بزرگ شدن قلب یا کاردیومگالی

بزرگ شدن قلب یکی از انواع اختلالاتی است که باعث بروز مشکلاتی در عملکرد قلب انسان می شود. این عارضه در اثر عوامل مختلفی و در شرایط خاصی ایجاد شده و ممکن است بعد از مدت کوتاهی با رفع یک بیماری در بدن از بین برود. در واقع بیشتر پزشکان بر این عقیده هستند که کاردیومگالی نشان دهنده بیماری های خاصی در بدن است که درمان آن بیماری ها باعث درمان این عارضه می شود. بر همین اساس در این مطلب به بررسی علت بزرگ شدن قلب و روش های درمان این عارضه می پردازیم.

منظور از بزرگ شدن قلب یا کاردیومگالی چیست؟

منظور از کاردیومگالی، بزرگ شدن قلب انسان بزرگ تر از حالت طبیعی آن است که اغلب موارد به دلیل بالا بودن فشار خون در بدن انسان اتفاق می افتد. متاسفانه عارضه cardiomegaly باعث اختلال در عملکرد قلب انسان می شود. بزرگ شدن قلب انسان در بیشتر مواقع موقتی و قابل درمان است.

کاردیومگالی در بیشتر مواقع باعث می شود که قلب انسان عمل پمپاژ خون را به سختی انجام دهد. سخت پمپاژ شدن در بیشتر موارد باعث فشار به عضلات قلب و در نتیجه ضعیف شدن آن ها می شود. بنابراین بهتر است برای درمان این عارضه از یک متخصص قلب و عروق کمک گرفته شود.

بزرگ شدن قلب با چه علائمی همراه است؟

علائم و نشانه های بیماری کاردیومگالی با توجه به علتی که باعث بزرگ شدن قلب انسان می شود، متفاوت است. برخی از افراد با وجود داشتن این بیماری با علائم خاصی همراه نیستند. علائم و نشانه های رایج بیماری کاردیومگالی عبارتند از:

• ضعف ناگهانی و غش
  • ضربان قلب نامرتب
  • مشکلات تنفسی
  • احساس درد در ناحیه قفسه سینه
  • متورم شدن اندام های تحتانی بدن
بزرگ شدن قلب چیست

چه عواملی باعث کاردیومگالی می شود؟

متاسفانه دلایل متعددی هستند که باعث بزرگ شدن قلب در انسان می شوند. عوامل موثر در بروز بیماری کاردیومگالی شامل بیماری قلبی مادرزادی، آریتمی قلبی، مشکلات دریچه قلب، فشار خون بالا، کاردیومیوپاتی، فشار خون بالای ریوی، کم خونی، تیروئید، بالا بودن بیش از اندازه آهن در بدن و… می شود. در بیشتر مواقع عامل اصلی بروز کاردیومگالی فشار خون بالا است که با فشار به عضلات قلب و رگ ها باعث بزرگ شدن قلب انسان می شود.

بزرگ شدن قلب در صورت درمان نشدن با چه عوارضی همراه است؟

میزان عوارض ناشی از کاردیومگالی بر اساس شدت بیماری، سوابق بیماری های قلبی و وضعیت بدنی فرد تعیین می شود اما در اکثر مواقع کاردیومگالی در صورت درمان نشدن با عوارضی چون نارسایی قلبی، سوفل قلبی، سکته قلبی، ایست قلبی، لخته شدن خون و عوارض دیگر همراه است. بنابراین بهتر است در صورت داشتن علائم کاردیومگالی هر چه سریع تر به پزشک متخصص مراجعه شود.

آیا بزرگ شدن قلب قابل درمان است؟

خوشبختانه بیماری بزرگ شدن قلب از طریق روش های غیر جراحی و جراحی قابل درمان است. برای درمان این بیماری ابتدا باید به یک متخصص قلب و عروق مراجعه شود. پزشک متخصص از طریق انجام تست هایی چون نوار قلب، تست ورزش، اکوکاردیوگرام، به تشخیص این بیماری می پردازد. بعد از تعیین علت بیماری، از روش های جراحی و غیر جراحی برای درمان این عارضه اقدام می کند. معمولاً با تشخیص علت بیماری می توان با درمان آن بیماری به اصلاح بزرگ شدن قلب پرداخت.

روش های درمان کاردیومگالی عبارت است از:

تجویز دارو

در وهله اول پزشک متخصص برای درمان بزرگ شدن قلب به تجویز دارو می پردازد. دیورتیک، آنزیم های مهار کننده، داروی کنترل فشار خون، آنژیوتانسین، داروی ضد انعقاد خون، بتابلوکر، داروی تنظیم ضربان قلب و… چند نمونه از داروهایی هستند که پزشک متخصص بعد از معاینه و تشخیص علت بیماری، برای درمان تجویز می کند.

جراحی

جراحی دومین راه برای درمان بزرگ شدن قلب انسان است. به طور کلی اگر مصرف دارو و کنترل بیماری، نتیجه ای در بهبود آن نداشته باشد، پزشک متخصص از روش جراحی برای درمان استفاده می کند. جراحی عمل قلب به صورت بای پس، پیوند قلب، استفاده از پمپ مکانیکی برای بیماران مبتلا به نارسایی قلبی، ترمیم دریچه آسیب دیده، icd و… انجام می شود که با توجه به علت بیماری از یکی از روش های جراحی استفاده می شود.

بزرگ شدن قلب چیست

مراجعه به پزشک

در این مطلب به بررسی عارضه بزرگ شدن قلب در انسان پرداختیم. عارضه کاردیومگالی اگر چه در اکثر مواقع به عنوان یک بیماری خاص شناخته نمی شود اما در اغلب اوقات نشان دهنده یک بیماری متفاوت در بدن انسان است. به همین علت بهتر است برای درمان این عارضه به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه شود.

دکتر محمد رضا مبینی متخصص قلب و عروق یکی از پزشکان با تجربه و ماهر در زمینه تشخیص و درمان انواع بیماری های قلبی است. اگر با علائم بزرگ شدن قلب همراه هستید، بهتر است برای تشخیص علت بیماری و درمان آن به صورت حضوری به مطب دکتر محمد رضا مبینی مراجعه کنید.