واریس طنابی نوعی اختلال یا نارسایی در عملکرد دریچه سیاهرگ‌های شبکه خون رسانی است. در این عارضه خون به اندازه کافی به قلب فرستاده نمی‌شود. در نتیجه رگ‌ها به دلیل تجمع خون حالت برجسته، پیچ خورده و طنابی شکل به خود می‌گیرند. این عارضه به روش‌های مختلف درمان می‌شود که از جمله آنها می‌توان به عمل جراحی، لیزر، فلبکتومی، جوراب واریس و … اشاره کرد. این مقاله به بررسی لیزر واریس طنابی اختصاص داده شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه ما را تا پایان همراهی کنید.

واریس طنابی چیست؟

رگ‌ها و عروق خونی در بعضی شرایط دچار اختلال در عملکرد دریچه‌های خود می‌شوند. این دریچه‌های یک طرفه وظیفه بازگرداندن خون به قلب را برعهده دارند. در صورت بروز اختلال، میزان انتقال خون از دریچه‌ها به سوی قلب کاهش و در عروق تجمع می‌یابد. نتیجه این موضوع اعمال فشار بیشتر به دیواره عروق و رگ‌های خونی است که ظاهر برجسته، پر پیچ و خم و رنگ آبی یا سبز به آنها می‌بخشد. این عارضه در اصطلاح پزشکی واریس طنابی نام دارد. دلیل نام گذاری ظاهر طناب مانند رگ‌های درگیر است.

لیزر واریس طنابی
لیزر واریس طنابی

عامل بروز واریس طنابی چیست؟

به عقیده محققان عوامل مختلفی موجب بروز واریس طنابی می‌شوند که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وراثت؛ در صورت وجود سابقه واریس در یکی از والدین احتمال ابتلای فرزندان به این عارضه ۴۰ درصد است. برای ابتلای هر دو والدین، این میزان به ۲ برابر افزایش می‌یابد.
  • جنسیت؛ زنان ۴ برابر بیشتر از مردان در معرض ابتلا به واریس قرار دارند.
  • دوران بارداری؛ زنان در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی و افزایش حجم خون بیشتر در معرض ابتلا به واریس قرار می‌گیرند. افزایش حجم رحم و در نتیجه فشار به عروق خونی نیز در بروز این عارضه نقش دارد.
  • افزایش سن
  • ایستادن‌های طولانی مدت

علائم واریس طنابی

شکل ظاهری برجسته و آبی رنگ رگ‌ها در زیر پوست شاخص‌ترین علامت واریس طنابی است. سایر علائم این عارضه شامل خارش، سوزش، حساسیت به لمس، درد، خستگی و ناراحتی است. البته واریس طنابی بیش از هرجا در بخش‌های پایین پا خودنمایی می‌کند. به همین دلیل فرد مبتلا با علائمی چون گرفتگی ساق پا، تورم مچ پا و احساس سنگینی و ناراحتی نیز مواجه می‌شود. به موارد مذکور می‌توان ایجاد رنگ‌دانه‌های قهوه‌ای، التهاب و زخم‌های پوستی را نیز اضافه کرد. این موضوع تحت تأثیر نشت مایعات از داخل رگ در بافت‌های پیرامون به دلیل فشار بیش از اندازه رخ می‌دهد.

لیزر واریس پا
لیزر واریس پا

تشخیص و درمان واریس طنابی

واریس طنابی به تدریج پیشرفت کرده و تعداد رگ‌های درگیر با آن افزایش می‌یابد. علاوه بر این علائم نیز شدت یافته و امکان بروز آسیب‌های پوستی نیز بیشتر می‌شود. به همین دلیل پیگیری و درمان آن از اهمیت بسیاری برخوردار است. ناگفته نماند که کاهش گردش خون و ایجاد لخته‌های سطحی از عوارض جدی واریس طنابی به شمار می‌روند. لخته‌های حاصل می‌تواند با وارد به عروق عمقی آمبولی ریه را به دنبال داشته باشد.

تشخیص واریس تنها با معاینه ساده محدوده درگیر امکان‌پذیر است. اما انجام آزمایش‌های تکمیلی برای شناسایی منشأ واریس ضرورت دارد. این کار با سونوگرافی یا آنالوگ داپلر انجام می‌شود. برحسب عامل ایجاد کننده واریس و وضعیت رگ‌ها، برنامه درمانی مناسب پیشنهاد می‌شود. روش‌های مختلفی برای درمان این عارضه وجود دارد که لیزر واریس طنابی، جوراب فشرده سازی، فلبکتومی و جراحی از جمله آنها به شمار می‌روند. البته بعضی از این موارد به عنوان درمان اصلی و بعضی دیگر درمان مکمل استفاده می‌شوند.

لیزر واریس طنابی
لیزر واریس طنابی

لیزر واریس طنابی

لیزر درمانی برای افراد مبتلا به واریس طنابی در هر درجه یا مرحله کاربرد دارد. این کار به روش‌های مختلف انجام می‌شود. آندوواسکولار لیزر، آندوواسکولار رادیو فرکانسی و ترکیبی از جمله این روش‌ها هستند. تفاوت موارد ذکر شده مربوط به منبع مورد استفاده برای خشکاندن رگ است. لیزر از اشعه نوری و رادیو فرکانس از امواج رادیویی برای این کار بهره می‌گیرد. صرف نظر از روش مورد استفاده، لیزر درمانی سرپایی است و حدود ۲۰ الی ۶۰ دقیقه به طول می‌انجامد، اما مدت زمان بهبودی بسته به روش مورد استفاده تفاوت دارد.

مراحل انجام لیزر واریس طنابی

فرایند لیزر واریس طنابی در سه مرحله انجام می‌شود. مرحله اول مربوط به بی حسی موضعی محدوده مورد نظر است. در مرحله دوم با هدایت سونوگرافی فیبر نازک و انعطاف‌پذیر لیزر یا رادیو فرکانسی داخل رگ قرار می‌گیرد. به واسطه تزریق ماده بی حسی فرد هیچ دردی را حین این کار احساس نمی‌کند. در مرحله سوم با کمک منبع انرژی رگ خشکانده می‌شود. واقعیت این است که گلبول‌های قرمز خون امواج را به سمت خود جذب می‌کنند. این امواج داخل رگ به حرارت تبدیل شده و تغییراتی در ساختار رگ ایجاد می‌کند. در نهایت تنگی و مسدود شدن رگ رخ می‌دهد.

مزایای لیزر واریس طنابی

مزایای لیزر واریس طنابی در موارد زیر خلاصه شده است:

  • نداشتن عوارض جدی
  • نداشتن درد و خونریزی
  • دوران نقاهت بسیار کوتاه
  • غیرتهاجمی بودن و نداشتن برش یا بخیه
  • کوتاه بودن جلسات درمانی (نهایتاً 60 دقیقه)
  • هزینه مناسب و زیر پوشش بیمه‌های درمانی
  • بالا بودن درصد موفقیت روش (حدود ۹۸ درصد)
  • نداشتن نیاز به بیهوشی و بستری شدن در بیمارستان
  • کاهش درد و سنگینی پا بعد از مدت کوتاهی از لیزر درمانی
لیزر واریس پا
لیزر واریس پا

عوارض درمان واریس طنابی با لیزر

بروز عارضه بعد از لیزر واریس طنابی بسیار نادر است و موارد رخ داده نیز بعد از گذشت زمان کوتاهی برطرف می‌شوند. عفونت عروق عمقی یکی از این موارد است که احتمال بروز آن با مصرف آنتی‌بیوتیک کاهش می‌یابد. لخته شدن خون در بعضی افراد محتمل است که خطر آن با استفاده از جوراب واریس کمتر است. التهاب، سفتی، کبودی، قرمزی، درد و بی حسی از دیگر عوارض احتمالی این روش هستند که بعد از گذشت چند هفته برطرف می‌شوند. همچنین امکان سوختگی پوست تحت تأثیر اشعه لیزر نیز وجود دارد.

مراقبت های بعد از لیزر واریس طنابی

بعد از پایان لیزر واریس طنابی فرد مرخص شده و می‌تواند فعالیت‌های خود را از سر بگیرد. البته رعایت بعضی اصول مراقبتی برای دستیابی به بهترین نتیجه الزامی است؛ به‌عنوان‌مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیاده روی
  • اجتناب از حمام تا ۷ روز
  • استفاده از جوراب واریس
  • اجتناب از برداشتن اشیاء سنگین
  • اجتناب از حمام داغ حداقل تا ۱ ماه
  • اجتناب از رفتن به استخر تا زمان بهبودی کامل
  • اجتناب از فعالیت‌های ورزشی سنگین به مدت ۷ الی ۱۰ روز
لیزر واریس طنابی
لیزر واریس طنابی

سخن پایانی

ما در این مقاله به بررسی یکی از روش‌های نوین در درمان واریس طنابی تحت عنوان لیزر درمانی پرداختیم. میزان موفقیت لیزر واریس طنابی در مقایسه با سایر روش‌ها بسیار زیاد و عوارض آن کم است. طبق آمارهای ارائه شده، افراد مبتلا در ۹۸ درصد موارد از این روش نتایج مطلوبی می‌گیرد. البته دستیابی به بهترین نتیجه در گرو مراجعه به پزشک باتجربه و ماهر است، زیرا بخش زیادی از موارد ناموفق در این روش از مهارت پایین پزشک در استفاده از دستگاه لیزر نشئت می‌گیرد.

برای معاینه و درمان واریس طنابی می‌توانید به صورت حضوری به مطب آقای دکتر محمد رضا مبینی متخصص واریس مراجعه کنید. جهت رفاه حال شما عزیزان و با توجه به شرایط کنونی جهان، شما می‌توانید با استفاده از رزرو آنلاین و بدون نیاز حضوری به مطب، زمان مد نظر خود را جهت ویزیت تعیین کنید.

هزینه لیزر واریس طنابی چه قدر است؟

هزینه به عوامل مختلف بستگی دارد. برای دریافت هزینه و رزرو وقت در کلینیک تخصصی واریس با شماره ۰۹۹۰۳۸۶۸۶۳۱ یا ۰۲۱۲۲۲۶۵۱۵۰ تماس بگیرید.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 5 عدد و میانگین امتیازها 4.2]

2 دیدگاه

  • سلام آقای دکتر
    من 48 ساله هستم و واریس طنابی دارم. قبلاً به پزشکی دیگر مراجعه کرده بودم اما نتیجه خوبی نگرفتم. آیا واریس من قابل درمان است؟ باید چکار کنم؟

    • سلام وقت بخیر
      تاکنون درمانهای واریس طنابی در مطب ما موفق‌آمیز بوده است. در صورت امکان حضوری تشریف بیاورید تا شما را معاینه کنیم. اینطور خیلی دقیق‌تر میتوانیم به شما مشاوره دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *