متخصص مراجعه کنید.

پزشک در صورت تایید ابتلای شما به این عارضه، روش‌های مختلف درمانی را بررسی می‌کند. لیزر درمانی، اسکلروتراپی واریس پا، جراحی، رادیو فرکانسی و برخی روش‌های دیگر از جمله این موارد هستند. انتخاب مناسب‌ترین روش درمان برحسب شرایط فرد مبتلا انجام می‌شود.

اسکلروتراپی واریس پا روشی برای خشکاندن رگ‌های معیوب و متورم با تزریق محلول مخصوص (اسکلروزانت) به داخل آنها است. این ماده التهاب شدید دیواره داخل رگ را به دنبال دارد. در نتیجه رگ به دلیل تورم شدید به هم چسبیده و به بافت اسکار تبدیل می‌شود. بافت اسکار نیز به مرور زمان از بین می‌رود.

فاکتورهای مؤثر بر هزینه اسکلروتراپی واریس پا

موارد زیادی را می‌توان برای ارزیابی هزینه اسکلروتراپی واریس پا در نظر گرفت؛ از غلظت‌های اسکلروز کننده و حجم مورد نیاز تا ویژگی‌های بیمار مانند رنگ پوست و اندازه وریدهای آسیب دیده، عوامل مهمی هستند که در تعیین قیمت اسکلروتراپی نظر گرفته می‌شوند. علاوه بر این، پزشک و بیمه شما نیز بر قیمت اسکلروتراپی تأثیر می‌گذارد.

بنابراین عواملی که در کل هزینه اسکلروتراپی باید در نظر گرفته شود عبارتند از:

میزان و شدت واریس

هرچه گستردگی و شدت رگ‌های واریسی بیشتر باشد، به جلسات درمانی بیشتر و در نتیجه هزینه بیشتری نیاز خواهد بود. در واقع عروق کوچکتر ممکن است به تزریق اسکلروزانت کمتری نیاز داشته باشند و نسبت به وریدهای بزرگتر هزینه کمتری داشته باشند. به طور مشابه، درمان چندین عروق در یک جلسه می‌تواند هزینه‌های کلی را کاهش دهد.

نوع محلول اسکلروزانت

از آن‌جایی که محلول‌های مختلف اسکلروتراپی با قیمت‌های متفاوت در بازار موجود است، نوع محلول مورد استفاده پزشک شما در هزینه نهایی اثرگذار خواهد بود.

تجربه و تخصص پزشک

تخصص و تجربه پزشک، عامل مهمی در تعیین هزینه کل پروسه درمان شما خواهد بود. از طرفی تکنیک و ابزاری که هر پزشک استفاده می‌کند نیز متفاوت بوده و ممکن است هزینه عمل را تغییر دهد.

تعداد درمان های مورد نیاز

درمان اسکلروتراپی معمولاً به صورت سرپایی انجام می‌شود و از 15 دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد. بسیاری از بیماران برای کسب بهترین نتیجه به چندین جلسه اسکلروتراپی نیاز دارند. همچنین از آنجایی که وریدهای واریسی و وریدهای عنکبوتی عود کننده هستند، ممکن است لازم باشد برای یک جلسه اسکلروتراپی دوباره به کلینیک مراجعه کنید. پیشنهاد می‌کنیم با مطالعه مقاله انواع واریس پا بیشتر با موضوع آشنا شوید.

لوازم جانبی بازیابی پس از اسکلروتراپی

پس از اسکلروتراپی، هزینه لوازم ریکاوری وریدهای واریسی بسته به عوامل بی‌شماری می‌تواند متفاوت باشد. جوراب‌های فشاری یا سایر پوشش‌های فشاری اغلب برای درمان رگ‌های واریسی که با اسکلروتراپی درمان شدند، ضروری هستند. بسته به نوع و کیفیت جوراب واریس انتخابی، قیمت‌ها می‌تواند متغیر باشد. در مواردی نیز از اشکال جایگزین درمان فشرده‌سازی مانند کرم، ژل یا کرم به جای جوراب واریس برای مبارزه با تورم بعد از جلسات اسکلروتراپی استفاده می‌شود که هزینه‌ها را تغییر خواهد داد.

موقعیت جغرافیایی

هزینه اسکلروتراپی در شهرهای بزرگ مثل تهران معمولاً بیشتر از شهرهای کوچک است.

آیا بیمه اسکلروتراپی را پوشش میدهد؟

اسکلروتراپی معمولاً یک عمل زیبایی در نظر گرفته می‌شود؛ بنابراین شرکت‌های بیمه هزینه درمان اسکلروتراپی را پوشش نمی‌دهند، اما اگر اسکلروتراپی برای شرایطی مانند لخته شدن خون وریدی انجام شود، ممکن است پوشش دهند. توصیه می‌کنیم با شرکت بیمه خود تماس بگیرید و از آنها در مورد پوشش جلسات اسکلروتراپی سوال کنید.

نحوه انجام اسکلروتراپی واریس

درمان واریس اسکلروتراپی نیازی به بستری در بیمارستان ندارد؛ بلکه در مطب پزشک انجام می‌شود. افراد مبتلا به واریس باید پیش از هر اقدامی شرح کاملی از سابقه پزشکی و داروهای مصرفی خود را در اختیار پزشک معالج قرار دهند، زیرا بعضی داروها مانند داروهای ضد التهاب و آنتی‌بیوتیک عملکرد ماده اسکلروزانت را با اختلال رو‌به‌رو می‌کنند.

اولین مرحله انجام این کار، ضدعفونی کردن محدوده مورد نظر است. سپس محلول مربوطه با استفاده از تعدادی سوزن نازک به داخل رگ تزریق می‌شود. بروز مقداری درد و ناراحتی در زمان تزریق طبیعی است اما بعد از چند دقیقه برطرف می‌شود. تزریق برای تمامی‌ رگ‌های معیوب صورت می‌گیرد. بانداژ محدوده تحت درمان بلافاصله بعد از تزریق، عوارض حاصل از این روش را به حداقل می‌رساند. همچنین بعد از تزریق، ماساژ محل برای جلوگیری از بازگشت خون به رگ انجام می‌شود.

اسکلروتراپی واریس پا توسط دکتر مبینی
اسکلروتراپی واریس پا توسط دکتر مبینی

داروی اسکلروتراپی واریس چیست؟

اسکلروزانت یکی از داروهای محلولی است که برای درمان مویرگ‌های عنکبوتی در روش اسکلروتراپی به طور مستقیم به وریدهای واریسی تزریق می‌شود. البته داروهای دیگری نظیر فیبرووین، پولی دوکانول و بسیاری محلول‌های دیگر وجود دارند که ممکن است برای این روش درمانی مورد استفاده قرار گیرند.

اینکه متخصص اسکلروتراپی واریس پا برای بیمار از چه محلول دارویی استفاده کند، به شرایط فرد و شدت رگ‌های واریسی بستگی دارد. داروهایی که در این روش استفاده می‌شوند دارای دو نوع فوم اسکلروتراپی و اسکلروتراپی مایع هستند. حالت مایع این داروها بیشتر برای رگ‌های ریز عنکبوتی و از نوع فوم آن برای درمان رگ‌های برجسته استفاده می‌شوند.

بعد از اینکه داروی اسکلروتراپی در جلسات متعدد با جداره رگ‌ها در تماس بود، به مرور زمان رگ‌های ملتهب و آسیب دیده توسط بدن جذب می‌شوند و از بین می‌روند. تمامی داروهای مرتبط با روش اسکلروتراپی دارای تاییدیه FDA یا همان سازمان غذا و دارو کشور آمریکا هستند.

اسکلروتراپی واریس پا در چند جلسه انجام میشود؟

انجام این کار در یک یا چند جلسه درمانی بنا به تشخیص پزشک است. پزشک برای تعیین این موضوع مواردی چون محدوده درگیر، وضعیت جسمانی بیمار و اندازه رگ را بررسی می‌کند. تعداد جلسات درمانی در همه افراد یکسان نیست. در بیشتر موارد درمان در یک جلسه کامل می‌شود، اما در بعضی موارد هم تعداد جلسات 3 تا 6 مرتبه افزایش می‌یابد. مدت زمان هر جلسه درمانی بین 30 تا 45 دقیقه متغیر است.

بین هر جلسه اسکلروتراپی چقدر فاصله باشد؟

برای درمان رگ‌های واریسی به تعداد زیادی جلسه اسکلروتراپی نیاز نیست اما بهتر است بین هر جلسه حدود 4 تا 6 هفته فاصله زمانی در نظر گرفته شود. افرادی که دارای عروق عنکبوتی وسیع هستند، شاید به تعداد جلسات بیشتری نسبت به سایر افراد نیاز داشته باشند.

اسکلروتراپی واریس پا چقدر تأثیرگذار است؟

میزان موفقیت این روش 75 تا 90 درصد است و پاسخ‌دهی رگ‌های معیوب به این روش بر حسب نوع واریس متفاوت است. به عنوان مثال برای مشاهده نتیجه در واریس‌های بزرگ باید به مدت 3 تا 4 ماه صبر کرد. این در حالی است که واریس عنکبوتی و کوچک بعد از گذشت 6 هفته به درمان پاسخ می‌دهند. برای آشنایی بیشتر با واریس عنکبوتی روی لینک کلیک کنید. امکان بازگشت رگ‌های درمان شده با اسکلروتراپی وجود ندارد، اما فرد می‌تواند این عارضه را در سایر رگ‌های خود تجربه کند.

آیا اسکلروتراپی مویرگ های قرمز صورت را هم از بین میبرد؟

شاید شما هم بر روی سطح پوست صورتتان دارای مویرگ‌های ریز قرمز باشید که برایتان ناخوشایند باشد. بر اساس منبع معتبر چندین گزینه درمانی برای رفع این مشکل وجود دارد، اما همه روش‌ها برای تمام موارد کارآمد نیستند. به عنوان مثال اسکلروتراپی روشی است که می‌تواند رگ‌های عنکبوتی را در بدن درمان کند، اما به‌طور کلی روش مناسبی برای صورت نیست؛ مگر موارد خاص.

برای از بین بردن مویرگ‌های ریز قرمز صورت غالبا از لیزر استفاده می‌کنند اما گاهی در برخی افراد این مویرگ‌ها دارای قطر بیشتری هستند که به رنگ سبز نمایان می‌شوند. برای از بین بردن و درمان این نوع مویرگ‌های سطح صورت و یا حتی پستان از اسکلروتراپی استفاده میشود. البته ناگفته نماند که اسکلروتراپی این نواحی با اسکلروتراپی واریس پا و اسکلروتراپی بازو تا حدودی متفاوت است و این کار با ظرافت بیشتری انجام می‌شود.

اسکلروتراپی برای چه افرادی مناسب نیست؟

اسکلروتراپی واریس پا خطر و آسیبی برای بیمار به همراه ندارد اما همه افراد مجاز به استفاده از این روش نیستند؛ بلکه پزشک با معاینه بالینی و بررسی شرایط و علائم بیمار مناسب بودن یا نبودن این روش را تشخیص می‌دهد. گاهی اوقات تهیه نقشه از عروق بدن به روش اولتراسوند ضرورت می‌یابد.

بهتر است اسکلروتراپی در گروه‌های زیر مورد استفاده قرار نگیرد:

  • در خانم‌هایی که در دوران بارداری (تا 3 ماه بعد از زایمان)، یا شیردهی هستند نباید از این روش استفاده شود. گاهی رگ‌های واریسی ایجاد شده به دلیل اضافه وزن دوران بارداری ایجاد می‌شوند؛ پیشنهاد می‌کنیم مقاله واریس بارداری را بخوانید تا بدانید واریس ناشی از بارداری را چگونه باید درمان کرد.
  • افراد دارای سابقه لخته شدن خون باید با تأیید پزشک اقدام به اسکلروتراپی کنند.
  • اشخاصی که داروهای رقیق‌کننده خون مانند آسپرین یا وارفارین را مصرف می‌کنند باید به پزشک معالج اطلاع دهند تا بهترین روش درمانی برای آنها انتخاب شود.
  • از روش درمانی اسکلروتراپی واریس پا برای افرادی که از بیماری آسم یا مشکلات تنفسی رنج می‌برند، استفاده نمی‌شود.
  • در صورتی که به داروی خاصی یا حتی برخی مواد غذایی مانند سوسیس یا غذاهای دارای ادویه‌دار حساسیت دارید نباید از روش اسکلروتراپی واریس استفاده کنید. روش‌های دیگر مانند درمان واریس با لیزر برای شما بهتر خواهد بود.
  • یکی از بیماری‌های بسیار حساس، بیماری آرتریت روماتوئید است که نباید از روش درمانی اسکلروتراپی واریس برای این افراد استفاده شود.
  • برای اشخاصی که از بیماری‌های قلبی رنج می‌برند یا بالای 60 سال سن دارند نیز از این روش استفاده نمی‌شود.

مزایای اسکلروتراپی واریس پا

  • عدم نیاز به بستری شدن یا بیهوشی
  • موفقیت بالای روش در درمان واریس
  • کوتاهی جلسات درمانی
  • نداشتن محدودیت سنی
  • دوره نقاهت بسیار کم
  • هزینه مناسب

عوارض اسکلروتراپی واریس پا

درد از شایع‌ترین عوارض اسکلروتراپی واریس است. البته درد حاصله در صورت انجام این روش زیر نظر یک پزشک با تجربه بسیار کم و در آستانه تحمل فرد مبتلا ارزیابی می‌شود. سایر عوامل تأثیرگذار در میزان درد حاصل از این روش نوع سوزن، نوع محلول و محدوده تحت درمان است. در صورت استفاده از پمادهای موضعی مثل زایلاپی یا ترکیب داروهای بی‌حسی با محلول تزریقی، درد این روش کاهش می‌یابد.

تغییر رنگ پوستپس از اسکلروتراپی، برخی از بیماران ممکن است کبودی یا تغییر رنگ پوست موقت یا دائمی را در اطراف محل تزریق تجربه کنند. این در بیمارانی که پوست تیره‌تری دارند بیشتر دیده می‌شود.
ایجاد زخمدر موارد نادر، اسکلروتراپی باعث ایجاد جراحت یا زخم‌های باز در اطراف محل تزریق می‌شود. این در بیمارانی که سابقه اختلالات پوستی یا گردش خون ضعیف دارند بیشتر دیده می‌شود.
لخته شدن خوناسکلروتراپی در موارد خیلی نادر باعث ایجاد لخته‌های خون در ورید درمان شده می‌شود که یک عارضه جدی است و به احتمال زیاد در رگ‌های بزرگ‌تر اتفاق می‌افتد.
واکنش آلرژیکبرخی از بیماران ممکن است واکنش آلرژیک به عامل اسکلروز کننده مورد استفاده در طول عمل را تجربه کنند. علائم می‌تواند شامل خارش، کهیر و مشکل در تنفس باشد.
عوارض اسکلروتراپی

تشکیل لخته خون در دیواره سیاهرگ و ترومبوز وریدی عمقی تحت تأثیر ورود محلول تزریقی به عروق عمقی شکل می‌گیرد. برای پیشگیری از عارضه حجم ماده تزریقی و مچ پا به‌ صورت مداوم حرکت داده می‌شود.

سایر عوارض اسکلروتراپی واریس عبارتند از:

  1. سفت و توده‌ای شدن رگ‌های واریسی که با گذشت زمان محو می‌شوند.
  2. تشکیل نقاط یا خطوط قهوه‌ای در سطح پوست که ناشی از نشت خون از رگ‌های تحت درمان است و در بیشتر موارد بعد از 6 ماه محو می‌شوند، اما امکان دائمی‌بودن این عارضه وجود دارد.
  3. بثورات قرمز و برجسته در ناحیه تحت درمان زخم‌های پوستی که به دلیل نفوذ محلول تزریق به بافت‌های مجاور رخ می‌دهد.
  4. سردرد، حالت تهوع و سرگیجه که به دلیل ورود حباب‌های کوچک هوا به داخل جریان خون ایجاد می‌شود.

این عوارض جانبی نادر هستند و با مراقبت‌های پزشکی مناسب می‌توان آنها را به حداقل رساند. انتخاب یک متخصص واریس با تجربه و پیروی از دستور العمل‌های قبل و بعد از عمل می‌تواند به کاهش خطر عوارض کمک کند. اگر بعد از اسکلروتراپی علائم غیرمعمولی را تجربه کردید، بدون درنگ با متخصص واریس خود تماس بگیرید.

پیشگیری از عوارض اسکلروتراپی

در اینجا چند راه برای به حداقل رساندن خطر عوارض برای اسکلروتراپی واریس پا آورده شده است:

  1. یک متخصص واریس با تجربه را برای انجام این روش انتخاب کنید.
  2. هر گونه شرایط پزشکی، آلرژی، یا داروهایی را که مصرف می‌کنید به متخصص واریس خود اطلاع دهید.
  3. از مصرف داروهای رقیق‌کننده خون خودداری کنید؛ برخی داروها مانند آسپرین و ایبوپروفن ممکن است خطر خونریزی را در طول عمل افزایش دهند. مصرف این داروها را برای مدت معینی قبل از عمل متوقف کنید.
  4. روز عمل لباس‌ گشاد بپوشید.
  5. هیدراته بمانید؛ نوشیدن مقدار زیادی آب در روزهای منتهی به عمل می‌تواند به بهبود گردش خون کمک کند و دسترسی به رگ‌ها را در طول عمل راحت‌تر کند.
  6. از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید؛ قرارگرفتن در معرض مستقیم خورشید باعث تغییر رنگ پوست شده و دیدن رگ‌ها را در طول عمل دشوارتر می‌کند.
  7. در طول عمل، هر گونه ناراحتی یا احساس غیرعادی را که تجربه می‌کنید با متخصص واریس در میان بگذارید.
  8. دستور العمل‌های بعد از عمل را به دقت دنبال کنید.

برخی عادات غذایی می‌تواند خطر عوارض را در طول عمل افزایش دهد. با پرهیز از این غذاها در روزهای منتهی به اسکلروتراپی، می‌توانید به کاهش خطر عوارض کمک کرده و بهترین نتیجه ممکن را تضمین کنید:

  • غذاهای با سدیم بالا و همچنین شکر که منجر به حبس شدن آب و تورم می‌شود، تجسم رگ‌ها را در طول عمل دشوارتر می‌کند.
  • نوشیدن الکل خطر خونریزی در طول عمل را افزایش می‌دهد و همچنین بر اثر بخشی عامل اسکلروز کننده تأثیرگذار است.
  • کافئین باعث انقباض رگ‌های خونی می‌شود تزریق عامل اسکلروز کننده را به ورید آسیب دیده دشوارتر خواهد کرد.
  • خوردن غذاهای پرچرب خطر لخته شدن خون را افزایش داده که می‌تواند عارضه جدی در طول اسکلروتراپی باشد.

مراقبت های بعد از اسکلروتراپی واریس

بعد از پایان جلسه اسکلروتراپی واریس پا، رعایت نکات زیر برای دستیابی به نتیجه مطلوب از درمان ضرورت دارد:

  • از ایستادن به مدت طولانی پرهیز کنید.
  • تا یک هفته بعد از درمان، فعالیت‌های سنگینی که باعث فشار روی پا می‌شوند را انجام ندهید.
  • هنگام نشستن، پای خود را کمی‌ بالاتر از سطح زمین قرار دهید. می‌توانید از یک بالش برای ایجاد ارتفاع استفاده کنید.
  • بهتر است 2 روز بعد از انجام اسکلروتراپی واریس پا دوش بگیرید.
  • از قرار دادن پاها جلوی گرما یا نور خورشید به شدت پرهیز کنید.
  • استفاده از جوراب واریس برای فشرده‌سازی محدوده تحت درمان را جدی بگیرید.
  • از مصرف داروهای ضد التهاب اجتناب کنید.
  • سونا، جکوزی، دوش آب داغ، کمپرس داغ و گرم کردن محل ممنوع است.
  • از شیو کردن پا و اپیلاسیون در طی دوره درمان پرهیز کنید.
  • از مصرف مسکن‌های حاوی مواد ضد التهاب خودداری و در صورت نیاز از مسکن‌هایی که پزشک برای شما تجویز کرده استفاده کنید.

اسکلروتراپی واریس؛ خداحافظی با رگهای واریسی بدون درد و با کمترین هزینه

در حالی که وریدهای واریسی شرایطی خوش‌خیم هستند، اما عوارض جانبی طولانی مدتی دارند. به عنوان مثال، وریدهای واریسی درمان نشده اغلب منجر به رسوب رنگدانه در پوست می‌شود که به یک مشکل زیبایی حتی بزرگتر تبدیل می‌شود. اسکلروتراپی ممکن است هزینه‌ای از جیب شما باشد، اما مطمئناً شما را از عوارض جانبی مختلف نجات می‌دهد و در دراز مدت مقرون‌به‌صرفه است.

هزینه نهایی اسکلروتراپی به عوامل مختلفی مانند نوع دارو، میزان واریس و تعداد جلسات بستگی دارد، اما به‌طور کلی در مقایسه با سایر روش‌های درمان واریس مانند جراحی، ارزان‌تر است. برای دریافت هزینه اسکلروتراپی و رزرو وقت از بهترین کلینیک واریس در تهران با شماره 09903868631 یا 02122265150 تماس بگیرید.

منبع این مطلب

https://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/cosmetic-procedures-sclerotherapy

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 16 عدد و میانگین امتیازها 4.3]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *