همانطور که می‌دانید قلب یکی از مهم‌ترین اعضای بدن محسوب می‌شود، به همین دلیل سلامت آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. متاسفانه زمانی که قلب دچار مشکل شود، می‌تواند تاثیر منفی بسیار زیادی بر عملکرد سایر اعضای بدن نیز داشته باشد. به عنوان مثال بسیاری از افراد با مشکلات قلبی و عروقی درگیر هستند، با مشکلات دیگری مانند، فشار خون بالا و مشکلات تنفسی نیز مواجه می‌‌شوند، اما نیاز است تا به این مورد توجه داشته باشید که بسیاری از مشکلات قلبی با داشتن یک رژیم غذایی مناسب قابل پیشگیری هستند.

مشکلات قلبی و عروقی ژنتیکی

مشکلات قلبی و عروقی یکی از رایج‌ترین بیماری‌هایی هستند که بسیاری از افراد دنیا در سنین مختلف با آن درگیر می‌شوند. در موارد زیادی دیده می‌شود که منشاء بیماری‌های قلبی، ژنتیک و عوامل ارثی است. در چنین مواردی به سختی می‌توان از بروز بیماری پیشگیری کرد و تنها می‌توان برخی از علائم و عوارض ناشی از بیماری را کاهش داد.

به طور کلی بیماری‌های قلبی و عروقی که ناشی از مشکلات ژنتیکی هستند، در بسیاری از موارد قابل درمان نخواهند بود.

مشکلات قلبی و عروقی ناشی از تغذیه ناسالم

در طی چند سال اخیر تحقیقات گسترده‌ای در زمینه بیماری‌های قلبی و عروقی صورت گرفته، که نشان می‌دهد بسیاری از مشکلات قلبی و عروقی ناشی از تغذیه ناسالم هستند.

متاسفانه از زمانی که عادت‌های غذایی در میان افراد جامعه تغییر کرد و تمایل به مصرف غذاهای فست‌فودی بیشتر شد، مشکلات قلبی و عروقی نیز افزایش پیدا کردند. غذاهای فست‌‌فودی به دلیل داشتن چربی بسیار بالا در بلند مدت می‌توانند باعث گرفتگی عروق قلب شوند.

در بسیاری از موارد دیده می‌شود که گرفتگی رگ‌های قلب می‌تواند درصد ابتلا به سکته قلبی و مغزی را افزایش دهد.

همچنین نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که نداشتن تحرک کافی نیز می‌تواند تا حد زیادی منجر به افزایش چربی خون و در نتیجه بیماری‌های قلبی شود.

غذاها و خوراکی‌های مفید برای قلب و عروق
غذاها و خوراکی‌های مفید برای قلب و عروق

توصیه می‌شود تا حد امکان از مصرف غذاهای چرب نیز خودداری کنید و پس از مصرف غذاهای پرکالری و چرب تا حد امکان فعالیت‌های بدنی خود را افزایش دهید تا از رسوب چربی در بدن و عروق قلب پیشگیری کنید.

مواد غذایی مفید برای قلب

برخی از مواد غذایی می‌توانند تا حد زیادی از ابتلا به بیماری‌های قلبی پیشگیری کنند. همچنین باعث عملکرد بهتر قلب و گردش خود خواهند شد.

بادام

بسیاری از مغز‌ها به دلیل داشتن فیبر و امگا3 برای قلب و عروق آن بسیار مفید هستند. بادام نیز یکی از مغزهای بسیار مفید برای قلب است. به همین دلیل توصیه می‌شود که در طول هفته حتماً مصرف چند دانه بادام را در برنامه غذایی خود جای دهید.

جو دوسر

جو دوسر نیز یکی دیگر از غذاهایی است که برای سلامت قلب بسیار مفید است. جو دوسر با داشتن درصد بالایی از ویتامین E و منیزیم کمک می‌کند تا چربی خون کاهش پیدا می‌کند و گردش خون نیز بالا رود. توصیه می‌شود تا از جو دوسر در سوب استفاده و به عنوان صبحانه میل کنید.

تمشک

تمشک یک میوه خاص است که با داشتن درصد بالایی از فیبر، ویتامین C و آنتی‌اکسیدان، می‌‎‎تواند از بروز بسیاری از بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری کند. همچنین تمشک می‌تواند باعث کاهش چربی خون نیز شود.

بلوبری

بلوبری یک میوه بسیار پرخاصیت است که با داشتن آهن، روی، ویتامین A و مس می‌تواند برای بدن و به خصوص سلامت قلب نیز مفید باشد. بلوبری را می‌توان با ماست ترکیب کرد و به عنوان دسر و یا میان وعده میل کرد.

شکلات تلخ یا تیره

اگر می‌خواهید تا از ابتلا به بیماری‌های قلبی پیشگیری کنید، توصیه می‌شود تا شکلات تلخ یا شکلات تیره به صورت روزانه مصرف کنید. شکلات تلخ می‌تواند باعث بهبود گردش خون در عروق قلبی و مغزی شود. همچنین می‌تواند باعث کاهش فشار خون و لخته‌های خونی شود.

اسفناج

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که حجم مصرف سبزیجات به خصوص اسفناج در برنامه غذایی آنها بیشتر است، در مقایسه با سایر افراد، کمتر به بیماری‌های قلبی و عروقی مبتلا می‌شوند. شما نیز از اگر به دنبال یک تغذیه سالم برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی هستید، توصیه می‌شود تا مصرف اسفناج را افزایش دهید.

چای سبز

چای سبز یک دمنوش بسیار پرطرفدار است. در واقع بسیاری از افراد به جای مصرف انواع نوشیدنی و دمنوش، چای سبز را ترجیح می‌دهند. چای سبز نیز با داشتن خواص آنتی‌اکسیدانی می‌تواند باعث کاهش چربی و کلسترول خون شود، در نتیجه خطر ابتلا به انواع بیماری و سکته قلبی نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

سیب زمینی

به این مورد توجه داشته باشید که سیب زمینی اگر به صورت سرخ شده مصرف نشود، یک غذای بسیار مفید برای قلب و عروق است. متاسفانه بسیاری از افراد سیب‌زمینی را به صورت سرخ شده مصرف می‌کنند که در این صورت بسیار برای بدن خطرناک خواهد بود.

برای اینکه سیب زمینی خواص مفید خود را از دست ندهد، توصیه می‌شود تا آن را به صورت آبپز و بدون نمک و چربی مصرف کنید.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 2 عدد و میانگین امتیازها 3]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *