خونریزی در رگ‌های واریسی برای اغلب افرادی که به حالت پیشرفته آن دچار هستند، رخ می‌دهد اما لخته شدن خون در رگ‌های واریسی به چه دلیلی ایجاد می‌شود؟ آیا این مشکل برای همه افراد به وجود می‌آید؟ لخته شدن خون به طور کلی یک معضل بسیار خطرناک است و این مشکل در افراد مبتلا به واریس خطرناک‌تر است زیرا رگ‌ها به مقدار محدود یا گسترده‌ای تنگ و باریک یا مسدود هستند و ایجاد شدن یک لخته می‌تواند شرایط بسیار نامناسب و غیرطبیعی برای افراد به وجود آورد.

لخته خون رگهای واریسی چه مشکلاتی ایجاد میکند؟

لخته خون در بیماران واریسی یکی از مشکلاتی است که بسیاری از این افراد بعد از خونریزی‌های رگ‌های واریسی تجربه خواهند کرد. لخته شدن خون در اشخاص مبتلا به رگ‌های واریسی، کبودی و هماتوم را در بر خواهد داشت که تقریباً دیر بهبود پیدا می‌کنند. یکی از مشکلات مهمی که بعد از لخته شدن خون برای بیمار ایجاد می‌شود، ورود باکتری به جریان خون است که در نهایت زخم‌هایی در نواحی مختلف واریس ایجاد می‌کند.

همچنین این لخته‌ها به طور کلی برای قلب و ریه بسیار خطرناک هستند و تورم شدید را در ناحیه رگ‌های واریسی به وجود می‌آورد.

لخته شدن خون در رگهای واریسی
لخته شدن خون در رگهای واریسی

به طور کلی کنترل رگ‌های واریسی برای عدم پیشرفت و جلوگیری از این نوع مشکلات بسیار سخت است و باید برای این مسئله زیر نظر پزشک باشید. اگر لخته از ناحیه مرکزی خود جدا شود و به سمت سایر اندام‌ها حرکت کند، عوارض شدیدی را ایجاد می‌کند. به عنوان مثال اگر لخته خون رگ‌های واریسی به سمت ریه حرکت کند و به این اندام وارد شود، می‌تواند آمبولی ریه را ایجاد کند. البته ناگفته نماند که اگر لخته خون در اثر رگ واریسی، سطحی باشد به سمت ریه و اندام‌های داخلی حرکت نمی‌کند اما اگر بیماری واریس پا شما پیشرفت کند و مشکلات گسترده‌تر شود، امکان بروز این اتفاق وجود دارد.

علائم لخته خون در رگهای واریسی

گاهی افراد متوجه بروز لخته خون رگ‌های واریسی نمی‌شوند اما به طور کلی این رخداد دارای نشانه‌هایی متداول است که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

  • کبودی در ناحیه‌ای که لخته خون ایجاد شده است.
  • گرمای پوست در ناحیه‌ای که لخته ایجاد شده است.
  • درد در برخی اندام‌های داخلی در اثر حرکت لخته خون در رگ‌ها.
  • گاهی لخته خون رگ‌های واریسی آنقدر با درد همراه است که فرد دچار تنگی نفس خواهد شد.

چه عواملی خطر ایجاد لخته خون ر‌گهای واریسی را افزایش میدهد؟

امکان ایجاد لخته خون رگ‌های واریسی در هر سنی وجود دارد اما احتمال بروز آن از سنین 45 سالگی به بعد نیز بیشتر است. موارد دیگری چون سابقه خانوادگی در ابتلا به لخته خون حین این بیماری و وجود اضافه وزن و وسعت آسیب دیدگی رگ‌های خونی نیز در پیدایش این لخته‌ها تاثیر دارد.

مبتلایان به واریس نباید به مدت طولانی پای خود را آویزان نگه دارند و اگر اینطور باشد، احتمال ایجاد لخته نیز افزایش پیدا می‌کند. همچنین خانم‌های باردار که رگ‌های واریسی در نواحی مختلف بدن خود خصوصا پاها دارند، بیشتر در معرض خطر ایجاد لخته خون رگ‌های واریسی قرار دارند و باید حتما توجه کنند که هر یک ساعت از حالت آویزان، اندام خود را خارج کنند.

روشهای تشخیص لخته خون رگهای واریسی

به طور کلی ابتدایی‌ترین روش برای معاینات و بررسی این مورد، معاینات بدنی است که تمامی نشانه‌ها و تورم و تغییر رنگ‌های پوست را بررسی می‌کند. روش‌های تشخیصی دیگر مانند سونوگرافی رگ‌های واریسی برای کنترل محدودیت رگ‌ها و لخته‌های سطحی و عمقی نیز انجام می‌شود. آزمایش خون، سونوگرافی و سی‌تی اسکن نیز از دیگر روش‌های بررسی لخته خون در رگ‌های واریسی است که اگر متخصص واریس صلاح به انجام بداند نیز باید استفاده شود.

درمان لخته خون رگهای واریسی

به طور کلی برای درمان لخته خون رگ‌های واریسی باید به کلینیک واریس مراجعه کنید تا تشخیص مناسب داده و موثرترین روش درمانی را پیش بگیرد. دارو‌های ضد انعقاد خون جهت جلوگیری از حرکت لخته برای بیمار استفاده میشوند و حتی اگر فرد بیمار قبل از ایجاد این لخته‌ها به پزشک مراجعه کند و از این دارو‌ها استفاده کند، ممکن است که به این نوع مشکل دچار نشود. شما نباید به طور خودسرانه از دارو‌های ضد انعقاد استفاده کنید زیرا ممکن است خطر خونریزی رگ‌های واریسی را برای خود افزایش دهید. بنابراین این مورد را برای افراد مشابه با بیماری و مشکل خود تجویز نکنید.

گاهی پزشک با استفاده از روش‌های مخصوص و و تهاجمی‌تر، لخته خون را از ورید‌های واریسی حذف می‌کند. همچنین در این میان ممکن است که استفاده از جوراب‌های طبی توصیه شود. این نوع جوراب‌ها با توجه به نوع و شدت لخته خون از نظر کشش و اندازه متفاوت هستند. حتماً قبل از خرید جوراب واریس با پزشک خود مشورت کنید.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 2 عدد و میانگین امتیازها 3]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *