مقدمه

دایسکشن آئورت یک نوع اختلال قلبی و عروقی است که در سرخرگ آئورت ایجاد شده و منجر به اختلال در عملکرد قلب و بخش های دیگر بدن می شود.

دایسکشن آئورت در صورت درمان نشدن منجر به سکته مغزی و بیماری های دیگر می شود. این بیماری در اغلب موارد برای افراد بالای 60 تا 80 سال رخ می دهد و در بسیاری از موارد باعث مرگ ناگهانی بیمار می شود. به همین علت ما بر آن شده ایم تا در این مطلب به بررسی علت دایسکشن آئورت، علل و خطرات ناشی از این بیماری بپردازیم.

دایسکشن چگونه منجر به اختلال در بدن می شود؟

آئورت بزرگ ترین سرخرگ در قلب انسان است که از بطن چپ قلب شروع شده و خون تصفیه شده که حاوی مقدار زیادی اکسیژن است را به کل بدن می رساند. در واقع سراسر بدن به واسطه شریان آئورت خون رسانی می شوند. شریان آئورت دارای سه لایه است که از پاره شدن آن جلوگیری می کنند. اما لایه داخلی سرخرگ آئورت به دلایل مختلفی دچار پارگی می شود. این پارگی منجر به این می شود که خون از لایه داخلی خارج شده و میان لایه داخلی و لایه بیرون سرخرگ قرار بگیرد. وجود خون در میان دو لایه بیرونی و داخلی باعث جدا شدن این دو از هم و فاصله می شود.

دایسکشن آئورت چیست

دایسکشن آئورت با چه علائمی همراه است؟

دایسکشن آئورت با علائم و نشانه های متفاوتی همراه است. بسیاری از افراد با وجود داشتن این علائم و عدم توجه به آن منجر به بروز آسیب های شدیدی به بدن و حتی خطر سکته مغزی می شوند. معمولاً بیشترین میزان علائم دایسکشن آئورت زمانی رخ می دهد که خون به طور ناگهانی و با فشار بسیار زیادی از لایه داخلی خارج شده و به لایه بیرون شریان آئورت برخورد می کند. چند نمونه از نشانه ها و علائم بیماری دایسکشن آئورت عبارتند از:
• تیر کشیدن ناگهانی قلب، کمر، قفسه سینه
• احساس سرگیجه و سر درد
• احساس تنگی نفس
• نا متعادل بودن نبض (ضعیف یا سریع)
• وجود برخی از علائم سکته مغز
• بی حس شدن برخی از عضلات بدن
• تب، تغییر رنگ صورت

چه عاملی منجر به بروز بیماری دایسکشن آئورت می شود؟

عواملی متعددی هستند که به مرور زمان یا به طور ناگهانی باعث بروز بیماری دایسکشن آئورت می شوند. فشار خون بالا نمونه ای از عواملی است که به مرور زمان باعث دایسکشن آئورت می شود. در واقع با افزایش فشار خون، خون به دیواره داخلی رگ ها فشار می آورد و باعث سست و ضعیف شدن این دیواره می شود. بعد از مدتی دیواره داخلی پاره شده و دایسکشن آئورت اتفاق می افتد. البته عوامل دیگری مانند ژنتیک، آنوریسم، وجود پلاک در رگ ها، برآمدگی هایی در سرخرگ، سندرم مارفان، ضربات شدید و… باعث پارگی لایه داخلی شریان آئورت می شوند.

بیماری دایسکشن آئورت برای چه کسانی خطر آفرین است؟

• افرادی که دارای فشار خون بالایی هستند و از مواد غذایی شور استفاده می کنند‌.
• افراد بالای 60 سالی که به دلیل رعایت نکردن برنامه غذایی مناسب و نداشتن تحرک، دارای پلاکت هایی در دیواره رگ ها هستند.
• افرادی که از مواد مخدر یا دخانیاتی چون سیگار استفاده می کنند.
• کسانی که به صورت مادرزادی از تنگی دریچه سرخرگ آئورت رنج می برند.

دایسکشن آئورت چیست

آیا بیماری دایسکشن سرخرگ آئورت قابل درمان است؟

خوشبختانه امروزه روش های متنوعی برای درمان بیماری دایسکشن سرخرگ آئورت وجود دارد.

انواع روش های درمان دایسکشن سرخرگ آئورت عبارت است از:

مصرف دارو

اولین راه برای درمان این بیماری، مصرف داروهایی است که پزشک پس از معاینه و تشخیص نوع دایسکشن تجویز می کند. در بیشتر مواقع این دارو منجر به کاهش ضربان قلب انسان و کاهش فشار خون می شوند تا فشار زیادی به دیواره داخلی رگ وارد نشود.

جراحی

در صورتی که دارو توانایی درمان و کنترل دایسکشن را نداشته باشد؛ پزشک متخصص از روش های جراحی برای درمان استفاده می کند. در این جراحی قسمت پاره شده سرخرگ آئورت از طریق بخیه، ترمیم می شود. البته برخی از پزشکان با کمک استنت گذاری برای درمان دایسکشن اقدام می کنند. در این روش برشی را در کشاله ران ایجاد می کنند تا از طریق آن بتوانند به سرخرگ آئورت راه پیدا کنند. سپس با کمک قطعه ای کوچک، استنت را از راه ران، به سمت لایه داخلی سرخرگ آسیب دیده وارد می کنند.

مراجعه به پزشک برای درمان

در این مطلب به بررسی اینکه دایسکشن آئورت چیست و چه عواملی باعث بروز این بیماری خطرناک می شود، پرداختیم. بیماری دایسکشن آئورت که در اغلب موارد در سنین بالا رخ می دهد، در صورت درمان نشدن باعث مرگ ناگهانی می شود. به همین علت بهتر است برای درمان و کاهش خطرات ناشی از آن، به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه شود. دکتر محمدرضا مبینی متخصص قلب و عروق از پزشکان حاذق و با تجربه ای است که به درمان انواع بیماری قلبی، واریس و… می پردازد. شما می توانید با مراجعه به مطب دکتر محمدرضا مبینی برای درمان دایسکشن آئورت اقدام کنید.