واریس کف پا همانند سایر نواحی دارای عروق بزرگ شده در این ناحیه است که اغلب از نواحی کف پا به سمت مچ پا نیز گسترده می‌شود و درد شدید و سرد شدن کف پا را برای فرد به همراه دارد. دریچه‌های درونی عروقی در ناحیه کف پا بسیار حساس هستند و با ایجاد واریس کف پا، گردش خون به شدت دچار اختلال می‌شود. در ادامه این مقاله به انواع روش‌های جلوگیری از ایجاد واریس در ناحیه کف پا اشاره کردیم و تکنیک‌های درمانی موثر را توضیح دادیم.

واریس کف پا چیست؟

واریس کف پا همان رگ‌های آبی یا بنفش نازکی هستند که در کف پای خود مشاهده و زمانی که آنها را فشار می‌دهید، اندکی درد را تجربه می‌کنید. این عروق با رنگ‌های گفته شده که به راحتی نمایان هستند، از اولین علائم ایجاد واریس کف پا هستند.

رگ‌های واریسی در هر ناحیه‌ای که ایجاد شوند، باید تحت درمان قرار بگیرند اما کف پا از نواحی بسیار حساس است زیرا ممکن است فرد دارای شغلی باشد که مدام ناچار به ایستادن و یا راه رفتن باشد و یا مجبور باشد که پاهای خود را برای ساعت‌های بسیاری به حالت آویزان نگه دارد، در این صورت این رگ‌ها بیشتر متورم شده و امکان پاره شدن آنها وجود دارد.

دلایل ایجاد واریس کف پا چیست؟

پیدایش رگ‌های واریسی در کف و مچ پا بیشتر به دلیل نیروی جاذبه زمین و ایستادن بیش از اندازه است. گاهی رگ‌های واریسی در کف پا به حدی فرد را ناتوان می‌کند که برای راه رفتن نیز دچار مشکل می‌شود. گاهی این نوع واریس به دلیل وزن بالای بدن است. البته ناگفته نماند که ژنتیک نیز در پیدایش واریس کف پا، واریس پا و واریس دست، واریس لگن و موارد دیگر نیز بسیار موثر است. بارداری نیز یکی دیگر از دلایل ایجاد این بیماری است. به طور کلی دلیل قطعی برای اینکه چرا فرد به واریس کف پا دچار شده است، وجود ندارد زیرا گاهی رگ‌ها تحت شرایط مختلف قرار گرفته و دچار آسیب دیدگی می‌شوند.

علائم واریس کف پا

برخی افراد تصور دارند که تنها داشتن رگ‌های آبی یا بنفش که از سطح پوست کف پا قابل مشاهده باشند، از علائم واریس این ناحیه هستند اما اینطور نیست و نشانه‌های دیگری برای این مشکل وجود دارد:

  • خارش کف پا
  • سوزش کف پا
  • تغییر رنگ انگشتان
  • تورم در اطراف قوزک
  • تورم کف پا که معمولاً در اطراف شب بیشتر می‌شود.
  • احساس سنگینی در کف پا (حالتی که فرد هنگام راه رفتن احساس می‌کند به دور مچ پا وی وزنه وصل کردند).

چه زمانی برای واریس کف پا به پزشک مراجعه کنیم؟

امروزه افراد زیادی به دنبال درمان واریس هستند اما باید واریس کف پا را از سایر نواحی بیشتر جدی بگیرید زیرا ممکن است که گرفتگی عروق در این ناحیه خیلی سریع ایجاد شود.

زمانی که شما چندین روز به طور مداوم با سوزش کف پا مواجه شدید و یا احساس کردید که کف پای شما یا دور مچ پا متورم شده است نیز برای معاینه بیشتر به متخصص واریس مراجعه کنید.

واریس کف پا
واریس کف پا

در صورتی که با نشانه‌هایی چون رگ‌های بیرون زده بنفش یا رگ‌های حالت تار عنکبوتی (واریس عنکبوتی) در کف پا رو به رو شدید، بدون از دست دادن زمان به کلینیک واریس رجوع کنید.

روشهای درمان واریس کف پا

یکی از متداول‌ترین و ابتدایی‌ترین روش‌هایی که افراد مبتلا به واریس به سراغ آن می‌روند، استفاده از جوراب واریس است. بیماران تصور دارند که این جوراب‌ها برای هر نوع واریسی مناسب است اما در مقابل ما توصیه داریم که به طور خودسرانه از این نوع جوراب‌ها استفاده نکنید و حتماً به متخصص واریس مراجعه کنید. پاهای خود را در این حین برای مدتی به زوایای مناسب و معقول به سمت بالا نگه دارید تا کمی از درد کف پای شما کاسته شود اما توجه کنید که این امر را نباید برای مدت طولانی انجام دهید.

اسکلروتراپی یکی از روش‌های درمانی است که برای بهبود واریس کف پا بسیار موثر است زیرا رگ‌ها در این ناحیه چندان وسیع نیستند. دراین روش فوم اسکلروز را در رگ‌های واریسی تزریق کرده که رگ‌های واریسی را به مرور زمان بعد از چندین جلسه از بین می‌برد. در صورتی که واریس کف پا به سرعت و در ابتدا ایجاد آن درمان شود، دیگر نیازی به انجام جراحی واریس کف پا وجود نخواهد داشت.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 1 عدد و میانگین امتیازها 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *