واریس طنابی نوعی اختلال یا نارسایی در عملکرد دریچه سیاهرگ‌ها است. در این عارضه خون به اندازه کافی به قلب برنمی‌گردد؛ در نتیجه رگ‌ها به دلیل تجمع خون حالت برجسته، پیچ خورده و طنابی شکل با رنگ بنفش مایل به آبی یا قرمز به خود می‌گیرند و معمولاً دردناک هستند. در بیشتر موارد، رگ‌های واریسی در قسمت پایین ساق پا ظاهر می‌شوند. این عارضه به روش‌های مختلف درمان می‌شود که از جمله آنها می‌توان به عمل جراحی، لیزر، فلبکتومی و جوراب واریس اشاره کرد. هزینه درمان واریس طنابی بسته به شدت بیماری، روش درمانی، محل زندگی و نوع بیمه شما متفاوت است. در این مقاله به بررسی علائم و روش‌های درمان به‌خصوص لیزر واریس طنابی می‌پردازیم.

واریس طنابی چیست؟

رگ‌ها و عروق خونی در بعضی شرایط دچار اختلال در عملکرد دریچه‌های خود می‌شوند. این دریچه‌های یک طرفه وظیفه بازگرداندن خون به قلب را برعهده دارند. در صورت بروز اختلال، میزان انتقال خون از دریچه‌ها به سوی قلب کاهش و در عروق تجمع می‌یابد. نتیجه این موضوع اعمال فشار بیشتر به دیواره عروق و رگ‌های خونی است که ظاهر برجسته، پر پیچ و خم با رنگ آبی یا سبز به آنها می‌بخشد. این عارضه در اصطلاح پزشکی واریس طنابی نام دارد. دلیل نام گذاری ظاهر طناب مانند رگ‌های درگیر است.

بنابراین واریس طنابی، رگ‌هایی بزرگ و پیچ‌خورده هستند که می‌توانند در هر جایی از بدن ایجاد شوند؛ اما معمولاً در پاها به وجود می‌آیند. اگرچه این وریدهای واریسی یک بیماری جدی محسوب نمی‌شوند؛ اما می‌توانند آزار دهنده باشند و منجر به مشکلات جدی‌تری شوند.

لیزر واریس طنابی
لیزر واریس طنابی

واریس طنابی به‌تدریج پیشرفت کرده و تعداد رگ‌های درگیر با آن افزایش می‌یابد. علاوه بر این علائم نیز شدت یافته و امکان بروز آسیب‌های پوستی نیز بیشتر می‌شود. به همین دلیل پیگیری و درمان آن از اهمیت بسیاری برخوردار است. ناگفته نماند که کاهش گردش خون و ایجاد لخته‌های سطحی از عوارض جدی واریس طنابی به شمار می‌روند. لخته‌های حاصل می‌تواند با وارد به عروق عمقی آمبولی ریه را به دنبال داشته باشد.

واریس طنابی پا یک بیماری شایع است که از هر 10 بزرگسال، 3 نفر را مبتلا می‌کند و برای بسیاری از افراد یک ویژگی خانوادگی است.

علل بروز واریس طنابی چیست؟

هر سیاهرگی در بدن می‌تواند واریس شود؛ اما بیشتر در پاها و به‌ویژه در ساق پا ایجاد می‌شود، زیرا ایستادن و راه رفتن فشار مضاعفی بر وریدهای پا وارد می‌کند. بنابراین هر شرایطی که فشار بیش از حد به پاها یا شکم وارد کند می‌تواند منجر به واریس عنکبوتی یا سایر واریس‌ها شود.

به عقیده محققان عوامل مختلفی موجب بروز واریس طنابی می‌شوند که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. وراثت؛ در صورت وجود سابقه واریس در یکی از والدین احتمال ابتلای فرزندان به این عارضه 40% است. در‌صورت ابتلای هر دو والد، این میزان به 2 برابر افزایش می‌یابد.
  2. جنسیت؛ زنان حداقل دو برابر بیشتر از مردان در معرض ابتلا به واریس قرار دارند.
  3. بارداری؛ زنان در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی و افزایش حجم خون بیشتر در معرض ابتلا به واریس قرار می‌گیرند. افزایش حجم رحم و در نتیجه فشار به عروق خونی نیز در بروز این عارضه نقش دارد.
  4. افزایش سن
  5. ایستادن‌های طولانی مدت
  6. یبوست مزمن
  7. کم تحرکی
  8. در موارد نادر، تومورها

برخلاف تصور رایج، نشستن با پاهای ضربدری باعث واریس نمی‌شود، اگرچه می‌تواند موجب تشدید واریس موجود شود.

علائم واریس طنابی

هر فردی ممکن است تجربه متفاوتی از علایم را داشته باشد؛ موارد زیر شایع‌ترین علائم واریس طنابی هستند:

  • تغییر رنگ در پوست
  • خارش
  • سوزش
  • حساسیت به لمس
  • درد
  • خستگی و ناراحتی
  • زخم روی پاها
  • التهاب
  • ایجاد رنگ‌دانه‌های قهوه‌ای
  • کهیر
  • گرفتگی ساق پا، تورم مچ پا و احساس سنگینی

رنگ‌دانه‌های قهوه‌ای، التهاب و زخم‌های پوستی تحت تأثیر نشت مایعات از داخل رگ در بافت‌های پیرامون به دلیل فشار بیش از اندازه رخ می‌دهد. وریدهای واریسی شدید ممکن است در نهایت باعث ایجاد تورم خفیف طولانی مدت شود که می‌تواند مشکلات پوستی و بافتی جدی‌تری را به‌دنبال داشته باشد.

نتیجه لیزر برای واریس طنابی
نتیجه لیزر برای واریس طنابی

علائم وریدهای واریسی ممکن است شبیه سایر شرایط یا مشکلات پزشکی باشد. بنابراین همیشه برای تشخیص واریس دقیق باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

واریس طنابی چگونه تشخیص داده میشود؟

تنها با معاینه ساده محدوده درگیر، تشخیص واریس طنابی امکان‌پذیر است. اما انجام آزمایش‌های تکمیلی برای شناسایی منشأ واریس ضرورت دارد. این کار با سونوگرافی یا آنالوگ داپلر انجام می‌شود.

درمان واریس طنابی

برحسب عامل ایجاد کننده واریس و وضعیت رگ‌ها، برنامه درمانی مناسب پیشنهاد می‌شود.

لیزر واریس طنابی
لیزر واریس طنابی

روش‌های مختلفی برای درمان این عارضه وجود دارد که لیزر، فلبکتومی‌ و عمل واریس طنابی از جمله آنها به شمار می‌روند. جوراب‌های فشرده‌سازی نیز به عنوان درمان مکمل استفاده می‌شوند که در مقاله راهنمای خرید و انتخاب جوراب واریس، انواع مختلف و نحوه استفاده از آن را بررسی کردیم.

در جدول زیر روش‌های مختلف درمان واریس طنابی را مقایسه کردیم:

روش درمانیمزایامعایب
اسکلروتراپیکم تهاجمی، عدم نیاز به بیهوشی، بهبودی سریعاحتمال بروز عوارض جانبی مانند کبودی، درد و تورم؛ ممکن است برای رگ‌های بزرگ‌تر مناسب نباشد
میکروفلبکتومیکم تهاجمی، با بی‌حسی، اثربخشی بالا و عوارض جانبی کماحتمال بروز عوارض جانبی مانند کبودی، درد و تورم؛ هزینه بیشتر
لیزر درمانیکم تهاجمی، بدون نیاز به بیهوشی، برش یا بخیه، بهبودی سریع، مؤثر برای رگ‌های بزرگ‌تر، هزینه مناسب، موفقیت بالا (حدود 98 درصد)احتمال بروز عوارض جانبی مانند کبودی، درد و تورم
جراحیمؤثرترین روش برای درمان واریس طنابی، مناسب برای موارد شدیدتهاجمی‌تر، نیاز به بیهوشی، دوره نقاهت طولانی‌تر
مزایا و معایب روش‌های درمان واریس طنابی

متخصص واریس تهران بر اساس موارد زیر روش خاصی را برای درمان واریس طنابی انتخاب می‌کند:

  • سن، سلامت کلی و سابقه پزشکی شما
  • وسعت شرایط
  • علائم و نشانه‌ها
  • تحمل شما نسبت به داروها، رویه‌ها یا درمان‌های خاص
  • انتظارات برای سیر بیماری
  • نظر یا ترجیح شما

در صورت عدم وجود علائم ممکن است نیازی به درمان دارویی نباشد اما فراموش نکنید که به هر حال، وریدهای واریسی گاهی اوقات بدون درمان بدتر می‌شوند.

چگونه میتوان از واریس طنابی پیشگیری کرد؟

با حفظ وزن سالم، ورزش منظم، بالا نگه داشتن پاها، اجتناب از ایستادن یا نشستن طولانی مدت و پوشیدن جوراب واریس.

لیزر واریس طنابی

لیزر درمانی برای افراد مبتلا به واریس طنابی در هر درجه یا مرحله کاربرد دارد. این کار به روش‌های مختلفی مانند آندوواسکولار لیزر، آندوواسکولار رادیو فرکانسی و ترکیبی از این روش‌ها انجام می‌شود. تفاوت موارد گفته شده مربوط به منبع مورد استفاده برای خشکاندن رگ است. لیزر از اشعه نوری و رادیو فرکانس از امواج رادیویی برای این کار بهره می‌گیرد. صرف نظر از روش مورد استفاده، لیزر درمانی سرپایی است و حدود 20 تا 60 دقیقه به طول می‌انجامد، اما مدت زمان بهبودی بسته به روش مورد استفاده تفاوت دارد.

مراحل انجام لیزر واریس طنابی

فرایند لیزر واریس طنابی در سه مرحله انجام می‌شود:

مرحله اولبی‌حسی موضعی محدوده مورد نظر
مرحله دومبا هدایت سونوگرافی فیبر نازک و انعطاف‌پذیر لیزر یا رادیو فرکانسی داخل رگ قرار می‌گیرد.
مرحله سومبا کمک منبع انرژی رگ خشکانده می‌شود. در واقع گلبول‌های قرمز خون امواج را به سمت خود جذب می‌کنند. این امواج داخل رگ به حرارت تبدیل شده و تغییراتی در ساختار رگ ایجاد می‌کند. در نهایت تنگی و مسدود شدن رگ رخ می‌دهد.
مراحل انجام لیزر واریس طنابی

عوارض درمان واریس طنابی با لیزر

بروز عارضه بعد از لیزر واریس طنابی بسیار نادر است و موارد رخ داده نیز بعد از گذشت زمان کوتاهی برطرف می‌شوند. عوارض احتمالی عبارتند از:

  • عفونت عروق عمقی؛ که احتمال بروز آن با مصرف آنتی‌بیوتیک کاهش می‌یابد.
  • لخته شدن خون در بعضی افراد محتمل است که خطر آن با استفاده از جوراب واریس کمتر است.
  • التهاب
  • سفتی
  • کبودی
  • قرمزی
  • رد و بی‌حسی
  • سوختگی پوست تحت تأثیر اشعه لیزر

مراقبت های بعد از لیزر واریس طنابی

بعد از پایان لیزر واریس طنابی فرد مرخص شده و می‌تواند فعالیت‌های خود را از سر بگیرد. البته رعایت بعضی اصول مراقبتی برای دستیابی به بهترین نتیجه الزامی است؛ به عنوان مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیاده روی
  • اجتناب از حمام تا 7 روز
  • استفاده از جوراب واریس
  • اجتناب از برداشتن اشیای سنگین
  • اجتناب از حمام داغ حداقل تا یک ماه
  • اجتناب از رفتن به استخر تا زمان بهبودی کامل
  • اجتناب از فعالیت‌های ورزشی سنگین به مدت 7 تا 10 روز

آیا واریس طنابی خطرناک است؟

معمولاً واریس طنابی خطرناک نیست؛ اما در موارد نادر، ممکن است عوارضی مانند لخته شدن خون و زخم وریدی ایجاد کند.

لیزر واریس طنابی پا
لیزر واریس طنابی پا

چه زمانی برای واریس طنابی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر علائمی مانند درد، تورم یا قرمزی در ناحیه واریس یا زخم وریدی دارید باید به پزشک مراجعه کنید.

هزینه لیزر واریس طنابی چه قدر است؟

هزینه درمان واریس طنابی با لیزر به عوامل مختلف بستگی دارد. برای اطلاع از هزینه و رزرو وقت در بهترین کلینیک واریس تهران با شماره ۰۹۹۰۳۸۶۸۶۳۱ تماس بگیرید.

منابع این مطلب

Webmd.com/skin-problems-and-treatments/understanding-varicose-veins-basics

Healthline.com/health/varicose-veins

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 5 عدد و میانگین امتیازها 4.2]

2 دیدگاه

  • سلام آقای دکتر
    من 48 ساله هستم و واریس طنابی دارم. قبلاً به پزشکی دیگر مراجعه کرده بودم اما نتیجه خوبی نگرفتم. آیا واریس من قابل درمان است؟ باید چکار کنم؟

    • سلام وقت بخیر
      تاکنون درمانهای واریس طنابی در مطب ما موفق‌آمیز بوده است. در صورت امکان حضوری تشریف بیاورید تا شما را معاینه کنیم. اینطور خیلی دقیق‌تر میتوانیم به شما مشاوره دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *