مقدمه ای درباره علائم قلب درد عصبی

مشکلات عصبی یکی از شایع ترین عواملی هستند که باعث احساس درد در ناحیه قلب انسان می شوند. برخی از افراد احساس می کنند که علت اصلی احساس درد در ناحیه قلب به دلیل حملات قلبی است، اما در بسیاری از عوامل علت ایجاد درد در قلب به دلیل اضطراب و ناراحتی های ناشی از مشکلات روزمره است.

اضطراب عاملی است که باعث به هم ریختگی روان و بروز مشکلات جسمی در نواحی مختلف بدن می شود. قلب درد عصبی معمولاً به دلیل ناراحتی، اضطراب و عوامل دیگر در سنین مختلف رخ می دهد. در این مطلب به بررسی علائم قلب درد عصبی و روش های درمان آن می پردازیم. برای دریافت اطلاعات بیشتر در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

منظور از قلب درد عصبی چیست؟

در طول روز ممکن است عوامل متعددی باعث ایجاد درد در ناحیه قلب شوند. احساس درد در ناحیه قلب ممکن است به دلایل متعددی چون بسته شدن عروق، حمله قلبی، بیماری های مادرزادی، مشکلات دریچه ای، ناراحتی های عصبی و… رخ دهد. در صورتی که علت قلب درد به دلیل مشکلات عصبی مانند ناراحتی، اضطراب، ترس و مشکلات روحی باشد به آن قلب درد عصبی می گویند.

قلب درد عصبی ممکن است به صورت ناگهانی یا به صورت روزانه باعث ایجاد درد شود. بسیاری از افراد حتی در سنین کم هم به دلیل داشتن اضطراب و فشار عصبی دچار قلب درد عصبی می شوند. در صورتی که شما هم فرد مضطرب، نگران و حساسی هستید ممکن است دچار علائم درد قلب عصبی شوید. در چنین حالتی باید با یک متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

علائم قلب درد عصبی و روش های درمان آن

قلب درد عصبی با چه علائمی همراه است؟

علائم قلب درد عصبی و با دردهای قلبی دیگر در برخی از موارد متفاوت است. دانستن اطلاعاتی درباره علائم بیماری ها کمک می کند که فرد از وضعیت بیماری خود آگاه باشد و برای درمان یا کنترل آن بیماری اقدام کند.

تیر کشیدن قلب

یکی از علائم اصلی قلب درد عصبی در افراد مختلف تیر کشیدن شدید قلب است. تیر کشیدن در ناحیه قلب باعث ایجاد فشار شدید می شود. برخی از افراد در این مواقع دچار اضطراب شدید می شوند که باعث بروز بیشتر این علائم می شود. تیر کشیدن قلب معمولاً به دلیل اضطراب و استرس شدید رخ می دهد. تیر کشیدن قلب حتی ممکن است از سنین کودکی تا سنین بالا رخ دهد. بسیاری از کودکان حین تحصیل و در زمان امتحان در ناحیه قلب با علائم تیر کشیدن قلب مواجه می شوند.

درد مداوم در قفسه سینه

کسانی که دچار قلب درد عصبی می شوند در ناحیه قفسه سینه دردهایی را به صورت مداوم احساس می کنند. برخی از افراد احساس می کنند دچار حملات قلب شده اند اما تنها علت بروز درد مداوم در حین ناراحتی، قلب درد عصبی است. درد در قفسه سینه تا زمان ناراحتی و استرس وجود دارد. بنابراین تنها راه برای کاهش درد ناحیه قفسه سینه کنترل اعصاب است.

انقباض غیر عادی قفسه سینه و گرفتگی عضلات قلب

بسیاری از افراد هنگام ناراحتی، ترس، اضطراب و مشکلات عصبی با انقباضات غیر عادی در ناحیه قفسه سینه مواجه می شوند. این انقباضات در مواردی باعث تغییر فشار خون و عدم هماهنگی در ضربان قلب انسان می شود. همچنین برخی از افراد در ناحیه عضلات قلب با گرفتگی همراه هستند که ممکن است این گرفتگی تا زمان مشکلات عصبی ادامه دار باشد. برخی از افراد در حین قلب درد عصبی با علائم دیگری چون سوزش، بی حسی، درد های خفیف، درد خنجری، فشار بر قفسه سینه، درد تیز و… مواجه می شوند.

علائم قلب درد عصبی و روش های درمان آن

آیا راه حلی برای درمان قلب درد عصبی وجود دارد؟

قلب درد عصبی در صورت درمان نشدن باعث بروز مشکلات جدی تر در ناحیه قلب و عضو های دیگر بدن می شود. به همین علت بهتر است ناراحتی های عصبی که باعث ایجاد درد قلب عصبی می شوند، کنترل شوند. خوشبختانه روش های متعددی برای درمان و کنترل قلب درد عصبی وجود دارد.

دارو درمانی

یکی از راه هایی که باعث کاهش درد قلب ناشی از مشکلات عصبی می شود، دارو درمانی است. دارو درمانی باعث کنترل اعصاب و کاهش علائم اضطراب در قلب می شود. در این روش از داروهای مخصوصی برای کاهش اضطراب، نگرانی، آرامش اعصاب و… استفاده می کنند. کم شدن مشکلات عصبی نیز باعث کاهش حمله های پانیک نیز می شود. برای تجویز دارو باید به متخصص قلب و عروق یا پزشک مغز و اعصاب مراجعه شود. مصرف خود سرانه دارو ها نیز باعث بروز مشکلات دیگر در بدن انسان می شود.

کنترل افکار

از دیگر راه کارهایی که باعث کاهش علائم قلب در عصبی در بدن انسان می شود، کنترل افکار و ذهن است. به طور کلی بسیاری از مشکلات عصبی به دلیل فکر کردن زیاد به موضوع ناراحت کننده و نگران کننده رخ می دهد. با کنترل کردن ذهن و فکر نکردن به ناراحتی و مشکلات می توان تا حدودی علائم بیماری قلب درد عصبی را در منزل کنترل کرد. برای کنترل ذهن بهتر است فکر خود با عواملی که باعث تقویت روحیه و شادی انسان می شود، مشغول کنید.

کاهش اضطراب

مهم ترین عاملی که باعث قلب درد عصبی در انسان می شود، اضطراب است. ترس و اضطراب باعث افزایش نگرانی می شوند. در بسیاری از موارد افراد مختلف حین اضطراب شدید با علائمی چون فشار خون بالا، ضربان قلب شدید، گرفتگی قلب، سر درد و… همراه هستند. بنابراین بهتر است با مراجعه به پزشک متخصص برای کنترل اضطراب و کاهش ترس و نگرانی ها اقدام شود.

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی قلب درد عصبی، علائم و روش های درمان آن پرداختیم. قلب درد عصبی ناشی از ترس، اضطراب، نگرانی، خشم و… است. مشکلات عصبی در صورت درمان نشدن باعث بروز مشکلاتی چون بسته شدن عروق، تنگی نفس، افزایش فشار خون، افزایش ضربان قلب و… می شوند. بنابراین بهتر است برای درمان آن اقدام شود.

یکی از راه های درمان قلب درد عصبی، مراجعه به پزشک و مصرف داروهایی است که توسط پزشک متخصص قلب و عروق تجویز می شود. پزشک متخصص کمک می کند تا فرد بتواند با کنترل اعصاب خود علائم قلب درد عصبی را به شدت کاهش دهد.

در صورتی که شما هم دچار قلب درد عصبی هستید می توانید برای درمان به مطب دکتر محمد رضا مبینی مراجعه کنید. دکتر محمد رضا مبینی متخصص قلب و عروق از طریق معاینه و بررسی شرایط بیمار به درمان انواع بیماری های قلب و عروق می پردازد.