واریس پا یکی از شایع‌ترین مشکلات عروقی است که به دلیل اختلال در عملکرد دریچه‌های سیاهرگی (لانه کبوتری) بروز پیدا می‌کند. اگرچه تمامی سیاهرگ‌های منشعب در سطح بدن در معرض اختلالات این چنینی قرار دارند، اما بروز آن در اندام‌های تحتانی از قبیل پا متداول‌تر است. برحسب شدت علائم انواع مختلفی از این عارضه شناسایی شده است.

به همین دلیل این مقاله به معرفی انواع واریس پا اختصاص داده شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تا پایان همراه باشید.

واریس پا چگونه بروز پیدا می کند؟

سیاهرگ‌ها مسئول بازگرداندن خون فاقد اکسیژن از اندام‌های مختلف به قلب هستند. قلب نیز خون دریافتی را برای اکسیژن دار کردن به شش‌ها ارسال می‌کند. کار سیاهرگ‌های موجود در اندام‌های تحتانی در مقایسه با سایرین کمی دشوارتر است، زیرا جاذبه زمین و فشار وزن در خلاف جهت حرکت خون درون سیاهرگ‌ها عمل می‌کند. دریچه‌های موجود در سیاهرگ‌ها، برای مقابله با این دو نیرو تعبیه شده‌اند. کار این دریچه‌ها جلوگیری از بازگشت خون به قلب است. در صورت بروز مشکل در عملکرد این دریچه‌ها خون به عقب بازمی‌گردد.

نتیجه این فرایند تجمع خون در عروق و تورم است. در اصطلاح پزشکی به این عارضه واریس (Varicose) گفته می‌شود. عوامل مختلفی در بروز واریس نقش دارند که از جمله آنها می‌توان به تغییرات هورمونی، افزایش سن، مصرف بعضی داروها، ژنتیک و اضافه‌وزن اشاره کرد. ایستادن‌های طولانی مدت نیز خطر ابتلا به واریس را افزایش می‌دهد. به همین دلیل بعضی افراد در مشاغل سخت و طولانی بیش از سایرین در معرض ابتلا به واریس قرار دارند. واریسی شدن سیاهرگ‌ها بیشتر در پا مشاهده می‌شود اما امکان بروز این عارضه در سایر بخش‌ها از قبیل دست، صورت و اندام‌های تناسلی نیز وجود دارد.

انواع واریس پا
انواع واریس پا

انواع واریس پا

تقسیم‌بندی‌های مختلفی برای انواع واریس پا برحسب شدت علائم، شکل ظاهری و محدوده درگیر ارائه شده است.

انواع واریس پا بر حسب شدت علائم

انواع واریس پا بر حسب شدت علائم شامل خفیف، متوسط و شدید است. افراد مبتلا به واریس خفیف پا با علائمی چون خارش و تورم مچ پا مواجه می‌شوند. علاوه بر این امکان تغییر رنگ پا خصوصاً در نواحی پایین‌تر وجود دارد. واریس متوسط در این شرایط فرد تنها از مشکلات ظاهری ناشی از تشکیل رگ‌های برجسته و تیره‌رنگ در سطح پوست مواجه نمی‌شود بلکه به دلیل گرفتگی و درد لرزش و سنگین عضلات پا به‌خصوص ساق احساس ناخوشایند به فرد مبتلا دست می‌دهد.

لیزر واریس پا
لیزر واریس پا

واریس عارضه‌ای پیش رونده است. به همین دلیل عدم رسیدگی و درمان به تشدید علائم منجر می‌شود. مشکلات پوستی یکی از عوارض واریس شدید پا به شمار می‌رود. در این شرایط خشکی، زبری و خارش پوست رخ می‌دهد که حالتی شبیه اگزما ایجاد می‌کند. فیبروز (فساد الیافی)، سفتی، قرمزی یا برنزی شدن رنگ‌دانه‌های پوستی را نیز می‌توان به این مشکلات اضافه کرد. زخم‌های پوستی نیز به دلیل نرسیدن خون به پوست در محدوده مورد نظر رخ می‌دهد.

تداخل در عملکرد عروق باید سریعاً به اطلاع پزشک متخصص برسد. زیرا زمینه لخته شدن خون در عروق بدن را فراهم می‌کند. در شایع‌ترین موارد افراد درگیر با واریس شدید دچار آمبولی ریه می‌شوند. در این عارضه لخته خون، عروق راه یافته به ریه را مسدود می‌کند. افراد مبتلا به واریس شدید باید در صورت مشاهده علائمی چون تنگی نفس ناگهانی و شدید، درد قفسه‌ی سینه، سرگیجه و افزایش ضربان قلب به پزشک مراجعه کنند. زیرا این علائم زنگ خطر آمبولی ریه هستند.

انواع واریس پا بر حسب شکل ظاهری

تورم عروق بر حسب میزان خون تجمع یافته به صورت تار عنکبوتی، رتیکولر و طنابی بروز پیدا می‌کند. اشکال شبکه‌ای شکل، کوچک، به رنگ قرمز یا آبی، بدون درد و تورم واریس تار عنکبوتی نامیده می‌شود. این عارضه در نزدیکی پوست به وجود آمده و شباهت بسیاری به تار عنکبوت دارد. در اصطلاح پزشکی به این مدل واریس تلانژکتازی می‌گویند. عروقی با قطر کمتر از 1 میلیمتر در معرض ابتلا به واریس تار عنکبوتی قرار دارند.

رگ‌هایی با قطر کمتر از 3 میلیمتر در صورت اختلال در عملکرد دریچه و تجمع خون، به نام واریس رتیکولر شهرت دارد. رگ‌های درگیر در صورت شدید بودن تورم، حالت پر پیچ و خمی در سطح پوست ایجاد می‌کنند. این عارضه با توجه به شکل ظاهری ایجاد شده واریس طنابی نامیده می‌شود. واریس طنابی بیشتر در عروقی با قطر بالاتر از 3 میلیمتر بروز پیدا می‌کند.

انواع واریس پا بر حسب محدوده درگیر

صافن یکی از اصلی‌ترین سیاهرگ‌های پا است که در معرض خطر واریسی شدن قرار دارد. این رگ از مچ پا بالا رفته و به رگ فمورال متصل می‌شوند. در صورت بروز اختلال در شاخه‌های اصلی این رگ، واریس صافن بزرگ‌تر رخ می‌دهد. این عارضه بیشتر پایین پا و داخل، خارج و پشت ران را درگیر می‌کند. اختلال در شاخه‌های کوچک‌تر این رگ، واریس کوچک‌تر صافن نامیده می‌شود. این عارضه در پشت مچ پا و زانو بروز می‌یابد.

انواع واریس پا
انواع واریس پا

سخن پایانی

ما در این مقاله انواع واریس پا (به لحاظ شدت علائم، محدوده درگیر و شکل ظاهری) را مورد بررسی قرار دادیم. بر اساس شدت علائم، واریس به سه شکل خفیف، متوسط و شدید بروز پیدا می‌کند. بر حسب شکل ظاهری نیز به صورت واریس به صورت تار عنکبوتی، رتیکولر و طنابی مشاهده می‌شود.

واریس پا صرف نظر از نوع آن، باید سریعاً مورد رسیدگی و درمان قرار گیرد، زیرا علائم در صورت بی‌توجهی، شدت یافته و عوارض جبران‌ناپذیری برجای خواهد گذاشت. مراجعه زود هنگام به پزشک می‌تواند در درمان و کنترل این بیماری بسیار مؤثر باشد.

در صورتی که دارای علائم واریس پا هستید می‌توانید برای درمان واریس پا با لیزر به صورت حضوری به مطب دکتر محمدرضا مبینی متخصص قلب و عروق در تهران مراجعه کنید.

هزینه درمان واریس چه قدر است؟

هزینه به عوامل مختلف بستگی دارد. برای دریافت هزینه و رزرو وقت در کلینیک تخصصی واریس در تهران با شماره ۰۹۹۰۳۸۶۸۶۳۱ یا ۰۲۱۲۲۲۶۵۱۵۰ تماس بگیرید.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 4 عدد و میانگین امتیازها 4.3]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *