مقدمه ای درباره بیماری عروق محیطی

بیماری عروقی محیطی (PVD) یکی از انواع بیماری هایی است که باعث اختلال در گردش خون بدن به غیر مغز و قلب می شود. در این بیماری رگ هایی که نقش خون رسانی به بخش های مختلف بدن را بر عهده دارند به دلیل مشکلات فیزیکی یا غیر فیزیکی دچار اختلال شده و توانایی خود را برای جابه جایی خون از دست می دهند.

بیماری تصلب شرایین یا عروق محیطی ممکن است در ابتدا با علائم خاصی همراه نباشد اما در صورت پیشرفت و درمان نشدن ممکن است باعث بروز مشکلات جدی و خطرناک در بدن شود. به همین علت بر آن شدیم تا در این محتوا به بررسی اینکه این بیماری چیست و چه عاملی باعث بروز این بیماری در بدن می شود، بپردازیم. برای دریافت اطلاعات بیشتر در ادامه محتوا با ما همراه باشید.

علت ایجاد بیماری عروق محیطی چیست؟

به طور کلی علت اصلی بیماری عروق در بدن پاسخ نادرست رگ ها در هنگام پاسخ به عوامل محیطی است. در واقع رگ های بدن در در هنگام پاسخ به عوامل محیطی باید پهن و باریک شوند، اما در این بیماری واکنش صحیحی ندارند. پاسخ نادرست به عروق محیطی دلایل متفاوتی دارد که عبارت است از:

عروق محیطی عملکردی

در این حالت هیچ عامل فیزیکی باعث پاسخ نادرست عروق محیطی به عوامل محیطی نمی شود بلکه سیگنال های مغزی، دما و اضطراب باعث بروز این بیماری می شوند. در عروق محیطی عملکردی شکل ظاهری رگ ها کاملاً سالم است و تنها استرس شدید و عوامل دیگر موجب تنگ شدن رگ ها و در نتیجه کاهش جریان خون می شوند.

عروق محیط آلی

در بیماری عروق محیطی آلی ساختار رگ های بدن به دلیل مشکلاتی چون التهاب شدید، مشکلات بافتی، ایجاد پلاک و عوامل دیگر دچار آسیب می شود. عواملی چون افزایش چربی بدن، بالا فتن کلسترول، واریس، آرتروز، لوپوس، افزایش فشار خون، عفونت رگ های خونی و… باعث آسیب ساختار رگ های خونی و در نتیجه بیماری عروقی محیطی از نوع آلی می شوند.

بیماری عروق محیطی با چه نشانه ها و علائمی همراه است؟

علائم بیماری PVD با توجه به نوع آسیب دیدگی عروق متفاوت است. با این وجود بیشتر افراد مبتلا به این بیماری عروقی با علائم و نشانه های زیر همراه هستند که عبارتند از:

• افراد مبتلا به این بیماری ممکن است در یکی از پاها سرمای بیشتری را احساس کنند.
  • این افراد ممکن است دچار کبودی و پوستی آبی رنگ شوند.
  • افرادی که از مریضی عروق محیطی رنج می برند دچار زخم هایی میان انگشتان پا می شوند.
  • افراد مبتلا به بیماری عروق محیطی دچار ضربان قلب نامنظم می شوند.
  • رشد ناخن ها و موها در بیماران مبتلا به این بیماری به شدت کاهش پیدا می کند.
بیماری عروق محیطی چیست

چه کسانی بیشتر از سایر افراد در معرض بیماری عروق محیطی قرار دارند؟

بیماری عروق محیطی و عوارض ناشی از آن ممکن است برای هر فرد عادی اتفاق بیافتد، اما دسته ای از افراد بیشتر از افراد دیگر در معرض بیماری عروق محیطی قرار دارند که عبارتند از:

• بیماران مبتلا به دیابت
  • افراد مبتلا به چاقی و اضافه وزن
  • افراد میانسان بالای 50 سال
  • بیماران مبتلا به مشکلات کلیوی
  • افراد مبتلا به کلسترول و فشار خون بالا
  • بیماران مبتلا به بیماری قلبی و عروقی

آیا راه حلی برای درمان بیماری عروق محیطی وجود دارد؟

بیماران مبتلا به PVD در صورت مراجعه به موقع به پزشک می توانند با تغییر سبک زندگی برای درمان این بیماری اقدام کنند، اما در صورت اقدام دیر هنگام بیمار به پزشک برای درمان بیماری PVD، پزشک متخصص از روش های جراحی و غیر جراحی برای درمان استفاده می کنند.

پزشکان متخصص با توجه به علت بیماری PVD و علائم آن از انواع دارو یا جراحی های بای پس، آنژیوپلاستی و… برای درمان استفاده می کنند. در روش آنژیوپلاستی رگ های مسدود شده با استفاد از قطعه ای به نام کاتتر و بالون باز می شوند. در مواردی برای جلوگیری از مسدودیت از قطعه فنری شکل در داخل رگ ها استفاده می شود. در صورتی که میزان مسدودیت رگ ها شدید باشد، جراحی بای پس را انجام می دهند. در جراحی بای پس رگ مسدود شده با یک رگ سالم تعویض می شود.

راه های پیشگیری از بروز بیماری عروق محیطی

بهترین راه برای پیشگیری و درمان بیماری عروق محیطی تغییر سبک زندگی است. بسیاری از افراد با تغییر در برنامه غذایی و عادات روزانه خود توانسته اند این بیماری را مهار کنند. راه های پیشگیری از مریضی عروق محیطی عبارت است از:

• پرهیز از مصرف دخانیات
  • تنظیم و کنترل فشار خون
  • کاهش مصرف کلسترول و غذاهای چرب و آماده
  • پرهیز از مصرف مواد قندی و جلوگیری از بروز بیماری دیابت
  • انجام روزانه ورزش و کنترل وزن
بیماری عروق محیطی چیست

مراجعه به پزشک

در این مطلب به بررسی اینکه بیماری عروق محیطی چیست و باعث بروز چه مشکلاتی در بدن می شود، پرداختیم. بیماری PVD با تاثیر بر رگ های بدن باعث کاهش اکسیژن رسانی و خون رسانی می شود. به همین علت بهتر است با مراجعه به پزشک متخصص برای درمان آن اقدام شود. درمان دیر هنگام بیماری PVD باعث مشکلاتی چون ضعف عضلات، تغییر رنگ پوست، زخم و… در بدن می شود.

دکتر محمد رضا مبینی یکی از پزشکان ماهر و با تجربه در زمینه درمان انواع بیماری های قلبی و عروقی است که بعد از معاینه و بررسی شرایط بیماری از روش های جراحی و غیر جراحی برای درمان اقدام می کند. شما می توانید برای درمان بیماری های مرتبط با عروق محیطی به مطب دکتر مبینی مراجعه کنید.