تاثیر الکل بر سیستم قلب و عروق

تاثیر الکل بر سیستم قلب و عروق یکی از عواملی است که امروزه زمینه بروز بیماری های قلبی و عروقی را فراهم کرده است. طبق تحقیقات به دست آمده در طی چند سال اخیر، الکل عاملی است که مصرف بیش از حد آن باعث افزایش فشار خون و مرگ ناگهانی می شود. احتمال بروز بیماری های قلبی در مردان و زنانی که از اتانول استفاده می کنند، دو برابر بیشتر از کسانی که در طول روز از این نوع نوشیدنی استفاده نمی کنند. تاثیر الکل بر سیستم قلب و عروق به قدری خطرناک است که اغلب پزشکان توصیه می کنند مصرف این نوع نوشیدنی به طور کامل از برنامه غذایی باید حذف شود. در این مطلب به تاثیر الکل بر سیستم قلب و عروق می پردازیم.

الکل چگونه باعث بروز بیماری های قلبی و عروقی می شود؟

تاثیر الکل بر سیستم قلب و عروق از طریق بیماری های مختلفی خود را نشان می دهد. برخی از عوامل به صورت مستقیم و برخی به صورت غیر مستقیم باعث اختلال در عملکرد قلب و عروق و بروز بیماری های قلبی می شوند. از جمله تاثیرات الکل بر سیستم قلب و عروق عبارت است از:

افزایش فشار خون

یکی از شایع ترین تاثیرات اتانول بر بدن، افزایش فشار خون است. مطالعات انجام شده نشان می دهد که در 11 درصد مردان، بالا بودن میزان فشار خون ناشی از تاثیر الکل بر بدن است. هر چه میزان مصرف الکل در روز بیشتر باشد، میزان فشار خون و بیماری های ناشی از آن نیز بیشتر می شود. الکل یا اتانول با تاثیر بر رنین، آلدوسترون و سطح پلاسما باعث افزایش آن ها می شود. افزایش این مواد نیز میزان خون درون عروق را افزایش می دهد و باعث بالا رفتن فشار خون می شود. با بالا رفتن فشار خون در انسان، احتمال سکته قلبی و مرگ ناگهانی ناشی از آن نیز افزایش پیدا می کند.

بیماری آریتمی قلبی

تاثیر الکل بر سیستم قلب و عروق در مواقعی باعث بروز بیماری آریتمی قلبی می شود. در واقع مصرف نوشیدنی های الکل دار باعث بروز فیبریلاسیون دهلیزی یا نامنظم شدن ریتم قلب می شود. بر اساس نتایج بدست آمده حتی مصرف مقدار کم نوشیدنی های الکلی باعث بزرگ شدن دهلیز ها و بروز آریتمی قلبی می شود. بیماری فیبریلاسیون دهلیزی که شایع ترین نوع آریتمی قلبی است زمینه بروز بیماری های دیگر مانند نارسایی قلبی و سکته مغزی را به شدت افزایش می دهد.

بیماری نارسایی قلبی

بیماری نارسایی قلبی یک نوع تاثیر الکل بر سیستم قلب و عروق است. در بیماری نارسایی قلبی، عملکرد قلب به دلیل تغییر در ساختار قلب دچار مشکل می شود. متاسفانه الکل عاملی است که باعث منقبض و سخت شدن شریان های قلبی و در نتیجه نرسیدن خون کافی به قلب انسان می شود. با نرسیدن خون به قلب، ماهیچه ها دائماً تلاش می کنند تا با پمپاژ بیشتر، خون را به تمام بافت های بدن برسانند. این عمل موجب بزرگ عضلات قلب و بیماری نارسایی قلبی می شود.

بالا رفتن تری گلیسیرید یا چربی

بالا رفتن تری گلیسیرید یا چربی یکی از عوارض شایع مصرف الکل در بدن است. بالا رفتن چربی در خون به صورت غیر مستقیم باعث بروز بیماری های قلبی و افزایش مرگ و میر ناشی از آن می شود. نوشیدنی الکلی یکی از عواملی است که باعث بالا رفتن میزان چربی در خون انسان می شود. افزایش میزان چربی در خون به مرور زمان باعث ایجاد رسوب در شریان های قلب و در نتیجه مسدودیت آن ها می شود. با مسدود شدن رگ ها، احتمال بروز سکته قلبی به شدت افزایش پیدا می کند و ممکن است فرد در اثر سکته قلبی دچار مرگ شود.

تاثیر الکل بر سیستم قلب و عروق
تاثیر الکل بر سیستم قلب و عروق

چه کسانی نباید از نوشیدنی های الکلی مصرف کنند؟

عوارض مصرف الکل بر بدن به قدری زیادی است که اکثریت پزشکان توصیه می کنند مصرف این نوشیدنی به طور کامل قطع شود. همچنین توصیه می شود تا افرادی که از بیماری هایی چون دیابت، فشار خون بالا، چربی خون، سابقه سکته قلبی و مغزی، نارسایی قلبی و… رنج می برند، به هیچ عنوان از الکل در وعده های غذایی خود استفاده نکنند.

الکل علاوه بر تاثیر بر سیستم قلب و عروق باعث بروز چه مشکلاتی در بدن می شود؟

تاثیر الکل علاوه بر سیستم قلب و عروق باعث بروز مشکلات بسیاری در بخش های مختلف بدن انسان می شود. عوارض مصرف الکل بر بدن عبارت است از:

  • ایجاد ناهماهنگی و عدم تعادل در عضلات بدن
  • تهوع، استفراغ، سردرد شدید
  • گرفتگی عروق
  • از بین رفتن کبد در اثر مصرف طولانی مدت
  • ناباروری
  • سرطان پستان
  • حساسیت معده
تاثیر الکل بر سیستم قلب و عروق
تاثیر الکل بر سیستم قلب و عروق

مراجعه به پزشک

در مطلب فوق به بررسی تاثیر الکل بر سیستم قلب و عروق پرداختیم. الکل با افزایش فشار خون، آزاد کردن کلسترول بد، ایجاد نارسایی قلبی و آریتمی می تواند زمینه بروز بسیاری از بیماری های قلبی عروقی و حتی مرگ ناگهانی را فراهم کند. به همین علت علاوه بر قطع مصرف الکل، باید برای درمان بیماری های ناشی از این نوع نوشیدنی به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه شود. دکتر محمد رضا مبینی متخصص قلب و عروق و عضو انجمن قلب آمریکا با تشخیص صحیح و انتخاب روش درمان مناسب، به درمان انواع بیماری های قلبی و عروقی می پردازد. اگر شما هم به دلیل مصرف اتانول دچار بیماری های قلبی یا افزایش فشار خون شده اید، می توانید با مراجعه حضوری به مطب دکتر مبینی برای درمان اقدام کنید.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 5 عدد و میانگین امتیازها 4.4]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *