سلامت قلب یکی از مهم‌ترین عواملی است که باعث افزایش طول عمر انسان می‌شود. سالانه درصد بالایی از انسان‌ها به دلیل داشتن عارضه‌ها و بیماری‌های قلبی جان خود را از دست می‌دهند. سکته قلبی، حمله قلبی، تنگی عروق و… از مشکلاتی هستند که باعث مرگ و میر در جهان می‌شوند.

عوامل متعددی هستند که به خطر افتادن سلامت قلب می‌شوند. این عوامل ممکن است با توجه به سبک زندگی هر فرد متفاوت باشد. در این مطلب به بررسی عواملی که سلامت قلب را تهدید می‌کنند، می‌پردازیم. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

چه عواملی سلامت قلب را تهدید می کنند؟

سلامت قلب تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد. برخی از افراد به دلیل داشتن بیماری‌های زمینه‌ای دچار مشکلات قلبی می‌شوند. بیماری‌های قلبی ممکن است به دلیل افزایش سن و تغییرات بعد از آن به وجود بیاید. دانستن عواملی که باعث تهدید سلامت قلب می‌شوند کمک می‌کند تا بتوان از بروز بسیاری از مشکلات قلبی جلوگیری کرد. عوامل تهدید کننده قلب انسان عبارتند از:

تغذیه

تغذیه یکی از مهم‌ترین عواملی است که باعث به خطر افتادن وضعیت قلب انسان می‌شود. خوردن غذاهای چرب، فست‌فود، قند و غذاهای شور و… باعث بروز بسیاری از مشکلات قلبی مانند تنگی عروق، سکته قلبی، حمله قلبی و… می‌شود. سالانه درصد بالایی از افراد به دلیل داشتن کلسترول بالا دچار تنگی عروق و سکته قلبی می‌شوند. چربی و کلسترول باعث نرسیدن خون کافی به ماهیچه قلب و در نتیجه حملات قلبی می‌شوند.

مهم ترین عواملی که سلامت قلب را تهدید می کنند
مهم ترین عواملی که سلامت قلب را تهدید می کنند

نداشتن تحرک کافی

نداشتن تحرک کافی و ورزش نکردن عامل دیگری است که باعث به خطر افتادن سلامت قلب می‌شود. ورزش نکردن و نداشتن تحرک باعث ضعیف شدن ماهیچه قلب و در نتیجه بروز بیماری‌های قلبی می‌شود. امروز سبک نادرست زندگی افراد باعث شده است که به دلیل نداشتن تحرک، افزایش وزن و خوردن غذاهای چرب فرد دچار بیماری قلبی می‌شود. ورزش کردن عاملی است که باعث افزایش سطح اکسیژن در خون و در نتیجه رسیدن اکسیژن کافی به قلب می‌شود. به همین دلیل ورزشکاران و کسانی که تحرک کافی دارند، کمتر از سایر افراد دچار بیماری‌های قلبی می‌شوند.

وراثت

وراثت یکی از عواملی است که باعث بروز مشکلات قلبی در نوزاد می‌شود. بیماری‌های وراثتی با نام بیماری مادرزادی شناخته می‌شوند. بیماری‌های مادرزادی معمولاً به دلیل مشکلات دوران بارداری و سابقه بیماری در مادر و پدر ایجاد می‌شود. معمولاً بیماری قلبی مادرزادی به راحتی درمان نمی‌شود و نیاز به مراقبت بالایی دارد. این بیماری‌های مادرزادی زمینه بروز انواع دیگر بیماری‌های قلبی را فراهم می‌کنند.

مصرف دخانیات و مواد مخدر

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که از مواد مخدر استفاده می‌کنند، دو تا چهار برابر بیشتر از سایر افراد دچار بیماری‌های قلبی می‌شوند. استعمال دخانیات یکی از عواملی است که باعث بسته شدن رگ‌های عروقی در قلب انسان می‌شود. بسته شدن عروق و ایجاد لخته خون در رگ ها مانع از رسیدن خون و اکسیژن کافی به قلب و در نتیجه حمله‌های قلبی و سکته مغزی می‌شود. همچنین دخانیات عاملی است که باعث افزایش فشار خون می‌شود.

دیابت

بیماری دیابت از دیگر عواملی است که باعث به خطر افتادن سلامت قلب می‌شود. در بیماران دیابتی به دلیل افزایش سطح گلوکز، رگ ها در معرض آسیب قرار دارند. در واقع گلوکز عاملی است که باعث بسته شدن عروق و در نتیجه نرسیدن خون کافی و سکته قلبی می‌شود. به همین دلیل بیماران دیابتی نسبت به سایر افراد بیشتر در معرض بیماری‌های قلبی قرار دارند. بر همین اساس بهتر است برای جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی قند خود را کنترل کنند.

چه عواملی باعث حفظ سلامت قلب می شوند؟

بهترین راه برای جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی، درست کردن سبک زندگی است. دانستن اطلاعات دقیق در مورد عوامل بروز بیماری‌های قلبی و رعایت برخی نکات کمک می‌کند تا احتمال بروز بیماری‌های قلبی در بسیاری از افراد کاهش پیدا کند. عواملی که باعث حفظ سلامت قلب می‌شوند عبارت است از:

استفاده از رژیم غذایی مناسب

بهترین راه برای حفظ سلامت قلب و جلوگیری از پیشرفت و بروز بیماری‌های قلبی، استفاده از یک رژیم غذایی مناسب است. داشتن یک رژیم غذایی مناسب کمک می‌کند تا فرد دچار چاقی و افزایش وزن نشود. رژیم غذایی مناسب مانع از افزایش کلسترول در بدن می‌شود. کاهش حجم کلسترول در بدن از تنگ شدن عروق و بروز بیماری‌های مربوط به قلب و عروق جلوگیری می‌کند.

ورزش کردن

ورزش کردن یک راه مناسب برای بهبود وضعیت قلب است. ورزش کمک می‌کند تا خون و اکسیژن کافی به قلب وارد شود. به همین دلیل کسانی که روزانه به انجام ورزش‌های هوازی می‌پردازند، کمتر از سایر افراد در معرض سکته مغزی و سکته قلبی قرار دارند. ورزش کردن باعث کاهش چربی بدن و جلوگیری از تنگ شدن عروق قلب می‌شود.

مهم ترین عواملی که سلامت قلب را تهدید می کنند
مهم ترین عواملی که سلامت قلب را تهدید می کنند

مراجعه به پزشک

در این مطلب به بررسی عواملی که باعث تهدید سلامت قلب می‌شوند، پرداختیم. بیماری‌های قلبی به‌مرورزمان باعث بروز مشکلات شدید در فرد و در نتیجه مرگ انسان می‌شوند. به همین دلیل بهتر است با شناخت عوامل تهدید کننده سلامت قلب، از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری شود.

بهترین راه برای جلوگیری از پیشرفت بیماری‌های قلبی و اطمینان از سلامتی قلب، مراجعه به یک پزشک متخصص قلب است. دکتر محمد رضا مبینی متخصص قلب و عروق با معاینه بیمار و بررسی وضعیت آن از شرایط قلب آگاه می‌شود. شما می‌توانید با مراجعه به مطب دکتر مبینی از سلامتی قلب خود اطمینان حاصل کنید.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 1 عدد و میانگین امتیازها 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *