پریکاردیت یا التهاب پرده دور قلب

پریکاردیت یکی از انواع بیماری هایی است که باعث اختلال در عملکرد قلب می شود. این بیماری به دلیل ایجاد التهاب در پرده دور قلب ایجاد شده و منجربه محدودیت عمل پمپاژ قلب می شود. التهاب پرده دور قلب در مردان بیشتر از زنان شایع است. عارضه پریکاردیت در مواردی علائمی شبیه به سکته قلبی دارد و تنها از طریق پزشک تشخیص داده می شود.

این عارضه در صورت درمان نشدن ممکن است آثار جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. به همین علت در این مطلب به بررسی اینکه بیماری التهاب پرده دور قلب چیست و چه راه هایی برای تشخیص و درمان آن وجود دارد، می پردازیم. در ادامه محتوا با ما همراه باشید.

منظور از بیماری پریکاردیت یا التهاب پرده دور قلب چیست؟

پریکاردیت یک نوع بیماری شایع قلبی است که در آن لایه یا غشاء پوشاننده قلب دچار التهاب شده و باعث به خطر افتادن سلامت قلب می شود. قلب انسان از پرده و لایه های مختلفی تشکیل شده است. پریکارد یکی از پرده های قلب است که نقش موثری در عملکرد صحیح قلب دارد.

پرده پریکارد از دو لایه تشکیل شده است. دو لایه پرده پریکارد از طریق مایعی به نام پریکاردیوم جدا می شوند. متاسفانه عوامل متعددی چون عفونت و ویروس باعث التهاب دو لایه پرده پریکارد می شوند و زمینه بروز این بیماری را فراهم می کنند. با التهاب لایه های پرده پریکارد، مایع میان لایه تحت فشار قرار گرفته و باعث اختلال در عمل پمپاژ قلب می شود.

چه عواملی باعث بروز بیماری پریکاردیت می شوند؟

متاسفانه عوامل متعددی هستند که باعث بروز این بیماری در پرده قلب می شوند. عواملی چون عفونت های ویروسی، سرطان، پرتو درمانی، تروما، بیماری های خود ایمنی مانند MS، لوپوس، روماتوئید، جراحی، آسیب و ضربه قفسه سینه، مصرف داروهای ضعیف کننده سیستم ایمنی، سکته قلبی و…باعث بروز این عارضه در فرد می شوند. البته بررسی های انجام شده نشان می دهد که در مواردی بیماری پریکاردیت به صورت ناگهانی بروز کرده و باعث اختلال قلب می شود.

بیماری پریکاردیت یا التهاب پرده دور قلب با چه علائم و نشانه هایی همراه است؟

بیماری پریکاردیت به صورت حاد یا مزمن بروز کرده و باعث تغییر عملکرد قلب می شود. این بیماری در بسیاری از افراد با علائمی چون تعرق شدید، درد قفسه سینه، تیر کشیدن قلب، بالا رفتن ضربان قلب، تب، خستگی طولانی مدت، درد های خنجری و تیز و…همراه است. همچنین این بیماری در اکثر مواقع باعث درد سمت چپ قفسه سینه و گردن یا شانه می شود. متاسفانه بسیاری از افراد بیماری التهاب پرده دور قلب را با حمله قلبی اشتباه می گیرند.

پریکاردیت

التهاب پرده دور قلب با چه عوارضی همراه است؟

التهاب پرده دور قلب بعد از مدتی درمان می شود و علائم آن نیز بهبود پیدا می کند، اما این بیماری ممکن است در برخی افراد باعث بروز مشکلاتی چون نارسایی قلب، افزایش یا کاهش ضربان قلب، تراوش مایع پریکارد، تامپوناد قلبی و مشکلات دیگر شود که با مراجعه به موقع به پزشک قابل درمان است.

روش های درمان بیماری پریکاردیت

درمان بیماری پریکاردیت یا التهاب پرده دور قلب به شیوه های مختلفی امکان پذیر است. اولین مرحله برای درمان این بیماری مراجعه به پزشک متخصص قلب و عروق است. پزشک متخصص با استفاده از روش هایی چون معاینات بالینی، نشانه های بیمار،آزمایشات عفونی، نوار قلب، اکوکاردیوگرافی و نتایج ECG به تشخیص علت بیماری می پردازد.

با استفاده از روش های زیر برای درمان این بیماری اقدام می کند که عبارت است از:

استفاده از کمپرس آب گرم

در بسیاری از مواقع برای کاهش درد و علائم بیماری از کمپرس آب گرم روی قفسه سینه استفاده می شود. این روش اگرچه ممکن است باعث درمان این بیماری نشود اما می تواند نقش موثری در کاهش علائم و کنترل درد داشته باشد.

مصرف دارو

در بیشتر مواقع پزشکان برای درمان بیماری پریکاردیت از انواع دارو استفاده می کنند. در صورتی که علت اصلی این بیماری مربوط به بیماری های عفونی باشد، پزشکان با تجویز آنتی بیوتیک ها به درمان این بیماری می پردازند. همچنین از انواع داروهای ضد التهابی مانند بروفن و آسپرین برای کاهش التهاب، قرمزی، تورم و علائم دیگر استفاده می شود.

جراحی

در صورتی علائم این بیماری شدید باشد از جراحی برای درمان بیماری التهاب پرده دور قلب استفاده می شود. معمولا از جراحی برای درمان پریکاردیت مزمن استفاده می شود. در جراحی لایه پریکاردیوم از دور قلب برداشته می شود.

پریکاردیوسنتز

پریکاردیوسنتز یکی از راه های موثر برای درمان عارضه پریکاردیت است. این روش درمان زمانی استفاده می شود که میزان مایع میان لایه های پرده پریکاردیوم افزایش پیدا کرده باشد. در واقع از این روش برای خارج کردن مایع اضافی که ممکن است خون یا مایع میان لایه میوکارد باشد، استفاده می شود. برای انجام این روش سوزن کوچکی را از طریق پوست وارد بدن کرده و مایع اضافی را خارج می کنند.

پریکاردیت

مراجعه به پزشک

در این مطلب به بررسی اینکه بیماری پریکاردیت چیست و چه روش هایی برای تشخیص و درمان آن وجود دارد پرداختیم. التهاب و تورم پرده دور قلب اگرچه ممکن است بعد از مدتی درمان شود اما به دلیل حاد و مزمن بودن ممکن است مجدداً باعث بروز مشکلاتی در بیمار شود. به همین دلیل بیماران مبتلا به پریکاردیت باید تحت نظر پزشک قرار بگیرند تا در صورت ابتلای مجدد به این عارضه در مدت زمان کوتاهی توسط پزشک درمان شوند. درمان دیر هنگام این بیماری باعث عملکرد نادرست قلب می شود.

در صورتی که از این بیماری رنج می برید، میتوانید برای درمان به مطب دکتر محمد رضا مبینی متخصص قلب و عروق مراجعه کنید. دکتر محمد رضا مبینی از پزشکان با تجربه و ماهر در زمینه درمان انواع بیماری های قلبی و عروقی است که می تواند که از روش های جراحی و غیر جراحی برای درمان بیماری اقدام کند.