برای درمان واریس پا چه بخوریم و چه نخوریم؟ یکی از سوالات بسیار پر تکرار که افرادی که دچار واریس شده‌اند، می‌پرسند همین است که چه نوع تغذیه‌ای را در پیش بگیرند تا بتوانند در روند درمان واریس اثر مثبت بگذارند.

واریس چیست؟

قبل از هر چیزی بهتر است ابتدا با بیماری واریس آشنا شویم. به طور کلی در بدن انسان 3 نوع رگ وجود دارد.

نوع اول سرخرگ‌ها یا شریان هستند که خون را از قلب به نقاط مختلف بدن می‌برند. نوع دوم سیاهرگ یا ورید می‌باشند که خون را از اعضای بدن به سوی قلب بر می‌گردانند. سومین نوع رگ که با اسم مویرگ شناخته می‌شود، در محل آنها به علت داشتن فقط یک لایه سلولی، تبادل مواد غذایی و اکسیژن صورت می‌گیرد.

معمولاً رگ‌های بزرگ، رگ‌های واریسی نامیده می‌شوند. زمانی که دریچه‌های معیوب در رگ‌ها اجازه جریان خون را به صورت عادی نمی‌دهند، رگ‌های واریسی منبسط و پر از خون می‌شوند. این حالت بیماری واریس نام دارد که در نتیجه آن، رگ‌های واریسی منبسط و دارای حالت متورم و برجسته‌ای می‌شوند.

همچنین این رگ‌ها به رنگ‌های آبی و بنفش تیره و حتی قرمز نمایان می‌شوند. ممکن است این حالت برای اکثر افراد دردناک و ناراحت کننده باشد.

همان طور که می‌دانید تغذیه سالم و مناسب برای درمان هر نوع بیماری، مسئله بسیار مهمی تلقی می‌شود. بیماری واریس نیز از جمله مشکلاتی است که افراد زیادی به آن دچار می‌شوند.

درمان واریس پا

درمان به موقع آن اهمیت زیادی دارد، چرا که در غیر این صورت مانند هر بیماری دیگری ممکن است خطراتی را به همراه داشته باشد. با توجه به گسترش این بیماری و دردناک بودن آن، شما را با تغذیه‌ سالم برای درمان واریس و همچنین جلوگیری از تشدید واریس آشنا کنیم.

مصرف میوه و سبزیجات تازه

تغذیه سالم و خوردن میوه و سبزیجات بسیار مهم است، چون میوه‌‌ها و سبزی‌ها به علت داشتن ویتامین‌، آنتی‌اکسیدان‌ها، فیبر و مقادیر کم کالری، نقش قابل توجهی در سلامتی ما دارند.

میزان مصرف سبزیجات سرشار از فیبر و آنتی‌‌اکسیدان مانند زغال‌ اخته و تمشک و مرکبات سرشار از ویتامین سی و مواد غذایی ضد التهابی مانند آووکادو، زنجبیل و گوجه‌ فرنگی را روزانه چند بار در برنامه غذایی خود قرار دهید.

هر نوع میوه یا آب میوه خالص و سبزیجات به صورت تازه، کنسرو شده و یا خشک می‌تواند موثر واقع شود، ولی مصرف میوه و سبزیجات تازه دارای خواص بیشتری نسبت به پس از کنسرو شدن یا منجمد شدن و یا حتی گرم شدن هستند.

مصرف پروتئین های بدون چربی

پروتئین ماده اصلی تشکیل دهنده بافت‌های عضلانی بدن انسان است که در انواع مختلفی از مواد غذایی موجود است. برای درمان واریس پیشنهاد پزشکان این است که از مصرف گوشت گوسفند و سوسیس خودداری نمایید. این مواد دارای پروتئین هستند ولی هدف ما بیشتر پروتئین‌های بدون چربی هستند که از این جمله می‌توان به مرغ، ماهی و دیگر غذاهای دریایی، تخم مرغ و منابع پروتئین گیاهی اشاره کرد، زیرا اینها بهترین نوع پروتئین محسوب می‌شوند و حداقل مقدار چربی را دارند.

برای درمان واریس پا چه بخوریم و چه نخوریم

مصرف لبنیات کم‌ چرب

متخصصان تغذیه مصرف انواع لبنیات کم چرب و حتی بدون چربی را توصیه می‌کنند. معمولاً مواد لبنی مثل شیر، ماست و پنیر بهترین منابع غذایی کلسیم هستند و انواع لبنیات کم چرب و پر چرب آن به یک اندازه کلسیم دارند. هر چه میزان چربی این محصولات لبنی کمتر باشد، کلسیم آن بهتر جذب می‌شود.

از فواید لبنیات کم چرب می‌توان به جلوگیری از پوکی استخوان اشاره کرد. همچنین طبق تحقیقات انجام شده این مواد غذایی برای درمان واریس مفید شناخته شده است. توجه داشته باشید که مصرف لبنیات کم چرب باید به اندازه باشد و زیاده‌روی نشود، زیرا مصرف بیش از حد آن برای برخی از افراد موجب مشکلات سوء هاضمه و یبوست می‌‌شود.

نوشیدن آب کافی

حدود 60 درصد از بدن انسان را آب تشکیل می‌دهد. حفظ آب بدن حائز اهمیت است و معمولاً مصرف 8 لیوان در روز توصیه می‌شود. کاهش آب بدن می‌تواند مشکلات جدی را به وجود بیاورد.

از این مشکلات می‌توان به انواع معضلات پوستی تا مشکلات روحی و جسمی اشاره کرد. شاید کمی عجیب به نظر برسد ولی نوشیدن آب کافی برای واریس بسیار ضرورت دارد. به طوری که کاهش حتی 2% از آب بدن می‌تواند به میزان قابل توجهی به عملکرد فیزیکی آسیب برساند.

مصرف غذاهای کم‌ نمک

غذاهای سرشار از نمک یا همان سدیم خوراکی باعث گرفتن آب در بدن و تشدید علائم واریس می‌شوند. بنابراین بایستی از مصرف آنها خودداری کنید.

اغلب غذاهای ساختگی مانند کنسروها، انواع ترشی، سوسیس و کالباس‌ها حاوی مقدار زیادی نمک هستند. به همین دلیل استفاده از این مواد غذایی برای مبتلایان به واریس بسیار مضر است.

مصرف فلاونوئیدها

فلاونوئیدها از ویتامین‌های مهم بدن هستند، اما جزء ویتامین‌‌های معمول طبقه‌بندی نمی‌‌شوند. فلاونوئید اثر خود را از طریق تقویت اثرات مکمل‌های ویتامین سی اعمال می‌‌کنند.

این ماده اثرات ضد التهابی قابل‌ توجهی را بر روی عروق کوچک و مویرگ‌ها می‌‌گذارد و این گونه برای درمان واریس پا موثر شناخته می‌شود. این ماده به‌ وفور در انواع مرکبات، سیب و انواع توت یافت می‌‌شود.

فلاونوئیدها در انواع مختلفی یافت می‌شوند که روتین یک مورد از آنها است که موجب کاهش شکنندگی عروق و نشت مایع از دیواره رگ‌ها می‌‌شود. این ماده با اعمال خاصیت ضد اکسیدانی و ضد التهاب خود، در پیشگیری و درمان بیماری واریس مؤثر شناخته می‌‌شوند. سیب از جمله غنی‌‌ترین منابع روتین به حساب می‌آید.

برای درمان واریس چه کار کنیم؟

برای درمان واریس پا در تهران میتوانید با کلینیک تخصصی واریس دکتر مبینی با شماره ۰۹۹۰۳۸۶۸۶۳۱ یا ۰۲۱۲۲۲۶۵۱۵۰ تماس بگیرید.