استنت گذاری بهتر است یا عمل قلب باز؟

استنت گذاری و عمل قلب باز دو روش درمانی موثر برای درمان بیماری های قلبی و عروقی هستند که توسط جراح قلب و عروق انجام می شوند. قلب انسان در اثر عوامل مختلفی چون فشار خون بالا، دیابت، کلسترول، بیماری های مادرزادی، ضعف ماهیچه ها و…دچار بیماری قلبی می شود.

متخصصان قلب و عروق از طریق جراحی قلب باز و استنت گذاری به درمان انواع اختلالات قلبی می پردازند، اما برخی از افراد با این سوال مواجه می شوند که کدام روش درمانی برای درمان قلب بهتر است.

در این مطلب به بررسی بهترین روش درمان قلب می پردازیم. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

منظور از استنت گذاری قلب چیست و چگونه انجام می شود؟

یکی از شایع ترین بیماری های قلبی، تصلب شرایین یا آترواسکلروز است. در بیماری تصلب شرایین، چسبیدن پلاک به رگ ها مانع از رسیدن خون به قلب می شود. این بیماری در صورت پیشرفت باعث حملات قلبی در انسان می شود. در صورتی که میزان پلاک در دیواره رگ ها زیاد نباشد، از استنت برای باز نگه داشتن رگ ها استفاده می کنند. در واقع در این روش قطعه ای به نام استنت در طی عمل آنژیوپلاستی درون رگ قرار می گیرد و باعث باز نگه داشتن رگ ها می شود. این عمل باعث می شود که خون به اندازه کافی به قلب برسد.

منظور از عمل قلب باز چیست و چگونه انجام می شود؟

عمل قلب باز یک روش مناسب برای درمان انواع بیماری های قلبی است. عمل قلب باز توسط جراحان فوق حرفه ای قلب و عروق انجام می شود. در طی این جراحی برش بسیار نازکی در نزدیکی قلب ایجاد می شود تا جراح بتواند به قلب دسترسی پیدا کند. سپس در طی جراحی به درمان عاملی که باعث بروز بیماری قلبی در انسان شده است می پردازند. این جراحی اگرچه ممکن است کمی خطرناک باشد اما بهترین راه برای درمان انواع بیماری های قلبی مادرزادی و اکتسابی است.

برای درمان چه بیماری هایی عمل قلب باز انجام می شود؟

1- درمان بیماری نارسایی قلبی

2- درمان بیماری های قلبی مادرزادی

3- درمان بیماری تصلب شرایین

4- تعویض دریچه های آسیب دیده قلب

5- درمان انواع نقص هایی که باعث اختلال در عملکرد قلب می شوند

6- پیوند قلب

استنت گذاری یا عمل قلب باز
استنت گذاری یا عمل قلب باز

عمل قلب باز از چه مزایای نسبت به استنت گذاری قلب برخوردار است؟

1- عمل قلب باز یک روش جامع برای درمان بیماری های قلبی است. در واقع با استفاده از جراحی قلب باز می توان به غیر از باز کردن رگ های قلب برای درمان بیماری هایی چون نارسایی قلب، پیوند قلب، تعویض دریچه و… اقدام کرد.

2- جراحی قلب باز اگرچه با عوارض زیادی همراه است اما از طریق آن می توان به درمان آسیب های شدید قلبی پرداخت. برای مثال اگر درصد مسدودیت عروق کرونری بالا باشد، از جراحی قلب باز برای درمان استفاده می شود.

3- احتمال بازگشت بیماری های قلبی با عمل جراحی قلب باز نسبت به عمل استنت گذاری کمتر است.

4- درصد خطا در عمل قلب باز نسبت به استنت گذاری کمتر است زیرا دسترسی جراح به عروق آسیب دیده بیشتر است.

استنت گذاری قلب از چه مزایایی نسبت به عمل قلب باز برخوردار است؟

1- عمل استنت گذاری قلب نسبت به عمل قلب باز کم تهاجمی تر است و با عوارض کمتری همراه است.

2- کم تهاجمی بودن این عمل باعث شده است که بیمار دوران نقاهت کوتاه تری داشته باشد و در مدت زمان کوتاهی سلامت خود را به دست آورد.

3- استنت گذاری قلب باعث می شود که بیماران مبتلا به سکته قلبی به سرعت درمان شوند و میزان علائم سکته قلبی در آن کاهش پیدا کند.

4- استنت گذاری قلب در صورت تکرار مجدد با عوارض کمتری نسبت به عمل قلب باز همراه است.

5- برخی از بیماران به دلیل داشتن رگ هایی با قطر کم توانایی انجام عمل قلب باز را ندارند. استنت گذاری قلب روش مناسبی برای درمان بیمارانی است که رگ های محیطی مناسب برای قلب باز ندارند.

بهترین راه برای درمان بیماری های قلبی چیست؟

بهترین راه برای درمان بیماری های قلبی توسط پزشک یا جراح متخصص قلب تعیین می شود. پزشک متخصص ابتدا با انجام آنژیوگرافی، عکس برداری، اکوکاردیوگرام و دیگر روش های تشخیصی، به بررسی علت بیماری قلبی و میزان آسیب دیدگی قلب می پردازد. سپس با توجه به وضعیت بیمار، نوع بیماری، شدت بیماری و عوامل دیگر از یکی از روش های استنت گذاری یا عمل قلب باز استفاده می کند.

استنت گذاری یا عمل قلب باز
استنت گذاری یا عمل قلب باز

مراجعه به پزشک

در مطلب فوق به بررسی اینکه عمل قلب باز بهتر است یا استنت گذاری پرداختیم. عمل قلب باز و استنت گذاری قلب هر دو روشی موثر برای درمان بیماری های قلبی هستند. پزشک متخصص با توجه به علت بیماری و شدت آن از روش درمانی استنت گذاری و قلب باز استفاده می کنند. جراحی قلب باز و استنت گذاری قلب هر دو باید با دقت بالا و توسط بهترین متخصصان قلب و عروق انجام شوند.

دکتر محمد رضا مبینی متخصص قلب و عروق یکی از جراحان با تجربه و حرفه ای در زمینه درمان انواع بیماری های قلبی و عروقی است. شما می توانید با مراجعه به مطب دکتر محمد رضا مبینی برای درمان بیماری هایی چون تصلب شرایین، سکته قلبی، نارسایی قلبی، واریس، نقص های مادرزادی و… اقدام کنید.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 1 عدد و میانگین امتیازها 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *