قلب انسان از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است و توسط دریچه و دیواره‌هایی از هم جدا شده‌اند. هر بخش قلب وظیفه خاصی بر عهده دارد. قلب از بطن راست و بطن چپ تشکیل شده است. وظیفه بطن راست که در قسمت راست قلب و قسمت تحتانی قرار دارد، این است که خون را به سمت ریه هدایت کند و خون در ریه با اکسیژن ترکیب شده و وارد بطن چپ می‌شود، این خون توسط بطن چپ پمپاژ شده و به سایر نقاط بدن اکسیژن و خون‌رسانی می‌کند. از دیگر قسمت‌های قلب، دهلیز راست و دهلیز چپ است. در صورتی که به دلیل عارضه‌ای در قلب خون‌رسانی دچار اختلال شود، در فرد بیماری‌هایی ایجاد می‌شود. بیماری تترالوژی فالوت قلب نوعی بیماری و اختلال مادرزادی است که به دلیل 4 نقص در قلب ایجاد به وجود می‌آید. در این مقاله به بیان دلیل ابتلا به بیماری و عوارض بیماری تترالوژی فالوت قلب و راه‌های درمان این بیماری می‌پردازیم.

تترالوژی فالوت قلب چیست؟

بیماری تترالوژی فالوت قلب نوعی بیماری نادر مادرزادی است که به دلیل نقص دیواره بطنی، هیپرتروفی بطنی راست، تنگی دریچه ریه و جایگیری نامناسب شریان آئورت به وجود می‌آید و به این دلیل که جنین رشد کامل در رحم ندارد و یا ساختار قلب به درستی شکل نگرفته است، به وجود می‌آید.

ابتلا به بیماری تترالوژی فالوت قلب باعث اختلال در خون‌رسانی توسط قلب به دیگر اعضای بدن می‌گردد و کاهش اکسیژن خون را به همراه دارد. این کمبود اکسیژن در خون نوزادان مبتلا به بیماری تترالوژی فالوت قلب باعث می‌شود، رنگ پوستشان به رنگ آبی کم رنگ و کبود تبدیل گردد، این تغییر رنگ بدن در زمان فشار برای گریه نیز ایجاد می‌شود.

تترالوژی فالوت قلب از زمان جنینی روی می‌دهد.
تترالوژی فالوت قلب از زمان جنینی روی می‌دهد.

تفاوت بین قلب عادی با قلب مبتلا به تترالوژی فالوت

در قلب سالم وظیفه بطن راست که در قسمت راست قلب و قسمت تحتانی قرار دارد، این است که خون را به سمت ریه هدایت کند و خون در ریه با اکسیژن ترکیب شده و وارد بطن چپ می‌شود، این خون توسط بطن چپ پمپاژ شده و به سایر نقاط بدن اکسیژن و خون‌رسانی می‌کند. در قلبی که مشکل تترالوژی فالوت دارد، ممکن است به دلیل نقص دیواره بطنی، خون بدون اکسیژن با خون اکسیژن‌دار مخلوط شود. در صورتی که تنگی دریچه ریوی وجود داشته باشد و این دریچه به مقدار لازم باز نشود، برای ارسال خون به ریه، قلب دچار مشکل می‌شود و برای ارسال خون به ریه باید تعداد پمپاژ بیشتر انجام دهد. اگر مشکل هیپرتروفی بطنی راست باشد، به دلیل این نقص، میزان خون در بطن راست نسبت به بطن چپ بیشتر شده و در نتیجه اندازه بطن راست بزرگتر از بطن چپ می‌شود. محل قرارگیری رگ آئورت، چسبیده به بطن چپ است. در صورتی که این رگ خون‌رسان بین بطن چپ و راست قرار بگیرد، خون با اکسیژن در مقادیر کم، به جای وارد شدن به ریه، وارد آئورت شده و در بدن جریان پیدا می‌کند.

دلایل ابتلا به بیماری تترالوژی فالوت قلب چیست؟

دلایل ابتلا به این بیماری برای محققان به طور قطعی مشخص نیست. برخی محققان بر این باورند که بیماری تترالوژی فالوت به دلیل اختلال ژنتیکی در زمان رشد جنین در رحم مادر بروز می‌کند. برخی عوامل موثر در پیدایش این بیماری برای نوزاد مواردی چون استعمال دخانیات، مصرف مشروبات الکلی، داشتن بیماری‌های زمینه‌ای مادر مانند دیابت و تغذیه نامناسب در زمان بارداری، بارداری در سنین بالا و بسیاری موارد این چنینی است.

علائم ابتلا به تترالوژی فالوت قلب

علائم ابتلا به بیماری تترالوژی فالوت قلب با توجه به میزان اختلال خون و میزان خون‌رسانی به ریه در افراد مختلف، متفاوت است. در ادامه به بیان برخی از این علائم می‌پردازیم:

  • غش کردن و بیهوشی.
  • گریه‌های طولانی مدت.
  • تغییر شکل در حالت دست و پا.
  • شنیدن صدای غیر طبیعی در قلب (سوفل قلبی).
  • احساس خستگی شدید در زمان انجام فعالیت.
  • تنگی نفس و کاهش اکسیژن به ویژه در زمان تغذیه و ورزش.
  • پوست به رنگ آبی در می‌آید، این اتفاق به دلیل کمبود اکسیژن در خون است.
  • افزایش وزن زیاد به دلیل کمبود اکسیژن خون سوخت و ساز بدن پایین می‌آید.

علائم شایع در نوزادان مبتلا به این بیماری، بیشتر تغییر رنگ پوست، تنگی نفس، شنیده شدن صدای غیر طبیعی در قلب، کم خونی، افزایش تعداد گلبول قرمز خون و لخته خون است. ایجاد لخته خون و حرکت به سمت مغز ممکن است حتی سکته مغزی در نوزادان را به وجود آورد. توصیه می‌شود در صورت داشتن این نشانه‌ها در نوزاد خود، برای درمان و جلوگیری از بروز عوارض، خیلی سریع به بهترین جراح و متخصص قلب و عروق برای درمان مراجعه کنید.

روش تشخیص بیماری تترالوژی فالوت قلب

در صورتی که خانم‌های باردار در زمان مناسب و تعیین شده، آزمایش‌های غربالگری نقص‌های مادرزادی را انجام دهند، قبل از تولد نوزاد متوجه بیماری تترالوژی فالوت جنین خود خواهند شد. در غیر این صورت، تترالوژی فالوت قلب بلافاصله بعد از تولد نوزاد قابل تشخیص است. اکوکاردیوگرام یکی دیگر از روش‌هایی است که این بیماری را قابل تشخیص کرده و در واقع این تکنیک، همان سونوگرفی قلب جنین است. نوزادانی که به این بیماری دچار هستند، هنگام تغذیه و یا گریه، تغییر رنگ پوست به رنگ آبی خواهند داشت. اگر صداهای بلند و غیر طبیعی از ناحیه قلب نوزاد خود شنیدید، حتما برای انجام اکوکاردیوگرام قلب به بهترین متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

درمان تترالوژی فالوت قلب

بعد از تشخیص بیماری در نوزاد، برای روند درمان ابتدا باید سطح اکسیژن خون نوزاد سنجیده شود تا بتوان میزان اکسیژن خون را به حد نرمال رساند. برای این کار باید بلافاصله به نوزاد داروی پروستاگلاندین تزریق شود، این دارو با باز نگه داشتن شریان ریوی سطح اکسیژن را افزایش می‌دهد. در برخی کودکان که سیانوز خفیف دارند، با عمل جراحی تترالوژی فالوت قلب در شش ماه اول تولد، می‌توانند زندگی سالمی را تجربه کنند.

نحوه عمل جراحی تترالوژی فالوت قلب

این عمل جراحی که در دسته جراحی قلب باز قرار دارد، در سال اول زندگی نوزاد انجام می‌گیرد. طی این عمل جراحی، نقص و سوراخ بین بطن چپ و بطن راست بسته می‌شود. در صورتی که دریچه ریوی تنگ باشد، با بزرگتر کردن دریچه ریوی، جریان خون به ریه را بهبود می‌بخشند.

در پایان توصیه می‌شود در صورت ابتلا به بیماری تترالوژی فالوت قلب، خیلی سریع برای درمان به بهترین متخصص قلب و عروق مراجعه کنید. درمان به موقع باعث داشتن زندگی سالم برای نوزاد و عزیزانتان می‌شود. درمان زود هنگام این بیماری در سلامت روانی خانواده تاثیر زیادی دارد.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 4 عدد و میانگین امتیازها 4]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *