دکستروکاردی (Dextrocardia) یک شرایط غیر طبیعی در قلب است که معمولاً در دوران جنینی بنا به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. در عارضه دکستروکاردی قلب جنین در سمت راست بدن تشکیل می‌شود. در واقع محل قرار گیری قلب در سمت راست قفسه سینه است. راست قلبی در برخی موارد با علائم چندانی همراه نیست؛ اما افراد بسیاری هستند که به دلیل دکستروکاردی دچار مشکلات قلبی و اختلال در عملکرد اعضای بدن می‌شوند.

طبق بررسی‌های انجام شده از هر 12000 نفر، یک نفر به عارضه دکستروکاردی مبتلا می‌شود. در این مطلب به بررسی علائم دکستروکاردی یا قلب سمت راست می‌پردازیم. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

دکستروکاردی یا قلب سمت راست چیست؟

عارضه دکستروکاردی شرایط نادری است که در آن قلب جنین در سمت راست بدن تشکیل می‌شود. این اتفاق معمولاً در چند هفته اول دوران بارداری اتفاق می‌افتد. با حال ممکن است برخی از افراد حین عمل جراحی یا به دلیل بیماری‌های دیگر به این شرایط دچار شوند. عارضه دکستروکاردی در بیشتر موارد باعث بروز نواقص قلبی و بیماری‌های دیگر می‌شود. به همین دلیل بهتر است نوزادان مبتلا به قلب راستی از بدو تولد تحت نظر پزشک قرار بگیرند. بیماری قلب راست یا دکستروکاردی معمولاً از طریق اکوکاردیوگرام، اشعه ایکس، تصویربرداری مغناطیسی، سی تی اسکن توموگرافی و… قابل تشخیص است.

انواع دکستروکاردی یا قلب سمت راست

به طور کلی دکستروکاردی یا قلب سمت راست در بدن هر فرد متفاوت است. عارضه دکستروکاردی یا قلب سمت راست به دو دسته اصلی تقسیم می‌شود که عبارتند از:

• دکستروکاردیا منزوی: دکستروکاردیا منزوی یکی از انواع عارضه قلب راست است که در آن قلب به صورت قرنیه در سمت راست بدن قرار می‌گیرد. این عارضه با نام (isolated dextrocardia)شناخته می‌شود.
  • دکستروکاردیا سیتوس اینورسوس: یکی دیگر از انواع عارضه قلب سمت راست، دکستروکاردیا سیتوس اینورسوس است که با نام (dextrocardia situs inversus) شناخته می‌شود. در این عارضه قلب و بخش‌های مختلف شکم و قفسه سینه به صورت قرنیه در سمت راست بدن قرار دارند.

علائم دکستروکاردی یا قلب سمت راست

طبق بررسی‌های انجام شده ممکن است برخی از افراد تا سال‌های طولانی با علایم خاصی همراه نباشند؛ اما به طور کلی افرادی که قلب آن‌ها در سمت راست قفسه سینه قرار دارد با علائمی چون کبودی پوست بدن، زرد شدن چشمان، تنگی نفس، ضعف و بی اشتهایی، کاهش وزن، عفونت ریه و… همراه هستند. این علائم با توجه به نوع دکستروکاردی و شرایط بیمار متفاوت است.

عوارض دکستروکاردی یا قلب سمت راست

• سندرم کارتاژنر: سندرم کارتاژنر یکی از عوارض دکستروکاردی یا قلب سمت راست است که در آن هوایی که از طریق بینی وارد ریه می‌شود، به درستی تصفیه نمی‌شود. در واقع مژک‌هایی که عمل تصفیه در بینی را بر عهده دارند دچار نقص هستند.
  • سندرم هتروتاکسی: سندرم هتروتاکسی از دیگر علائم دکستروکاردی است. در سندروم هتروتاکسی اندام‌های شکمی، اعضای بدن و رگ‌های قلب در محل درستی قرار ندارند. این سندرم ممکن است در برخی موارد باعث اختلال در عملکرد اندام‌های شکمی شود.
  • تشکیل نشدن طحال: تشکیل نشدن طحال یکی از عوارض جدی و خطرناک دکستروکاردی در نوزاد است که باعث بروز بسیاری از بیماری‌های عفونتی می‌شود. طحال یکی بخش‌های مهم سیستم ایمنی بدن است که در صورت تشکیل نشدن در بدن یا نقص در ساختار آن باعث بروز انواع بیماری عفونی می‌شود.
  • همچنین تنگ شدن رگ‌های قلب، وجود دو خروجی در بطن راست قلب، تک بطن بودن قلب، وجود انواع باکتری در رگ‌های خونی، ذات‌الریه پیوسته و… از دیگر علائم عارضه دکستروکاردی است یا قلب سمت راست است.

درمان دکستروکاردی یا قلب سمت راست

امروزه روش‌های متنوعی برای درمان عارضه دکستروکاردی یا عارضه قلب سمت راست وجود دارد. معمولاً پزشک متخصص با توجه به شرایط بیمار و تعیین نوع دکستروکاردی، نحوه درمان را تعیین می‌کند. در صورتی که فرد با وجود داشتن عارضه دکستروکاردی با علائم خاصی همراه نباشد، پزشک معالج تنها با تجویز چند دارو، از بروز علائم جدی در فرد جلوگیری می‌کند.

اگر فرد بیمار به دلیل عارضه دکستروکاردی دچار عوارض و نقص جدی در قلب است، پزشک متخصص از روش‌های جراحی برای درمان اقدام می‌کند. در بسیاری از موارد قبل از انجام جراحی برای تقویت نوزاد از داروهای ادرار آور، مهار کننده ACE، داروی کاهش فشار خون و… استفاده می‌کنند. پزشک متخصص بعد از انجام معاینات و تعیین نوع نقص جراحی مربوطه را انجام می‌دهد.

مراجعه به پزشک

در این مطلب به بررسی علائم دکستروکاردی یا قلب سمت راست پرداختیم. در بیشتر موارد افرادی که به صورت مادرزادی دارای قلب راست هستند با نواقصی چون تک بطنی، بطن راستی، عفونت، سندروم کارتاژنر و… همراه هستند. به همین دلیل بهتر است این افراد از ابتدای نوزادی تحت نظر پزشک قرار بگیرند. پزشک متخصص از طریق انجام آزمایش‌ها و تست‌های مختلف به بررسی شرایط قلبی و بیماری‌هایی که باعث تحدید نوزاد می‌شود، می‌پردازد.

دکتر محمد رضا مبینی متخصص قلب و عروق از طریق معاینه بیمار راه حل مناسبی را برای درمان دکستروکاردی و عوارض ناشی از آن پیدا می‌کند. کسانی از بیماری راست قلبی رنج می‌برند می‌توانند با مراجعه حضوری به مطب دکتر محمد رضا مبینی برای درمان بیماری اقدام کنند.