ماسل بریج چیست؟ علائم و روش درمان

ماسل بریج به انگلیسی Muscle Bridge یا اختلال پل میوکارد نوعی اختلال مادرزادی است که در اکثر مواقع علائم خاصی ندارد و باعث ایجاد اختلالات خطرناک در قلب انسان می شود. با توجه به نتایج به دست آمده، تشخیص این بیماری بسیار سخت است، زیرا در اکثر مواقع علائم ندارد یا علائم آن شبیه به بیماری هایی چون آنژین صدری و حمله قلبی است. با این وجود این اختلال، در مواقعی ممکن است باعث تغییر در عملکرد قلب انسان شود. به همین علت ما در این مطلب به معرفی بیماری ماسل بریج، علت بیماری، علائم و روش درمان آن می پردازیم.

ماسل بریج یا اختلال پل میوکارد چیست؟

ماسل بریج یا اختلال پل میوکارد نوعی اختلال مرتبط با قلب است که به صورت مادرزادی باعث تغییر در عملکرد قلب می شود. در حالت کلی قلب انسان ساخته شده از ماهیچه است. ماهیچه نوعی بافت در بدن است که برای فعالیت نیاز به اکسیژن دارد. در بدن انسان، اکسیژن مورد نیاز از طریق رگ های خونی موجود در بافت بدن تغذیه می شوند. در قلب انسان تعدادی شریان وجود دارد که با رساندن اکسیژن به ماهیچه قلب، باعث فعالیت آن می شوند. در مواردی ممکن است یکی از رگ های خونی از میان ماهیچه عبور کند. در واقع رگ خونی به جای عبور از روی ماهیچه، از میان آن عبور می کند که به آن ماسل بریج یا اختلال پل میوکارد می گویند.

ماسل بریج با چه علائم و نشان هایی همراه است؟

ماسل بریج در اغلب موارد زمانی که رگ خونی میان ماهیچه، تحت فشار قرار بگیرد و یا به دلیل فعالیت هایی چون ورزش و… دچار انقباضات شدید باشد، باعث ایجاد علائمی در فرد می شود. البته نتایج به دست آمده نشان می دهد که بیشتر از یک سوم افراد مبتلا به این بیماری علائم خاصی ندارند. علائم اختلال ماسل بریج عبارت است از درد ناگهانی در قفسه سینه، خستگی، ضعف و بی حالی، احساس درد در فک و دست چپ، تنگی نفس و… که بهتر است در صورت داشتن چنین علائمی هر چه سریع تر به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه شود.

ماسل بریج چیست

اختلال پل میوکارد از چه روش هایی قابل درمان است؟

در اکثر مواقع، افرادی که دچار اختلال پل میوکارد هستند، متوجه این اختلال در قلب خود نمی شوند زیرا این اختلال نشانه خاصی ندارد. اما اگر شدت علائم این بیماری زیاد باشد، بیمار باید برای تشخیص و درمان به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کند. پزشک قلب از طریق روش هایی چون عکس برداری، آنژیوگرافی، تست ورزش، آزمایش و… به تشخیص این بیماری می پردازد.

پزشک متخصص قلب از روش های زیر برای درمان ماسل بریج یا پل میوکارد اقدام می کند:

درمان بیماری پل میوکارد با مصرف دارو

اولین راه برای درمان اختلال پل میوکارد، مصرف داروهایی است که توسط پزشک متخصص تجویز شده است. بیماری پل میوکارد معمولاً زمانی دچار علائم می شود که میزان فعالیت قلب با ضربان قلب افزایش پیدا کند. به همین علت پزشک با تجویز داروهایی مانند مسدود کننده بتا، میزان ضربان قلب را کاهش می دهد تا رگ، کمتر در معرض فشار قرار بگیرد. همچنین در بسیاری از موارد پزشک برای درمان این عارضه از داروهایی چون استاتین ها و آسپیرین استفاده می کند. این داروها با جلوگیری از ایجاد پلاکت و لخته خون مانع از ایجاد فشار زیاد درون رگ ها می شوند.

درمان بیماری ماسل بریج با جراحی

در صورتی که مصرف داروهای ذکر شده نتواند پاسخگوی درمان بیماری پل میوکارد شود، پزشک جراح از روش جراحی برای درمان اقدام می کند. در طی جراحی قلب باز، ابتدا برشی را در سطح ماهیچه میوکارد قلب ایجاد می کنند. سپس به پیدا کردن رگی که از میان ماهیچه عبور کرده می پردازند. بعد از مشخص شدن رگ، آن را از میان ماهیچه میوکارد خارج می کنند تا از حالت فشار خارج شود. با انجام این جراحی علائم بیماری پل میوکارد به طور کامل از بین می رود زیرا دیگر عاملی منجر به فشرده شدن رگ خونی نمی شود.

چه کسانی در معرض خطر بیماری پل میوکارد هستند؟

• کسانی که مبتلا به بیماری آنژین صدری هستند.
• کسانی که دارای کلسترول بالا هستند.
• افرادی که به دلیل ورزش یا کارهای سنگین در حال فعالیت شدید هستند.
• کسانی که دچار تنگی عروق کرونری هستند.

ماسل بریج چیست

مراجعه به پزشک برای درمان

در این مطلب به بررسی بیماری ماسل بریج و علل و روش های درمان آن پرداختیم. اگرچه بیماری ماسل بریج در اکثر مواقع با علائم خاصی همراه نیست اما بهتر است برای جلوگیری از خطرات ناگهانی قلب، بیماران مبتلا به این عارضه، تحت نظر پزشک قرار بگیرند و با توجه به تشخیص پزشک، از روش های جراحی و غیر جراحی برای درمان استفاده کنند. دکتر محمدرضا مبینی متخصص قلب و عروق یکی از پزشکان حاذق و با تجربه است که به درمان انواع بیماری های قلبی و عروقی می پردازد. کسانی که از بیماری ماسل بریج رنج می برند می توانند با مراجعه حضوری برای درمان این بیماری و هر نوع بیماری قلبی و عروقی اقدام کنند.

12 دیدگاه

• باسلام. آقای دکتر من ۳۹ سالمه و درد قفسه سینه داشتم و سیتی انژیو‌ کردم. در جواب سیتی عروق نرمال بودن فقط یک ماسل بریج در lad. mid. به عمق هفت میلیمتر رویت شد. آیا عمق هفت میلیمتر خطرناک است و نیاز به جراحی دارد و یا با دارو کنترل میشود؟ و با توجه به نرمال بودن بقیه عروقم آیا احتمال خطا در جواب سیتی وجود دارد؟

• سلام وقت بخیر. لطفاً حضوری تشریف بیارید مطب تا دقیق شما را معاینه کنم و نتیجه سیتی یا آزمایش‌های شما را بررسی کنم. در صورت تمایل با شماره 09903868631 تماس بگیرید یا در واتساپ پیام دهید.

• سلام دکتر گرامی
    بنده سی سال قبل عمل قلب باز asd انجام داده بودم ولی همیشه یک درد و فشاری درون قلبم احساس میکردم.
    هر بار که به پزشک مراجعه میکردم میگفتند مشکلی نداری و این دردها بعد از عمل قلب باز طبیعی هست.
    بالاخره سیتی آنژیو انجام دادم گفتند پل میو کاردی هم داری ولی این مشکل نمیتواند باعث ایجاد درد بشود.
    اکو و اکو مری هم انجام دادم و گفتند قلبم سالم هست و هیچ مشکلی نداره ولی من بعضی وقت ها درد و فشار شدیدی روی قلبم احساس میکنم.
    به نظر شما وجود این پل میوکاردی میتواند باعث درد در ناحیه پایینی قلب بشود؟

• سلام وقت بخیر. لطفاً حضوری تشریف بیارید مطب تا دقیق شما را معاینه کنم و نتیجه اکو یا آزمایش‌های شما را بررسی کنم. در صورت تمایل با شماره 09903868631 تماس بگیرید یا در واتساپ پیام دهید.

• سلام و وقت بخیر جناب دکتر. بنده سالها است مبتلا به یک نوع بینظمی (آریتمی) در ضربان قلب هستم. با توجه به سیتی آنژیو و اکو و… نظر پزشک ماسل بریج تشخیص داده شد.درمان داروئی نیز نتوانست کمک چندانی بکند.داروی تجویزی: سوتالول. واستاتین. و اسپیرن است. لطفا” راهنمائی بفرمائید چگونه میتوان از این گرفتاری خلاص شد

• باسلام و احترام، در صورتیکه ماسل بریج با حدود 50 درصد گرفتگی باشد آیا نیاز به جراحی دارد و یا مصرف دارو کافی است ؟ و اینکه جهت جلوگیری از شدت بیماری ژریم غذایی خاصی را می طلبد. باتشکر

• سلام وقت بخیر
      درمان معمولا دارویی هست. در صورت عدم پاسخ و درد شدید قفسه سینه باید جراحی انجام شود.