جراحی واریس پا در موارد شدید که واریس به درمان‌های غیر جراحی مانند جوراب واریس، تغییر شیوه زندگی و اسکلروتراپی پاسخ نمی‌دهند، تجویز می‌گردد. این جراحی را می‌توان با استفاده از تکنیک‌های مختلفی انجام داد.

پس از جراحی، به طور معمول به بیماران توصیه می‌شود که از جوراب‌های واریس استفاده کنند و تا چند هفته از فعالیت‌های سنگین خودداری کنند. اکثر بیماران می‌توانند انتظار داشته باشند که پس از جراحی بهبودی قابل توجهی در علائمی مانند درد، تورم و ناراحتی تجربه کنند.

در حالی که جراحی واریس پا به طور کلی ایمن و مؤثر است، مانند هر جراحی دیگری، خطراتی از جمله خونریزی، عفونت و آسیب عصبی در آن وجود دارد. مهم است که در مورد خطرات و مزایای جراحی با یک متخصص واریس مشورت کنید و از توصیه‌های پزشکی در مورد مناسب‌ترین گزینه درمانی مانند لیزر واریس پا برای هر مورد خاص پیروی کنید.

انواع جراحی واریس

جراحی واریس یک روش پزشکی برای درمان واریس که رگ‌های بزرگ و پیچ خورده هستند و اغلب در پاها به وجود می‌آیند، است. جراحی شامل برداشتن یا بستن ورید آسیب‌دیده برای بازگرداندن جریان خون مناسب و کاهش علائم است.

چندین گزینه جراحی برای درمان رگ‌های واریسی وجود دارد که شامل موارد زیر است:

جداسازی ورید

جراحی جداسازی ورید واریس یک روش کم تهاجمی است که از کاتتر برای درمان رگ‌های واریسی استفاده می‌کند.

در طی این عمل، یک برش کوچک در پوست ایجاد می‌شود و یک کاتتر در ورید آسیب دیده قرار می‌گیرد. کاتتر فرکانس رادیویی یا انرژی لیزر را برای گرم کردن و بستن ورید ارسال می‌کند که جریان خون را به وریدهای سالم هدایت می‌کند.

این روش بیشتر با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و بیماران در اکثر مواقع می‌توانند در همان روز به خانه بروند.

زمان بهبودی به طور معمول کوتاه است و بیماران می‌توانند در عرض چند روز تا یک هفته فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرند. جراحی جداسازی واریس یک گزینه درمانی بسیار مؤثر برای واریس است و می‌تواند علائمی مانند درد، تورم و ناراحتی را برای مدت طولانی تسکین دهد.

فلبکتومی سرپایی

فلبکتومی سرپایی یک روش کم تهاجمی برای برداشتن رگ‌های واریسی سطحی است. در طی این روش، برش‌های کوچکی در پوست روی وریدهای آسیب‌دیده ایجاد شده و از ابزار مخصوص قلاب ‌مانند برای برداشتن رگ‌ها از طریق برش‌ها استفاده می‌شود.

این عمل با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و می‌توان آن را به صورت سرپایی انجام داد. زمان بهبودی در بیشتر موارد کوتاه است و بیماران می‌توانند در عرض چند روز فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرند. فلبکتومی سرپایی یک گزینه درمانی ایمن و مؤثر برای وریدهای واریسی است که نزدیک به سطح پوست هستند و باعث تسکین علائمی مانند درد، تورم و ناراحتی خواهند شد.

فلبکتومی سرپایی یک روش جراحی واریس

جراحی آندوسکوپی ورید

جراحی آندوسکوپی ورید یک روش جراحی کم تهاجمی است که برای درمان سیاهرگ‌های واریسی که در عمق پا قرار دارند استفاده می‌شود.

در طول این عمل، یک دوربین کوچک به نام آندوسکوپ از طریق یک برش کوچک در پوست وارد ورید آسیب دیده می‌شود. متخصص واریس از دوربین برای تجسم ورید استفاده می‌کند و با به کار‌گیری ابزارهای مخصوص آن را خارج کرده یا می‌بندد.

این روش به طور معمول با بیهوشی عمومی انجام می‌شود و بیماران اغلب می‌توانند در همان روز به خانه بروند.

زمان بهبودی کوتاه است و بیماران در عرض چند روز فعالیت‌های عادی خود را از سر خواهند گرفت. جراحی آندوسکوپی ورید یک گزینه درمانی بسیار مؤثر برای وریدهای واریسی عمیق است و می‌تواند علائمی مانند درد، تورم و ناراحتی را تسکین دهد.

جراحی واریس با لیزر

جراحی ورید واریسی با لیزر که به عنوان فرسایش لیزر درون وریدی نیز شناخته می‌شود، یک روش کم تهاجمی است که برای درمان رگ‌های واریسی مانند واریس طنابی استفاده می‌شود. این یک جایگزین مطمئن و مؤثر برای درمان‌های جراحی سنتی واریس است.

این روش با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود، بدین صورت که یک برش کوچک در پوست نزدیک ورید آسیب دیده ایجاد می‌شود، سپس یک فیبر نازک وارد سیاهرگ می‌شود و انرژی لیزر را برای گرم کردن و بستن ورید مورد استفاده قرار می‌دهد. این روش جریان خون را به وریدهای سالم هدایت کرده و گردش خون را بهبود می‌بخشد که در نتیجه علائمی مانند درد، تورم و ناراحتی را کاهش می‌دهد.

جراحی واریس به طور معمول تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و بیماران می‌توانند در همان روز به خانه بروند. زمان بهبودی بسته به نوع جراحی انجام شده متفاوت است، اما اکثر بیماران می‌توانند در عرض چند روز تا یک هفته به فعالیت‌های عادی خود ادامه دهند.

جراحی واریس به چه افرادی توصیه میشود؟

جراحی واریس بیشتر برای افرادی که واریس شدید دارند و به درمان‌های غیر جراحی پاسخ نداده‌اند، تجویز می‌شود. افرادی که مشکلات زیر را دارند ممکن است برای جراحی واریس توصیه شوند:

نارسایی مزمن وریدی

ممکن است جراحی برای افراد مبتلا به نارسایی مزمن وریدی توصیه شود، این وضعیتی زمانی رخ می‌دهد که دریچه‌های وریدها به درستی کار نمی‌کنند و منجر به تجمع خون و در نتیجه واریس می‌شود.

علائم دردناک یا ناراحت کننده

ممکن است برای افراد مبتلا به واریس که دچار درد، ناراحتی، تورم یا تغییرات پوستی می‌شوند، جراحی توصیه شود.

زخم یا خونریزی

ممکن است برای افرادی که بر اثر واریس دچار زخم یا خونریزی شده است، جراحی توصیه شود.

درمانهای غیر جراحی ناموفق

ممکن است جراحی برای افرادی توصیه شود که با انجام درمان‌های غیرجراحی مانند جوراب‌های فشاری، تغییر شیوه زندگی و اسکلروتراپی نتایج مثبتی به دست نیاورده و بیماری روند بهبودی نداشته است.

مشورت با یک پزشک متخصص قلب و عروق از اهمیت بسزایی برخوردار است تا مناسب‌ترین گزینه درمانی را برای هر فرد مبتلا واریس تعیین کنید.

پزشک متخصص می‌تواند راهنمایی‌هایی را در مورد اینکه آیا جراحی واریس ضروری است و اینکه چه نوع جراحی ممکن است بر اساس شرایط خاص و شرایط فردی مناسب باشد، ارائه دهد.

تفاوت عمل جراحی واریس با لیزر واریس

تفاوت جراحی واریس با لیزر و لیزر واریس را می‌توان در عناوین زیر توضیح داد:

روش کار

جراحی واریس با لیزر به طور معمول شامل برداشتن یا بسته شدن ورید آسیب دیده از طریق یک روش جراحی با استفاده از لیزر است. از سوی دیگر، لیزر رگ‌های واریسی شامل استفاده از لیزر برای درمان ورید آسیب دیده با گرم کردن و بستن آن است.

تهاجمی بودن

جراحی واریس با لیزر یک روش تهاجمی‌تر است که ایجاد برش‌هایی در پوست برای برداشتن یا بستن ورید آسیب دیده را شامل می‌شود. لیزر وریدهای واریسی روشی کم تهاجمی است که نیازی به برش ندارد و بیشتر بر روی رگ‌های واریسی کوچک‌تر انجام می‌شود.

زمان بهبودی

جراحی واریس با لیزر به طور معمول زمان بهبودی طولانی‌تری نسبت به لیزر وریدهای واریسی دارد. روش جراحی امکان دارد پیش از بازگشت به فعالیت‌های عادی نیاز به دوره طولانی‌تری برای استراحت و توان‌بخشی داشته باشد، در حالی که لیزر وریدهای واریسی شاید فقط به یک دوره نقاهت کوتاه نیاز داشته باشد.

اندازه و محل سیاهرگها

جراحی واریس با لیزر اغلب برای وریدهای واریسی بزرگ یا پیچیده‌تر که به درمان‌های غیر جراحی پاسخ نداده‌اند توصیه می‌شود. لیزر رگ‌های واریسی بیشتر برای رگ‌های واریسی کوچک‌تر که نزدیک به سطح پوست هستند توصیه می‌شود.

اثربخشی

هر دو جراحی واریس با لیزر و لیزر رگ‌های واریسی درمان‌های مؤثری برای واریس هستند، اما این امکان وجود دارد که اثربخشی آنها به شدت و محل رگ‌های آسیب دیده بستگی داشته باشد. در برخی موارد، ترکیبی از درمان‌های جراحی و غیرجراحی ممکن است برای نتایج مطلوب توصیه شود.

جمع بندی

جراحی واریس یک روش پزشکی تهاجمی برای درمان وریدهای واریسی محسوب می‌شود که نزدیک به سطح پوست قرار دارند. این جراحی می‌تواند شامل روش‌های مختلفی از جمله لیزر درمانی، برداشتن ورید و فلبکتومی سرپایی باشد. هدف بهبود جریان خون و کاهش علائمی مانند درد، تورم و ناراحتی است.